ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arv efter """"fader okänd"""" 1960-talet  (läst 977 gånger)

2011-11-09, 12:09
läst 977 gånger

Utloggad Martina Jonemyr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2021-08-10, 12:06
    • Visa profil
Hej!
Behöver lite hjälp att förstå.
Min farfar föddes 1910 och i födelseboken står det oäkta. Detta kom som en chock för hela familjen. När jag läser i bouppteckningen efter den person som har kallats min farfars far så ärver min farfar honom. Denna man gifte sig med min farfars mor 1913, dvs tre år efter det att farfar föddes och de bodde grannar under de tre åren.  
Jag har tittat i socialarkiven men inte funnit något om adoption eller liknande.  
Kan verkligen min farfar ha ärvt av farfars far utan att ha papper på att han är hans äkta son?? Var kan jag leta vidare?

2011-11-09, 18:40
Svar #1

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Hej Martina!
Han kan ha ärvt via testamente.
Jag har själv fått arv på det sättet.
Där stod ärva som om han varit adopterad.
Björn

2011-11-15, 18:11
Svar #2

Utloggad Martina Jonemyr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2021-08-10, 12:06
    • Visa profil
Ja, det var en teori som jag utgick ifrån. Men det står barn i bouppteckningen. Så han har på något sätt erkänt min farfar som sitt äkta barn. Men jag vet inte var jag ska leta efter detta erkännande.
 
Tack Björn för tipset!

2013-11-24, 11:24
Svar #3

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Men är det inte mest troligt att det var hans biologiska far? Oäkta är ju bara ett konstaterande av att föräldrarna vid tidpunkten för hans födelse inte var gifta. När de sedan gifte sig så ansågs väl faderskapet bekräftat. Kanske prästen då frågade om det var hans son, så att han visste hur han skulle skriva i församlingsboken. Hur ser det ut där efter 1913? Står din farfar som hustruns oäkta son, O S eller bara som son, S?
 
Hälsningar
Margareta

2013-11-24, 15:09
Svar #4

Carl Szabad

Begreppet adoption fanns inte som juridiskt begrepp 1910, så du lär inte hitta något sådant vid den tidpunkten i socialnämndsprotokollen. Men om du följer familjen framåt i församlingsboken så kan du kanske hitta någon inskriven kommentar, antingen under honom eller hans föregivne fader.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna