ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Den äkta maken var inte den riktige fadern -var ska jag leta?  (läst 1231 gånger)

2003-12-15, 14:03
läst 1231 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej! Jag skulle behöva råd!
En pojke föddes 1938 i Mölndal. Modern var gift men pojkens pappa var en annan man, och det talades aldrig om det men alla visste att det var så. I födelseboken står moderns make som fader. Finns det någon möjlighet att modern skrivit in den riktige pappans namn i några andra papper? Maken står också på den ansökan man lämnade in för barnets namn.
 
Mvh Lotta

2003-12-20, 18:59
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Kom att tänka på journalanteckningarna från BB. Om faderns namn finns angivet borde det då vara pojkens biologiska pappa. Men här kommer sekretessen in i bilden. Kanske ett uppslag i alla fall?
 
M v h /Leif

2004-05-21, 13:05
Svar #2

Utloggad Gunnel Onishi Claesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2009-08-09, 14:51
    • Visa profil
hej,apropå inlägg om att inte maken var far till barnet.Har ett fall från västmanland 1850 tal.Barnet står som äkta,men i husförhören talas det om att modern bestrider avståndet till den egentliga fadern.hur kan man gå vidare?vänliga häls gunnel oc.

2004-05-23, 07:31
Svar #3

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag har också samma problem!
 
Det finns en Lars som är född 1942 i Norrbotten, de släktingar till Lars som jag talat med, säger att fadern är en som heter Lennart, de liknade varandra också.
Kontaktade landsarkivet i Härnösand för att få mera uppgifter om moderns sedermera familj, landsarkivet uppger att fadern är moderns sedermera make!
 
Så vem skall man lita på, släktingarna eller landsarkivet. Jag har inte frågat Lars själv vem hans fader är. Skall kontakta honom nu i sommar och höra med honom vad han säger om det.
 
Kjell

2005-12-01, 15:21
Svar #4

Anna Stamland

Kan vem som helst kontakta sjukhuset och få information om vem mamma/pappa är när man har ett liknande problem som inläggen ovanför? Personen i fråga är född 1945. Har kontakta honom men får bara svar att han inte vill ha kontakt med övrig släkt och vill inte besvara min frågor.

2005-12-02, 09:35
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Anna,
 
Du har inte rätt att ta del av sjukhusets uppgifter, eftersom de är sekretessbelagda i 70 år.  
Du får nog också respektera hans vilja att inte vilja ha kontakt med övrig släkt.
 
Vänliga hälsningar
Jan

2005-12-02, 15:36
Svar #6

Anna Stamland

Jan,  
Jag får nog det eller vänta i 10 år till.
 
Tack  
Anna

2005-12-02, 16:43
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nu är ju inte sekretess an automatisk funktion vilket tyvärr de flesta (inkl. vissa myndigheter) tror. Sekretess betyder att en uppgift skall underkastas sekretessprövning i 70 år.
 
Anna, Du kan alltså kontakta sjukhuset och begära att få ut uppgifterna. Uppgifter av denna typ skall lämnas ut om det inte innebär betydande men för berörd person. Som risk för betydande men räknas idag inte en utomäktenskaplig födsel eller en gammal adoption (adoption av fortfarande minderåriga är det däremot); det skall idag vara allvarligare saker, som exempelvis en könsbytesoperation.
Handläggningspersonal på lokal nivå har idag inte sällan en överdriven id? om sekretesskydd, men överklagar man till domstol får man oftast rätt (det brukar t.o.m. räcka att man får tala med en högre chef, de brukar vara betydligt bättre insatta i rättsläget).
 
En mycket bra utredning i frågan har gjorts av en jurist på Riksarkivet; utredningen finns att hämta på  www.ra.se/ra/rapporter.htm#sekretess
 
Ingela

2005-12-02, 17:15
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu säger lagtexten inget om betydande men, där sägs att sekretess gäller för uppgift om enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till den enskilde lider men. (Sekretesslagen 7:1)
 
Rapporten från RA gäller f.ö. folkbokföringshandlingar - inte sjukjournaler.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-12-03, 07:27
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Myndigheterna går efter lagens bokstav och inte dess intention. Jag vet om ett fall där inte ens en familjemedlem får ut handlingar med hänvisning till sekretess och ändå har det gått knappt 70 år.

2005-12-03, 12:24
Svar #10

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej
Det går att få ut uppgifter från BB.Jag (f.1952)har fått ut min egen journal, men en läkare ringde och frågade vad jag skulle ha uppgifterna till.
Jag har nämligen fått fel far p.g.a slarv från kyrkan. I journalen står min rätta far angiven, i födelseboken på BB, när jag döptes, står bara min mor angiven, men när jag skrevs in i födelseboken i Skön skrevs jag in som dotter till den man min mor var hemskild från. Det tragiska i hela denna historia är att det verkar vara helt omöjligt att få detta rättat i efterhand. Alla tre personerna detta gäller är avlidna.

2005-12-03, 13:35
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
När det gäller en själv så är inte sekretessreglerna tillämpliga. Det finns ingen som kan hindra att jag får ut mina egna uppgifter och läkaren som frågade vad du skulle ha uppgifterna till gjorde sig skyldig till tjänstefel. Han har absolut ingen rätt att fråga sådana saker.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna