ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhörslängderna.. Och innan dessa då?  (läst 1270 gånger)

2007-06-12, 19:29
läst 1270 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag är ganska mycket nybörjar på det här med släktforskning och min nuvarande släktforskning kretsar uteslutande kring husförhörslängderna, man nu har jag kommit till vägs ände vad det gäller HFL:erna på alla anor på min farfar och farmors sida.  
 
Min stilla undran är: Och sen då? Jag kan inte förstå hur jag ska kunna fortsätta utan HFL:erna, att bara gå på födelseböckerna känns ju vanskligt, hur bevisar man att någon är släkt med en annnan utan HFL:erna? Genom att följa personen genom livet i husförhörslängderna så har man ju kunnat vara säker på att det är rätt ana... Hur gör ni innan husförhörslängderna kom till? Jag har svårt att tro att alla bara chansar hej vilt på anorna innan dess.. =)
 
Mvh Mårten Swärd

2007-06-12, 22:55
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mårten, läs gärna någon handbok i släktforskning så får du en mängd tips om hur man går vidare, det finns bouppteckningar, mantalslängder, domböcker och mycket annat som man kan använda. Bra böcker hittar du i Rötter-bokhandeln.

2007-06-12, 23:10
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan. Okej, är det någon bok som du kan rekomendera? Det fanns ju ett antal att välja i mellan..

2007-06-13, 11:24
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag tycker ju att Släktforskning - vägen till din egen historia är bra, men varför jag tycker det får du räkna ut själv.

2007-06-13, 14:46
Svar #4

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
hehe.. Jag tror mig kunna ana varför.. Nå då får det bli den, några andra tips har ju inte inkommit.. =)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna