ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Går det komma längre?  (läst 936 gånger)

2003-08-30, 22:49
läst 936 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag har en ana som hette Ingri(d) Bengtsdotter Kruse och var gift med Peder Larsson Spilhammar. Paret ligger begravda i Sköllersta kyrka.  
 
Ur Sköllersta bygden del II:
 
”Gravstenen över Petrus Spilhammar och Ingrid Bengtsdotter Kruse. Längst i väster på mittgången finns en gravsten med en adlig vapensköld uthuggen på mitten. Skölden inramas av en lagerkrans och flankeras av förgängelsesymbolerna timglaset och dödskallen. På själva skölden ses en hammare mellan två spikar och på hjälmen en uppsträckt arm som håller en värja, omgiven av ett par små fanor (fänikor). Under det sålunda dekorerade mittfältet finns följande inskription:  
 
Peter Spilhammar Leutnant till häst  
Ingri Bängtsdotter Krwse
 
Berg den 15 may 1662”
 
Peder Larsson Spilhammar stupade vid slaget i Lund (då  som Ryttmästare)1676-12-04. Hur gjorde man med människor som dog på annan ort än hemorten, infördes de i dödboken med begravningsdatumet eller med dödsdatumet? Kanske infördes de inte alls i dödboken? Kan ju tänka mig att det tog lite tid innan Peder ”kom hem”  från Lund. På gravstenen står det att Peder Spilhammar var ”Leutnant” men när han dog var han ryttmästare, hur kommer det sig att det står fel titel på gravstenen? Enligt kyrkböcker från Sköllersta skänkte Ingri Bengtsdotter Kruse pengar till kyrkan flera gånger efter sin makes död, så vad 15 maj 1662 som står på stenen betyder vet jag inte. När fadern dör är min ana endast 8 år en syster är ca 7 och en annan är 5 år. Med så små barn borde väl Ingri gift om sig eller om hon också dog när barnen var små borde ju någon annan tagit hand om dem, kanske släktingar? Jag vet att min ana Anna hamnade i Västervikstrakten men vet inte om hon gjorde det som liten eller när hon kom dit. Tydligen fick Anna en dotter där 26 år gammal. När Anna Spilhammar sedan dör 1735 står det i dödboken att modern var ”Wälboren”. Enligt uppfattningar här på anbytarforum under en diskussion behövde ”Wälboren” i detta fall inte betyda adlig? MEN, vem var Ingri Bengsdotter Kruse och vilket ursprung hade hon? Vad betyder årtalet och datumet på gravstenen? Hur kan man gå vidare och söka hennes rötter?  
 
Bifogar bild på gravstenen:
 
 
 
Mvh
 
Birgitta

2003-08-30, 22:56
Svar #1

Birgitta Ohlsson


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna