ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: För långt mellan mantalslängderna för att kunna dra slutsatser?  (läst 892 gånger)

2014-07-15, 02:32
läst 892 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej alla släktforskarproffs, som glad amatör behöver jag hjälp att bedöma om det går att dra slutsatser av mantalslängder kombinerat med jordeböcker trots att det är stora glapp mellan dem pga brand (i vissa fall så långt som 18 år) - här är min fastkörning:
 
Det sista spår jag har i ministerialböckerna är från 1753 när Swen Nilssons och Sara Hemmingsdotters son Nils föds i Uggletorp den 20 juli.  
Källa: Frödinge kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker. Huvudserien, SE/VALA/00088/C I/2 (1749-1807) s. 136 maskinpaginering (bild 78, svar).
 
Före det har jag förstås följt familjen varje år i Frödinge HFL A I/1 (1776-1783) och fått fram att hela familjen ser ut som följer och bor i Koppetorp:
Swen Nilsson f. 1723 eller 1729 beroende på vilka HFL-år man går på
Sara Hemmingsdotter f. 1732 eller 1733
Son Daniel f. 1750
Son Måns f. 1756
Son Nils f. 1758 enligt HFL med 1753 enligt födelsebok (se källa ovan)
Son Hemming f. 1760
Dot Maria f. 1763
Son Johan f. 1769
Dot Brita f. 1773
 
När jag nu ska gå över från sista husförhöret 1776 till mantalslängderna uppstår första problemet: Första mantalslängden som går att hitta är 1772 och därefter 1753, alltså först ett glapp på 4 sen 18 år, inga andra källor förutom födelseboken finns under samma period. Nåväl, vi kollar och ser tänker jag:
 
I Frödinge mantalslängd 1772 hittar jag Swen Nilsson på tre ställen:  
1. Näst högst upp på bild 145 vänster sida (Svar)  
2. I mitten på bild 146 höger sida, under Koppetorp med kommentaren Bor på No 2
3. Två rader ner på samma sida med kommentaren Nils och Måns 15 vilket stämmer väl in på barnen som var arbetsföra 1772
 
Härligt tänker jag stolt, för första gången lyckas jag tyda något av en mantalslängd, detta måste vara rätt! Men när jag går vidare till Frödinge Mantalslängd 1753 (som är nästa, japp, 18 år tidigare, däremellan finns inga källor) inser jag snabbt mina begränsningar:
 
Under Koppetorp i Frödinges Mantalslängd för 1753 (bild 90, höger sida nedre halvan) finns ingen Swen Nilsson (han borde vara 25 eller 31 år och utskriven med namn tänkte jag?), istället får jag leta efter hans far som sannolikt borde heta Nils. Grattis, under Koppetorp finns två Nils men ingen av dem verkar ha större hushåll än två skattepliktiga personer. Nu börjar det bli för svårt för mina metodkunskaper och jag snurrar in mig själv: jobbar han som dräng på annan gård? Står han utskriven eller som ett sträck under sin fars ägor? Har han flyttat in osv...
 
Jag kommer nu ihåg att det i Nils födelsenotis från 1753 står att Swen och Sara under denna tid uppges bo i Uggletorp och börjar leta efter det och tror att jag hittar Uggletorp i samma mantalslängd på bild 92, vänster sida. Dock är jag för dålig på handstilen för att kunna säga säkert om jag hittat Uggletorp samt om det bor någon Swen där..
 
Vidare bakåt, trots att jag inte hittat något säkert fynd finns:
Frödinge Mantalslängd 1751 där jag tror Koppetorp finns på bild 91 eller Uggletorp på bild 92
Jordebok, Kalmar Län 1750 där jag tror Koppetorp finns på bild 104 eller Uggletorp på bild 105
Jordebok, Kalmar Län 1748 där jag tror Koppetorp finns på bild 103 eller Uggletorp på bild 104
Frödinge Mantalslängd 1751 där jag tror Koppetorp finns på bild 104 eller Uggletorp på bild 105
 
Osv...
 
Jag får inte ihop vilken metod jag ska använda för att konstatera vem som är vems far i mantalslängder eller vem som tagit över vems mark. Hur tänker ni proffs?  
 
Och finns det någon vänlig själ som kan förbanna sig och kolla på de källorna jag hänvisat till för att med er erfarenhet försöka tolka och se om man kan säga vem som är Swen Nilssons far, var han har bott och om det är möjligt att fortsätta ännu längre tillbaka trots att källäget ser ut som det gör? (orange=källor saknas):


 
 
(Meddelandet ändrat av Johlund 2014-07-15 03:11)

2014-07-15, 08:19
Svar #1

Carl Szabad

Det verkar som om det är det renoverade exemplaret av mantalslängd som du kollat på, det som levererades in till Kammaren och nu är filmat och ligger på SVARs sajt. De två andra kan finnas bevarade i häradsskrivarens arkiv eller landskontorets på landsarkivets i Vadstena.
 
Häradsskrivarens exemplar finns på ArkivDigital, men är bara sporadiskt bevarade, så du får kolla igenom de volymerna för Sevede m fl härader, om du har AD.
 
En sökning på landskontorets arkiv för Kalmar län i SVAR visar att det finns några mantalslängder som kan fylla igen vissa hål där de renoverade exemplaren saknas, se exempelvis V0000212_00001.
 
Det kan också finnas några andra skattelängder i länsräkenskaperna, men eftersom mantalslängderna ingick i dessa och först senare bröts ut som egen serie är det väl troligt att de är i samma skick som mantalslängderna. Men man kan ju alltid kolla.
 
(Meddelandet ändrat av Carl 2014-07-15 08:29)

2014-07-15, 08:45
Svar #2

Carl Szabad

För 1630-talet (om du kommer så långt bakåt) finns Boskaps- m fl längder som ibland även innehåller mantalslängder och innan dess är det landskapshandlingar som gäller.

2014-07-16, 18:20
Svar #3

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Stort tack för dina svar Carl! Du hjälpte definitivt vidare. Följ gärna den fortsatta diskussionen och kom gärna med dina tankar i  tråd.
 
Vänligen,
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna