ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Totalstopp?!!?  (läst 2016 gånger)

2003-09-08, 18:04
läst 2016 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag har några anor som jag totalt kört fast vid. En ana stupade vid slaget i Lund 1676. Hans maka dog 10/6 1677. Nu står jag där med minst 4 kanske 6 omyndiga barn som jag inte vet vem som tog hand om eller varför en hamnade i Västervik och en i Stockholm eller när de hamnade där. Jag vet inte när föräldrarna var födda alltså vet jag inte hur gamla de var när de dog. Fadern tror jag var född i Uppland men har inte en aning om vart modern var född. De bodde på en plats som hette Berg i Sköllersta, Närke. Födelseböckerna för Sköllersta har en rejäl lucka mellan 1653 - 1665, som ingen vet vart de tagit vägen. Maken var ryttmästare och tillhörde livregementet till häst. Kollade på SVAR och de har bara mönstringsrullor från 1683, då var min ana redan död sedan länge. Husförhörslängderna började inte förrän 1707 och ut- inflyttningslängderna ännu senare. Hur kan man gå vidare? Går det överhuvudtaget att gå vidare nu?
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-08, 22:28
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Birgitta! Jag håller på med en tidig mantalslängd Närke-Värmland, där Sköllersta finns med. Vad hette rustmästaren? Så kan jag se om jag hittar honom. Skall senare fortsätta med mer mantalslängder. Vet ej vilken härad Sköllersta tillhörde, men domböcker, om det finns för tiden före 1677 kan kanske vara till hjälp. Vet ej om det finns kyrkoräkenskaper för Sköllersta för aktuell tid, det kan vara en källa för att se när barn döps, personer dör och gifter sig.

2003-09-08, 23:23
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Sonia
 
Han hette Peder Larsson Spilhammar. Hans maka hette Ingri Bengtsdotter Kruse.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-09, 15:12
Svar #3

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Birgitta! Det ovanliga namnet gör att man kan söka brett på nätet och i olika databaser.
 
Det fanns en ryttmästare som hette Anders Spilhammar (Spielhammer), som väl var bror t Peder. (Har diskuterats på Scangen.)
Spilhammar är väl annars en liten ort nära Mariannelund, Vimmerby.

2003-09-09, 17:44
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Dag
 
Jag har sökt på nätet efter Spilhammar och hittat en del uppgifter bland annat de som finns på Scangen, men de uppgifter jag är ute efter finns nog inte där. Jo, Anders Spilhammar var bror till Peder. Jag känner till att det finns en camping som heter Spilhammar och har till och med ringt till dem för att få reda på namnets ursprung utan resultat. Det jag söker är uppgifter som kan tala om för mig vem eller vilka som tog hand om barnen, däribland min ana. Vart barnen tog vägen och gärna uppgifter om anor till Peder Larsson Spilhammar men ännu hellre Ingri Bengsdotter Kruses anor.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-09, 20:49
Svar #5

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Birgitta, jag har kollat upp lite om Sköllersta. Det finns tidiga kyrkoräkenskaper. Uppsala landsarkiv har en hel del Länsräkenskaper om Sköllersta. Jag har mantalslängden 1656 hemma just nu, kanske lite väl tidig för din del. Men ska titta och hålla utkik efter Spillhammar och Kruse. Jag ska sedan titta i längder på 1660-/1670-tal med kanske större framgång. Vårt stora bibliotek har varit stängt ett tag, men öppnar snart. Då skall jag kolla upp i lokalhistoriska böcker åt dig om det finns något på personernas namn. Man får ju försöka alla vägar när man kör fast.

2003-09-09, 21:48
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Hej Sonia
 
Om du visste hur glad du gör migJ
Jag hade nästan gett upp hoppet om att någonsin hitta fler uppgifter om Spilhammar/Kruse. Tack snälla för att du tar dig tid att hjälpa mig, hoppas verkligen att jag kan återgälda det någon gång. Jag  vet att Peder Larsson Spilhammar blev befordrad 1657 från gemen till löjtnant. 1659 skänkte Ingri Bengtsdotter Kruse pengar till kyrkan i Sköllersta och står då nämnd som ”hustru Ingri löjtnanten Spilhammar” så 1659 måste de ju redan vara gifta men jag vet inte om de var gifta redan 1656 eller när de gifte sig. Jag vet också att de fick barn 1667, 1668, 1670, 1671 och 1673. Det barn som föddes 1673 dog nästan med en gång men jag vet inte vad han eller hon hette. Annars sägs det att de hade ytterligare 3 barn som jag inte vet när de var födda. De skall ha hetat Lars, Susanna och Kristina.
 
Återigen hjärtligt tack för hjälpen
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2003-09-09, 22:17
Svar #7

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Här är lite jag fann på nätet. Letade efter annat och passade på med Spilhammar på samma gång.
Antar att du känner till det mesta.
 
Från Gröna Stubbens hemsida:
Spilhammar Peder Larsson (känd från 1657, stupad 1676), ryttmästare vid Upplands kavalleriregemente, bosatt i Berg, Sköllersta. Sköld: Ett stolpvis ställt bergjärn på vardera sidan åtföljt av en stolpvis ställd kil. Hjälmprydnad: En uppskjutande klädd arm svingande ett svärd mellan två glavenstakar med i en knut innanför dukarnas ytterkant slagna standar. På hans gravsten i Sköllersta kyrka. Biografi i Braunerhielm: Lifregementet, Biografiska anteckningar.
 
Från nätet, glömde notera vilken hemsida, var en släktutredning äver annat personnamn i alla fall:
Anno 1662 den 23 octobris höllz laga ting med almogen aff Sköllersta häradh uti Attersta By närwarandes cornans Befalningzman med häradsnemd
Leutnanten Spilhammar beswärar sig öffwer Mons Jöransson dän han stadt till (som)tienare och han genom sådan ( ) loffwat honom 30 mark i lön, ( ) kan her till intet neka, hwarföre resolverat at han skall betala till Leutnanten the utfäste penningarna anseendes dät 15 cap Bygninga B
 
Utdrag ur Sköllersta härads dombok 1670-1691. Hemsida över Ekeby socken
1676-06-06 Kom för rätten Nils Månsson i Björka klagandes huru löjtnanten till häst ädel och manhaftig . Spilhammar sistledne oppmarsch skall ridit en hans häst till döds efter som Lars i Torsta och Nils ibm här närvarande i sanning betygade. Särdeles Lars som hästen för hältan under omläggning tog att Nilses häst var alldeles förriden och skämd när löjtnanten till honom kom..
 
Från Genealogiska föreningens hemsida ( i Stockholm)
- Seth, Lennart: Skräddaregesällens dotter från Kolmätargränd som blev bergsrådinna i Bergstrahlska huset. Ett bidrag till släkten K?sels historia. 1987. Plastmapp. Släktnamn: K?sel, Silfvergren, Seth, Spilhammar, Hylander, Asplund, Morales, Nyman, Murray  
 
-Spilhammar Släktutredning Maskin A4 7 sid
 
- Svenska släktkalendern:Spilhammar
 
- Spilhammar, blått och vitt kort - hänv till både tryckta verk och handskrifter, GF släktarkiv.

2003-09-09, 22:51
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej Sonia
 
Jo tack jag har sett sidorna och även beställt en av släktutredningarna om Spilhammar från Genealogiska föreningen. Det var en dam som heter Ullagreta Carlsson som sammanställt utredningen och jag har även varit i kontakt med henne brevledes. Tyvärr hade hon inget att tillföra. Jag har varit i kontakt med en del andra Spilhammarforskare men de har alla varit släkt med Peders bror Anders Spilhammar och har då koncentrerat sig på honom och hans ättlingar. Jag har också varit i kontakt med en dam som var ordförande i Sköllersta hembygdsförening och fick av henne veta att paret Spilhammar/Kruse ligger begravda inne i kyrkan i Sköllersta. Det sista jag gjort är att beställa ett lån från SVAR med uppgifter om officerare som jag hoppas skall ge något nytt men de har jag inte fått ännu.  
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2003-09-10, 01:18
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Birgitta,
 
Ett tips är också samlingarna på Krigsarkivet.
 
De har bl a kortkartotek på soldater, främst officerare, som hänvisar till andra källor. Men där finns också mycket annat.
 
Sedan kanske det finns någon historik om Upplands Regemente? I dessa regementshistoriker, brukar det finnas biografica över officerare.
 
Lycka till!
 
Hälsar /Leif

2003-09-10, 17:23
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Hej Leif
 
Tack för tipset det skall jag kolla upp.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-09-22, 22:04
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Lite uppdatering av läget. Jag beställde en del kort från SVAR och hittade en hel del kort med uppgifter om Peder Spilhammar. På ett av korten stod att han var kornett vid Upplands livregemente, vidare stod det att han från gemen blifven korpral och kornett i skånska kriget och löjtnant 1658. Sedan reducerad och åter löjtnant 1661. Verkar som om uppgifterna Ur Braunerhjelm Lifregementet Biografiska anteckningar att han från gemen befordrades direkt till löjtnant antingen är felaktiga eller att han inte tog upp alla steg som Peder Spilhammar klev på befordringsstegen?
 
Mvh
 
Birgitta

2003-12-03, 22:19
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Nu har jag fått materialet från krigsarkivet gällande Peder Spilhammar. Tyvärr var det inte mycket nytt som man hittade utan mest besvärsskrivelser gällande olika betalningar. Jag har också fått militärrullor från åren 1666-1674 som jag inte hunnit gå igenom ännu. I böckerna om Lifregementet till häst fanns inte mycket heller att hämta, där stod bara hans namn och att han stupade 1676. Nu står mitt hopp till Sonia Biörkeroth och mantalslängderna. Har inte hört något från henne sedan de tidigare inläggen under detta ämne skrevs. Hoppas du ser detta för jag är så nyfiken på om du hittade något.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2004-02-21, 15:29
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Lite uppdatering om Spilhammar:
 
Enligt kyrkoräkenskaperna från Sköllersta gav hustru Ingrid löjtnanten Spilhammar i Berg 1 daler och 8 öre till kyrkan.
Samma år gav löjtnanten i Berg 10 daler till predikstolen.
1663 gav löjtnanten i Berg 16 öre till ??
Ingrid skänkte 1680?? ett altarkläde med guld- och silverspetsar till kyrkan i Sköllersta. Hon dog ju 1677 så frågan är om uppgiften är fel eller om altarklädet kanske var beställt men att hon hann gå bort innan det blev färdiggjort?
 
Det berättas att tjuvar en gång besökte Sköllersta kyrka och bröto upp Spilhammars grav för att komma åt en ring av flera dukaters värde men fingo ej av denna från fingret utan måste kapa av detta.
 
Jag skulle bli jätteglad om Sonia Biörkeroth ville höra av sig om du hittat
något i mantalslängderna som kan hjälpa oss vidare eller om det inte finns
några uppgifter alls?
 
Mvh
 
Birgitta

2015-07-28, 14:58
Svar #14

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Är det totalstopp med denna sida? Är den avslutad?
Annars kan jag ställa en fråga med anledning av inlägget om släkten Kúsel (s.k. Skeppsbroadel..) ovan. Vem har givit namn åt Bergstrahlska huset? Om sidan är stoppad så kanske detta inlägg kan överföras till annan lämplig plats av administratören.

2015-07-28, 15:54
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2015-07-28, 16:39
Svar #16

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej Maud,
Tack för ditt svar.Jag hade sett den artikeln, men vad jag hoppades på var att få fatt i någon som visste något mer substanteillt om Johan Bergstrahl och hans släkt. Han tycks ju har varit en mycket framgångsrik person, men det finns ändå väldigt lite skrivet om honom. Egentligen var min fråga dåligt formulerad.Tack i alla fall!
Fortsatt bra sommar!
TR

2015-07-28, 19:55
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Av artikeln framgår att han var född Bergius 1715, son till Johan Bergius som var rådman i Karlstad. Vidare att dottern Lovisa, gift med Kungliga sekreteraren Sven Fjellman, ärvde huset efter hans död 1795. Det är ju uppgifter som går att komma vidare med.
 
Frågor om denna släkt Bergius (det finns flera) ställs lämpligen under Släktnamn » Övriga släkter - B » Bergius.
 
Johan Bergstral (död 11/4 1795) var gift med Margareta La Font (död 5/4 1779). De efterlämnade endast ett barn, dottern Lovisa, död 28/1 1839 i Klara, 77 år gammal.
 
Lovisa Bergstral var gift 1. med Sven Fjellman (död 1806) och 2. med revisorn i Kungliga kammarrätten Hans Isak Selling (död 1844).
 
Lovisa hade i första äktenskapet ett barn (som nådde vuxen ålder), sonen Johan Gustaf f. 13/4 1783 i Klara. Hon efterlämnade inget barn från andra giftet.  
 
Johan Gustaf Fjellman, ogift kontorsskrivare, begravdes 27/7 1813 i Klara efter att ha blivit igenfunnen i sjön.
 
Det finns bouppteckningar efter samtliga.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna