ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tössbo härads domboksutdrag  (läst 1126 gånger)

1999-01-23, 13:17
läst 1126 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Är det någon som känner till om det planeras någon utgivning av [color=ff6000]Tössbo härads domboksutdrag[/color] på samma sätt som gjorts för Nordals, Valbo, Vedbo och Sundals härad? Jag känner till det utkast som finns på Åmåls bibliotek, men detta är väl inte fullständigt!?
 
Har det någonstans gjorts register till något av dessa utdrag?[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2000-03-01, 09:06
Svar #1

Håkan Andersson

Hej
 
Jag har dock inget svar till C-G Magnusson men väl en fråga inom samma område. Det är ur man får tag på böckerna till Dalslands fem olika härader som innehåller domstolsutdragen.
 
Hälsningar
 
 
Håkan

2000-03-01, 09:48
Svar #2

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Håkan,
Om du vill låna böckerna är det bara att du går till ditt bibliotek och ber om ett fjärrlån. Böckerna finns, som C-G nämner, på Åmåls bibliotek. / Carina

2000-03-01, 14:47
Svar #3

Håkan Andersson

Hej Carina
 
Tack för ditt svar. Jag har vänt mig till bibliotek och vet att möjligeten finnes att låna dessa med hjälp av ett fjärrlån. Tanken var dock ett eventuellt köp av dessa böcker och till vilken kostnad. Jag ser att jag glömde skriva detta i min förra fråga.
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-03-02, 22:50
Svar #4

Bo Andersson

Jag tror att domböckerna finns att köpa hos bokhandlarna i Mellerud, Åmål, Vänersborg. Det senaste som utgavs var Sundals härads dombok 1700-1730 vilken finns att köpa genom Sven Brask i Åmål telefon 0532-158 73. Priset för denna bok är 200 kr. De andra skulle jag tro ligger på ca 300-400 kr/st förutom Tössbo som inte finns till försäljning Den finns i några få exemplar som Anders Edestam gav till sina forskarvänner i Dalsland. Jag känner till endast tre exemplar i privat ägo och biblioteket i Åmål har ett ev två exemplar så jag är inte säker på att den går att låna som fjärrlån, men det går ju alltid att göra ett försök. Har för mig att det ska ha funnits funderingar på att ge ut Tössbo för några år sedan, men jag är inte säker på det. Om någon har anor långt tillbaka i tiden så varför inte ta en titt i Dalslands Diplomatarium som även finns hos Sven Brask. Se även Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbunds hemsida
http://w1.315.telia.com/~u31506274/
 
Mvh Bo Andersson

2000-03-03, 09:35
Svar #5

Håkan Andersson

Hej Bo
 
Jag tackar för ditt svar. Jag söker vidare på de ställen som finnes i ditt svar så får jag se om jag får napp.
 
Hälsningar
 
Håkan

2007-02-16, 10:45
Svar #6

Gun-Britt Johansson

Jag söker domböcker i ett faderskapsmål angående min fmfff som föddes i Åmål april 1816. Hans mamma hette Maria Lundström och dömdes till lönskaläge och fick böta till kyrkan i maj 1816
 
När jag undersöker närmare så var hon piga hos Apotekare Ludvig Borgström och mycket tyder på att han var fadern eftersom sonen fick namnet Borgström. Men jag kan inte hitta att han blev kallad till tinget.
 
Var skall jag leta?

2007-02-16, 13:25
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tyvärr går dessa domboksutdrag bara fram till 1732. Är lite osäker på hur det var i Åmål, men för själva staden gäller nog Åmåls rådhusrätt och där finns inga register såvitt jag vet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-02-18, 17:19
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tössbo härads domböcker 1613-1675 finns nu (2014) utgivna i begränsad upplaga av Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund. De bygger dock inte på Edestams utdrag utan är normaliserade regester direkt från renovationerna.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna