ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart är "A Ryr" och "Bofra"??? (norbagga frågar)  (läst 1207 gånger)

2001-04-05, 08:30
läst 1207 gånger

Tom Askerøi

I husföhörsboken skriver prästen at August Andersson Sandberg och hustru Karolina Petersdotter er innflyttad til gården Sanna i Hjärtum 2. marts 1873 från något som jag tolkar som Båfra møjligen tilføyd Uddevalla(???). Hon lär vara född där (7. sept. 1850) medan han uppgis vara född i A Ryr 4. juli 1850. (Vid hans død tilsvarar åldern at han var född 4. sept. 1850, men..) Men nu undras jag: var är dessa platser nå'n stans? Var börjar jag läta?
På förehand 1000 tack! Med vänlig hälsning

2001-04-05, 14:01
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
En komplettering
Hjärtum är en socken i landskapet Bohuslän men tillhörde också dåvarande Älvsborgs län. Landskapet Dalsland tillhörde också Älvsborgs län.
Uddevalla ligger i landskapet Bohuslän men tillhörde länet Göteborg och Bohuslän.
 
Ortnamnsdelen -ryr är vanlig i trakterna mellan Bohuslän och Dalsland. T ex Sundals-Ryr, Valbo-Ryr , Lane-Ryr och Väne-Ryr.
 
Personligen skulle jag kontrollera alla möjliga uppgifter i Hjärtum innan jag går vidare. Uppgifter i dödboken, dopfaddrar och lusläsa varje husförhörslängd. Husförhörslängder kan innehålla mycket mer än man tror.

2001-04-05, 14:39
Svar #2

Roland Johansson

Jag tror att det står Bäfve, nutida stavning Bäve. Det är socknen alldeles norr om Uddevalla.

2001-04-05, 16:17
Svar #3

Tom Askerøi

Tack! till er båda. Tyvärr glömde jag att fortella at Augusts titel, Soldat, stod skriven i
innflyttarboken. Och att han dog allerede 9. marts 1877 dödårsak ?i berusad tillstånd
ihjelfrusen? enligt läkare vid ålder 26 år 6 månader och 5 dagar i dödboken (datoen bekräftas i förhörsboken). Det är allt som kan läsas ur dödboken och förhörsboken.
Och sidan han bara lävde en tre års tid i Hjärtum är det vel den ända? 
Dopp-boken för Hjärtum är tydeligen inte bevarat i original, åtminstone är det bara et utdråg (utan
faddare) SVAR säljer. Så någon hjälp från barnens dopp är inte att få. Men om Karolina står i sänare förhör måste jag kolla. Det kan jo stå något där... Men änligt familien flyttade hon från Hjärtum så jag har inte allt för stora förhoppningar. 
När prästen bara skräv "A Ryr" måste det vel vara nära Hjärtum? Jag är dock inte säker på att det verkligen står ett A da streken tvers över ( - ) är rätt kort, men det är i varje fall et tecken med spetsen uppåtragande. 
Och det kan sannoligen vara "Bäfve, Uddevalla" det står. Så den födelsen kan nog hittas - hoppas jag. Finns någon andra goda förslag till Augusts födelse-ort? Tack igen - ochså för att ni bär över med mitt "svenskt". 
Med vännlig hälsning

2001-04-05, 23:23
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Noen kommentarer:
 
1) Dette gjelder Båhuslen, ikke Dalsland.
 
2) Hjærtum hørte til Gøteborgs och Bohus len helt til 1970. Først i 1971 kom det til Ælvsborgs len.
 
3) Hjærtums fødselsbok fins bevart helt tilbake til 1686. Men frå 1860 av er det bare SCB-utdraget som er filma, men originalboken fins på landsarkivet i Gøteborg.
 
4) Det fødested som oppgis i husforhørslengden pleier å være et sogn. Båfra er sannsynlig, som Roland sier, Bæve, sognet rundt byen (staden) Oddevall (Uddevalla).
 
5) Kan det stå N Ryr? Norre Ryr var det gamle namnet på sognet som i dag kalles Lane-Ryr, nabosognet til Bæve i Uddevalla prestegjeld (pastorat).
 
6) Du har alls ingen årsak å be om unnskyldning for svensken din! Skriv på morsmålet ditt hvis du vil det!
 
Båhuslener norsk!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-04-05, 23:25
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-04-06, 20:38
Svar #6

Tom Askerøi

N Ryr? Tja, det er ikke det første som faller en inn, men som nabosogn til Bäve låter det jo unektelig svært sannsynlig. Jeg skal i alla fall börja leta der. At SVAR selger utdrag når de har alt står i grunnen i stil med deres øvriga produkter: En av fischene inneholdt absolutt intet annat enn ordet slut. Ca 20% er så dårligt kopierat at dom er olesliga. Och dom säljer samma sak två gånger utan att blunka: Fischer över födda i en gitt period som ochså innehåller vigda - och egna fischer över vigda i samma period tills samma person utan at göra uppmerksam på at man kjöper det samma två gånger. Tyvärr har inte mitt lokala bibliotek utstyr för läsning av fischer så jag måste köpa...
Men, trots detta lilla hjärtesukk: 1000 tack för all hjälp till er alla!!!

2001-05-02, 09:57
Svar #7

Tom Askeröi

Jag tackar igjen för hjälpen jag har fått. Och själv om det är fäl landskap skall jag kanskje fortsätta här? Det är tveksamt om A Ryr = N Ryr = Norra Ryr = Lane-Ryr, för rätt nog hittar en August född på rätt dato, men hans fader häter inte Sandberg. Eller Anders eller Andersson, men Andreas Olsson. Och på flera barndopp. Om inte dom två namnen brukades om varandra etter prästens innfall? 
Kan A Ryr var någon annan stans - kanskje närmare Hjärtum sedan prästens förkortning? Jag är rädd jag behöver tile mera hjälp... På förehand 1000 tack. Med vänliga hälsningar

2001-05-03, 06:36
Svar #8

Tom Askeröi

Anders = Andreas ? En liten fråga... Överståande så kanskje inte ut som en fråga. Men kan Anders och Andreas vara samma namnet? Eller finns någon annan Ryr plats närmare Hjärtum? Med vännliga hälsningar

2001-05-03, 10:45
Svar #9

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hei Tom!
Nå blander jeg meg inn i dette.  Først: Anders= Andreas forekommer ofte, det gikk litt om hverandre. Namnet Sandberg kan jo være soldatnamnet August fikk da han ble soldat. Det kan altså være den rette August du fant. Se om du kan få frem noen søsken til denne August og se om de kan være desamme som faddrene til din Augusts barn. Du kan også følge August i Lane-Ryr i flere husförhörsbøker og se hvor det ble av ham. Jeg synes det høres sannsynlig ut at det er den rette du fant.
 
For det andre:  Jeg bor også i Norge og jeg LEIER mikrofiche fra SVAR.  Du behøver altså ikke kjøpe dem.  Jeg tror det koster ca 20 kroner nå per kirkebok.  Man får ha dem i 5 uker, så sender man dem tilbake i posten.  Fungerer alldeles utmerket. Jeg har mig egen leseapparat hjemme.
 
For øvrig har SVAR ikke originalene til kirkebøkene, de ligger i landsarkivene. Om du har fått dobbelt, så kan du sikkert sende den ene tilbake.  Damene hos SVAR pleier å være veldig forståelsefulle og hjelpsamme, så de har sikkert bare ikke sett mer enn du har sett, at fødte og viede var i samme kirkebok. Ofte er fødte, viede og døde i samme kirkebok.  Det kan du sjekke i katalogen før du bestiller.
Lykke til videre!
Ulla

2001-05-07, 11:55
Svar #10

Tom Askeröi

Hans syskon och bästeföreldrar bär inte samma namn som hans barn - fadderne har jag, som tidlegare skrivit, inte tilgång til. Över SVAR har jag suckat färdig, men vedrörande kjöpa/låna: Jag har ochså en fische läsare hemma, men den tar bara fischer som är kopierat horisontalt. Fischen'e från Hjärtum var kopierade vertikalt så jag måste klippa dom i två. Hjärtum var kanskje et undantag? För jag skulle gärna villa låna...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna