ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1900-tal, Slättåkra, Halland, fader okänd  (läst 1326 gånger)

2013-07-02, 18:30
läst 1326 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej,  
Jag söker en okänd fader till Karl Algot Verner Johansson f. 1901-05-03 i Slättåkra, Halland. Karl finns med i Dödboken och står där som död 1964-02-13 i Mölndal, Mölndals kommun. Karls mor hette Ida Charlotta Johansdotter, f. 1880-03-30 i Johanneslund, Givarstorp, Slättåkra. Ida arbetar vid Karls födelse som fabriksarbetare i Branshult. Nu är det så att det är lite krångligt med Slättåkra församling, eftersom en del av Slättåkras kyrkoarkiv har brunnit. SVAR har endast födelseböcker fram till 1861, men enl. deras register ska det finnas några dubbletter som inte är upplagda online. Hfl sträcker sig fram till 1898, alltså inte fram till Karls födelseår. Jag har spekulerat om Karls namn och om det finns någon man i grannskapet med liknande förnamn. Efternamnet verkar han ju ha fått av sin mor. Jag har sökt i domböckerna för 1901, men det känns lite som att leta efter en nål i en höstack. Jag vet ju inte ens om modern blev lagförd eller om hon stämde fadern inför tinget.  
 
Vad tror ni? Hur går jag vidare? Finns det några arkiv från barnavårdsmannen för Halmstad härad, Slättåkra socken? Kan jag hitta något i dessa arkiv i så fall? Hur skulle jag kunna gå vidare annars med en okänd 1900-tals fader?
 
Hälsningar
Annette

2013-07-03, 14:15
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
I SCB-utdragen ur födelseboken för Slättåkra 1901 står tyvärr endast att fadern är okänd.

2013-07-03, 22:25
Svar #2

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej Håkan,  
Jag ska ta en titt i Halmstads kommunarkiv för att titta på sockenprotokollen. De kanske kan säga något, eftersom Karl Algot Verner var fosterson hos sin moster Emma Johansdotter, boende i Enslöv.
 
Hälsningar
Annette

2013-07-04, 01:11
Svar #3

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:33
    • Visa profil
Annette
 
I domboken kan du inte hitta något. 1901 var det inte olagligt att föda oä barn.
Kommunarkivet kan möjligen ge information om han blev fosterhemsplacerad. Om det var en moster kan det ju hända att placeringen skedde utan inblandning av myndigheter. Att faderns namn skulle finnas där är högst otänkbart! Men det är där du ska försöak. Det är nog enda möjligheten. Ev.också i skolarkivet för Slättåkra. Modern emigrerade redan 1903 till Amerika.  
 
Födelseböcker för Slättåkra finns t.o.m 1914 och församlingsböcker t.o.m 192 på Arkiv Digital.
Där kan man följa honom i Slättåkra fram till 1923 då han flyttade till Slättgård, Torup. Det framgår också att han gifte sig i Slättåkra 1924 med Elin Maria Larsson född 1898 i Snöstorp. De skildes och han gifte sig 24/12 1931 med Elsa Aurora Ahlström. Det känner du säkert till.
 
Mvh/Birgitta B
Birgitta B

2013-07-04, 09:51
Svar #4

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Hej Birgitta och tack!
 
Det är knepigt det här med fäder som inte steg fram och erkände och mödrar som inte angav namn på fäder. Tur i alla fall att det inte var olagligt att föda barn. Det skedde ju oavsett om det var lagligt eller inte.  
 
Sockenarkivet finns som sagt hos Halmstad kommun, men finns även skolarkivet hos kommunen?. Jag har tillgång till SVAR:s arkiv hemma, men inte Arkiv Digital. Har Arkiv digital konfirmationslängderna för Enslöv för tiden då Karl Algot Verner konfirmerades? Det kanske finns någon anteckning i dessa längder. Det är troligt att han konfirmerades i Enslövs församl. eftersom hans fosterfamilj bodde i Enslövs församl. Hans forstermor var Emma Johansdotter, torpareänka.  
 
Jag försöker läsa på i Elisabeths Reuterswärds bok Fader okänd, men har lite slut på idéer var jag ska leta. Finns det fler möjligheter?
 
Hälsningar
Annette

2013-07-04, 12:38
Svar #5

Lotta Nordin

Hej Annette,
Karl Algot Verner växte inte upp i Enslöv.
Han var född på Vägadal under Brandshult nr 2 i Slättåkra, och bodde kvar där hos sina morföräldrar till 1907 då han flyttade till sin moster Emma. Hon bodde på Ljungslätt under Brandshult nr 2, Slättåkra. Där blev han kvar tills han flyttade till Sjögård (inte Slättgård) i Torup 1923.
 
Det har aldrig varit olagligt att föda oä barn. Däremot har det varit olagligt att ha sex utanför äktenskapet, och det bästa sättet att bevisa sådant var ju om det föddes ett barn.

2013-07-05, 20:53
Svar #6

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:08
    • Visa profil
Tack Lotta för förtydligandet kring Karl och lagstiftningen kring sex utanför äktenskapet. Det är bra att hålla allt klart och tydligt.  
 
Hälsningar
Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna