ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1600-talet  (läst 1894 gånger)

2008-11-11, 10:48
läst 1894 gånger

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2018-07-28, 22:22
    • Visa profil
Hej
Jag är ny som släktforskare och har en undran. Så länge husförhör och födelser finns registrerade och nåbara via Genline är det inga problem. Men hur gör man sen? Jag har t ex sett uppgifter på anor som berör mig i Börringe som dateras till början av 1600-talet. Var verifierar man sådana? För mig blir det stopp när Genline är tömt och DigiArkiv inte har något i boupptreckningarna.
mvh Lena

2008-11-12, 19:34
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Domböcker är en fantastisk källa fär släktforskare, eftersom där bl a finns gårdsköp, arvstvister och en del tidiga bouppteckningar. Problemet är väl att man måste läsa sida upp och sida ner för att hitta något, och det tar tid. De finns från 1600-talets början, men det kan variera mellan olika härad. Arkiv Digital har fotograferat en del domboksmaterial. men för övrigt får man söka sig till landsarkiven eller hovrättsarkiven. Göta hovrätts arkiv håller just nu på att flyttas till landsarkivet i Vadstena.
 
Mantalslängder finns från mitten av 1600-talet och ger möjlighet att följa släkten på en viss gård. Oftast är de ganska torftiga, men tidvis kam man få namn på alla i familjen, som är mellan 15 0ch 60 år. De är tillgängliga på internet genom SVAR, men jag vet inte om det är heltäckande.
 
Kyrkoräkenskaper och sockenstämmoprotokoll är ofta tidigare än andra kyrkböcker. Jag vet inte om Genline har dem, men de finns hos Arkiv Digital.  
 
Det kan också finnas andra arkiv, som täcker 1600-talet. Fråga på landsarkiven.
 
Mvh
Ingegärd

2008-11-12, 21:46
Svar #2

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2018-07-28, 22:22
    • Visa profil
Hej Ingegärd
Tack för tipsen - man behöver lite hjälp på traven i början.  
mvh Lena

2009-01-29, 22:46
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Man kan likna det vid bergsbestigning. Först vandrar man under trädgränsen i dalgångarna, där kyrkböckerna finns. Där är det ganska lättframkomligt i de flesta fall, så småningom inte lika spännande. Om man då är beredd att anstränga sig mera, så väntar också häftigare upplevelser på branterna, så småningom klättring. Till slut riskerar man livet på höjder där det krävs syrgastuber. Med riskera livet menar jag då att det kan bli hur tidskrävande som helst, det finns ingen gräns. Jag har lagt ner några tusen timmar på tre anor, i och för sig därmed samlat material till en hel biografi från 1600-talet. Andra kollar på teve, som jag brukar säga.  
 
Hur man gör för att komma vidare kan inte generellt beskrivas och det är det som är tjusningen. Till slut öppnar man böcker som inte varit öppnade på 350 år. Det är långt ifrån alla anor som går att följa förstås - de måste ha avsatt spår utöver det vanliga, såsom ämbetsmän i administrationen eller den juridiska branschen, präster eller officerare, handelsmän och storbönder, t o m hantverkare. Men systematisk genomläsning av domböcker, när man har stommen av alla ifrån kyrkböcker kända anor, det är en naturlig början. Hittar man inget där, så får man byta anor ! Det troligaste är dock att man hittar en mängd nya uppslagsändar. Så småningom får man lov att ge sig in i hela administrationens dokumentation och försöka förstå dess arbetssätt. Jag sitter själv just nu och går igenom Kammarkollegiets protokoll och korrespondens för att följa en ämbetsman, som börjar sin karriär som tiondeinspektor i början av 1640-talet - flera tusen sidor per år.  
 
Beroende på läggning och inställning kan man tycka att detta är skrämmande eller lockande. Förmodligen finns det de som tycker att det är rena vansinnet.  
 
Men ta det lugnt, jag är inne på mitt tjugonde forskarår och började med att besöka prästgårdar för att söka mina föräldrar !
LOE

2014-11-11, 11:33
Svar #4

Utloggad Lars Grahn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-12-18, 09:13
    • Visa profil
Min släkting Johannes (Johan) Magni Widenius född 1643 i Vederslöv far hette Magnus Jonae och modern Elin Jonae (Olsdotter). Jag har inga mer uppgifter på Magnus och Elin. Går det att få tag i uppgifter om dessa personer? var de verkligen föräldrar till Johannes Widenius?

2014-11-11, 20:52
Svar #5

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Lars!
Vederslöv är en liten församling. Du kan gå igenom mantalslängden för Vederslöv 1643 samt åren där omkring och leta efter Magnus Jonae och Elin Olsdotter. Namnet tyder på att Magnus är präst, och i så fall hittar du honom lätt. Mantalslängderna för 1640-talet är ovanligt innehållsrika, och även hustrurnas namn är utskrivna.
Mantalslängderna hittar du på svar.ra.se, men du behöver ett abonnemang för att kunna läsa dem.
 
Ingegärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna