ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd  (läst 3339 gånger)

2012-08-03, 15:59
läst 3339 gånger

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag har lärt mig i skolan att man kan skriva Ö med streck ovanför istället för prickar. Men då har jag alltså lärt mig fel? Är jag ensam om detta i hela landet?
 
Hur vet jag att den information jag får är korrekt då? Det är inte så att jag inte litar på er, men man vet ju aldrig med prästers skrivstil som ju Maud skrev.

2012-08-03, 18:21
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Ett o med en våglinje över är ett ö. En rak linje över en bokstav är ett gammalt förkortningstecken, som kan betyda litet av varje.

2012-08-03, 19:29
Svar #2

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Anton!
Jag vet inte när du gick i skolan.
Men jag tillhör dem som lärt mej att skriva skrivstil på gammalt sätt och hade flera olika varianter på att bara skriva en bokstav.
Sedan kom min yngste bror och lärde sig skrivstil på ett nytt sätt, men du ska inte tro att mina barn har lärt sig samma, Nej då.  
De fick lära sig minst två olika varianter att exempelvis skriva ett Ö i skrivstil. Helt nya för mej, som ändå lärt mej minst tre varianter.
 
Jag har stort förtroende för de tidigare inläggen angående vad texten tyder och att O med ett rakt streck över  betyder i detta fall ett och.
Så jag tror inte att du har lärt dej fel i skolan. Utan det var den lärobok / den metod som din lärare tog fasta på.
 
Nu är det så att det vi håller på med är att tolka stilar och texter i sitt sammanhang och alla skriver olika oavsett tidsålder, men det vet du nog redan. Så till den regel som du hållit fast vid, den har du lärt dej men jag har lärt mej att det finns flera svar på ett tecken.
 
Dock ligger nog min inlärning närmast det svar som Gunnars ger. Men hur många skriver en snygg vågad linje (lodrät som vågrät)?  
Utan, ofta så ser man att det blir ett slarvigt rakt streck istället.
 
Sedan beror det också på skribenten - från vilket språk han/hon är influerad ifrån.
Ex. på hur många olika sätt man kan skriva ett e så att alla förstår vilket ljud ur munnen som ska komma (alla olika varianter av ett e), men nu är det svenska vi håller på med.
 
Mvh Elisabet

2012-08-03, 21:03
Svar #3

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Elisabet!
Jag gick i skolan så sent som för två år sedan. Även jag har lärt mig skrivstil i skolan, men den går inte på långa vägar att jämföra med den skrivstil som du (nu vet jag ju inte hur länge sedan du gick i skolan) och många andra lärde sig som är födda på 40- och 50-talet, eller ännu tidigare.  
 
När jag gick en kurs i släktforskning i höstas så tyckte en av kurskamraterna som var född på 40-talet synd om mig eftersom jag var så ung och inte hade lärt mig att skriva och läsa gammal skrivstil i skolan och att jag därför skulle ha stora problem med att läsa kyrkböckerna. Hon hade helt klart en poäng i det hon sade, men övning ger ju färdighet sägs det ju.
 
Jag uppskattar all hjälp och feedback jag kan få när det gäller släktforskning. När jag första gången såg denna anteckning så läste jag det som ett å. När sedan vissa här ansåg att det var ett o med ett streck över så tyckte jag att det liknar ett ö och det står jag fast vid. Med det sagt menar jag inte att de som säger att det är en förkortning av och, har fel.
 
Mvh Anton
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-08-03 21:04)
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-08-03 21:06)

2012-08-03, 23:19
Svar #4

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Det är riktigt Anton! Stå på dig! Du har talang att bli politiker. Där behöver man inte heller lyssna på äldre och erfarnare människor utan köra på med det som passar en bäst själv.

2012-08-03, 23:26
Svar #5

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jan- Jag vet inte om jag ska säga tack eller vad jag ska säga. Jag förmodar att du var sarkastisk i ditt inlägg. Jag passar nog inte alls som politiker och självklart bryr jag mig om andra men andra har ju inte alltid rätt eller hur?

2012-08-03, 23:44
Svar #6

Carl Szabad

Anton! Du anser tydligen att det du lärde dig om skrivstil 2010 ska gälla som norm för handstilstolkning långt bak i tiden. Inget är mer fel! Med relativt jämna mellanrum har handstilar förändrats, åtminstone efter medeltiden. Den som är van att läsa äldre handstil kan spika in ganska väl om den som hållit i gåspennan lärt sig skriva i början eller slutet av 15-, 16-, 17- eller 1800-talet.
 
Jag har just läst ett brev från min dotterdotter som måste vara minst tio år yngre än du och hon skriver ö på precis samma sätt som jag fick lära mig för bortåt 60 år sen, som ett o med en våglinje över. Vad som hänt däremellan har jag dock sämre koll på. Naturligtvis kan du ha rätt i att du lärt dig skriva ö som ett o med ett rakt streck över. Fast jag tvivlar.

2012-08-04, 10:06
Svar #7

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Carl! Jag har väldigt svårt att se att en anteckning skriven 1936 har skrivits av någon som lärde sig skriva på 1500-talet.
 
Jag säger inte att det jag har lärt mig är rätt utan bara hur jag tolkar bokstäverna. Hur vet jag att det ni skriver är sant då? Finns det någon förteckning över gamla skristilar och förkortningar i kyrkböckerna?
 
Okej, du och din dotterdotter och jag har fel (som vanligt). Även om många har lärt sig att skriva ett ö med ett vågigt sträck ovanför, handen på hjärtat. Hur många tror du är noga med detta och ser till så det inte blir ett rakt streck? Jag tror att exempelvis prästerna hade viktigare saker att tänka på än detta.

2012-08-04, 10:41
Svar #8

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Carl: Vad har åldern för betydelse när man släktforskar? Jag förstår inte vad du vill säga med din mening om din dotterdotter. Vad är det du vill säga egentligen?
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-08-04 10:45)

2012-08-04, 15:02
Svar #9

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Men denna debatt är lite absurd! Ett streck över en bokstav, främst dubbeltecknade konsonanter, står nästan alltid för en förkortning. Dessutom avgör sammanhanget. En korrekt transkribering har givits ovan. Hur ö skrivits genom århundradena har inget med saken att göra. Punkt och slut. Använd din energi till släktforskning, Anton!
mlind

2012-08-04, 15:26
Svar #10

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Maud, jag håller med. Ja, men ett o är ju en vokal. Nåväl, jag ska inte diskutera detta någonting mer i denna tråd. Jag ska ägna mig åt släktforskning istället.

2012-08-04, 15:57
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anton, det finns läroböcker över gammal handskrift, och en som är hyfsat användbar är Läsebok för släktforskare av Henrik Anderö, med vissa tillägg av övertecknad. Den finns i Rötterbokhandeln, och antagligen på ditt bibliotek, om du vill titta på den.
 
Sen finns det också handböcker för historiestudenter på universiteten, och SVAR hade också förut en CD-skiva med exempel, men då heter ämnet Paleografi.

2012-08-16, 19:25
Svar #12

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ok, jag får väl läsa den, men jag tror inte att och som liknar ö finns med där. Jag har nu fått en kopia av domstolsutslaget rörande Vivi Lundström och hennes son Assar. Jag har nu två funderingar. Jag tolkar första meningen som att ärendet tagits upp i häradsrätten tidigare under året som nummer 505, kanske finns mer information där? Kan man hitta ytterligare någon information om t.ex. Boströms underhåll till barnet? Vad hände om han vägrade att betala?  
21357.pdf (107.0 k)

 
Tack på förhand.
 
Mvh Anton

2012-08-16, 19:53
Svar #13

Lotta Nordin

Anton,
vad som står under nr 505 den 14 april 1936 (den 14 sistlidne april) kan bara den svara på som sett det. Du får väl skicka efter en kopia på det också!
 
Vilket underhåll Boström blev skyldig att betala står ju där i klartext, så vad är det för ytterligare information du vill ha? Troligen fick han väl fogden efter sig om han inte betalade.

2012-08-16, 20:12
Svar #14

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ok, jag förstår. Men brukade inte häradsrätterna kräva in yttrande från den anklagande också, i detta fall Boström? Eller gjorde de det endast i enstaka fall?  
 
Jag får väl beställa en kopia på ärende nummer 505 också och se vad som står där.
 
Tack för svaret förresten Lotta.

2012-09-28, 01:59
Svar #15

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Ursäkta om jag besvärar er igen, men jag har bara en fråga till om detta med oäkta barn.
 
Efter 1864 var det ju inte längre straffbart att föda barn utanför äktenskapet, men jag har för mig att jag har läst någonstans att även efter 1864 så togs mål rörande detta upp i domböckerna, särskilt om modern fött flera oäkta barn. Jag har en släkting (syskon till min ana) som födde fyra oäkta barn mellan 1858 och 1871. Det barnet som föddes 1871, tror jag att en av mina anor kan vara far till, men jag har ingenting som styrker det, annat än barnets efternamn och att modern arbetade som piga på samma gård där min ana bodde.  
 
Tror du att det kan finnas något i domboken om detta? Är det bäst att börja leta vid det förstfödda barnet eller vid det sistfödda? Jag är rätt säker på att dessa fyra barn inte hade samma far.  
 
Mvh Anton

2012-09-28, 08:11
Svar #16

Carl Szabad

Ett faderskapsmål kan ju komma upp i tingsrätten även om det inte längre är olagligt att föda utomäktenskapliga barn. Modern kan vilja ha underhåll av fadern för barnet.

2012-09-28, 09:48
Svar #17

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Det stämmer ju Carl, men då finns det väl oftast en anteckning om detta i husförhörslängderna/församlingsböckerna?

2012-09-28, 10:50
Svar #18

Carl Szabad

Det bör det finnas, ja. Men kartan och verkligheten stämmer inte alltid överens. Jag utgår från att födelseböckerna (kyrkans alltså, inte SCB-avskrifterna) är kollade så ingen far är inskriven i efterhand.

2012-09-28, 13:59
Svar #19

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
En far är inskriven för barnet som föddes 1871, men sedan är faderns namn överstruket. Hur tolkar man det? Kan det vara så att modern (eller någon annan) nämnt denne man (min ana) som far till barnet, men att han själv nekat?

2014-01-27, 14:03
Svar #20

Utloggad Kent Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 19:34
    • Visa profil
    • www.mcerik.com
Har just börjat att släktforska och stött på problem nästan med en gång, min morfar Manfrid Eriksson född 1897 hittar jag i födelseböcker och hans mor johanna Karlsson född 1869.
Men det står fader okänd är det någon som känner till något om detta, eller hur går jag skall gå vidare.
Har varit och sökt i Karlshamns arkiv men inte hittat något

2014-01-27, 22:38
Svar #21

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Kent
Gå till närmsta bibliotek och be dem ordna fram boken fader okänd av Elisabeth Reutersvärd.
Stig

2014-01-28, 07:46
Svar #22

Utloggad Kent Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 19:34
    • Visa profil
    • www.mcerik.com
Provar detta Stig

2015-02-04, 12:32
Svar #23

Utloggad Moderator Metod

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2016-06-15, 12:48
    • Visa profil
Åtta inlägg flyttades till Landskap: Uppland: Socknar: Husby-Långhundra  där frågan fanns dubblerad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna