ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur vet jag att det är rätt kvinna??  (läst 890 gånger)

2010-05-26, 17:38
läst 890 gånger

Utloggad Monica Berndtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 19:08
    • Visa profil
Jag söker min morfars mamma och pappa. Hon ska heta Anna Martina Alfredsdotter född 21/4-1887 i Morlanda, enligt alla födelseböcker för deras barn. Har letat i Morlanda, Röra,Stala,Tegneby mm men finner henne inte någonstans med det fördelse datumet. Däremot hittar jag en Johanna Martina Alfredsdotter född 21/9-1887 i Röra. Inne på släktdata finner jag en Anna Martina Svensson Alfredsson född 21/9-1887 i Röra.  
 
I sverges dödbok 1947-2006 hittar jag:Svensson f. Alfredsson, Anna Martina
Otteslätt 2:6, Kårehogen
Död 12/2 1956.
Kyrkobokförd i Morlanda, Morlanda kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Född 21/9 1887 i Röra (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Änka (14/6 1941).
Är detta samma kvinna??  
Han heter Anders Sigurd Svensson Född i Åker Tegneby 13/3-1885 Dom är vigda i Röra 31/12-1908
Hur går jag vidare??

2010-05-26, 19:15
Svar #1

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Om man söker på förnamn Martina födelseår 1887, födelselandskap Bohuslän i Sv bef 1900 hittas ingen Johanna Martina men tre Anna Martina varav två lever i familjer med fäder helt utan Alfred i namnet. Ingen född i Morlanda.
Den tredje är Anna Martina f 1887 Röra före äktenskapet som bor med modern Alma Gustava Gustafsdotter f 1862 i Röra samt två yngre systrar. Förslagsvis går du tillbaka till födelseboken för Röra 1862, letar upp Alma Gustava och följer henne framåt för att se om det på vägen sker en felaktig notering.
Alternativt, som ett komplement kan du beställa makens bouppteckning - där skall hennes korrekta födelsedatum framgå.
Mvh Harriet

2010-05-26, 22:17
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Röras lysnings- och vigselbok (E:2, sidan 21) finns detta par som nummer 13 år 1908:
 
· Anders Sigurd Svensson, sjöman, Åker i Tegneby, född den 13/3 1885 (sida i församlingsboken: 351, Tegneby).
 
· Anna Martina Alfredsdotter, piga, Kolbuxeröd, född den 21/4 1887 (sida i församlingsboken: 157).
 
Gårdarna och sidorna i församlingsböckerna är där de finns vid vigseln. Födelseförsamlingen står alltså inte här.
 
Om du är säker på att detta är din morfars föräldrar, så är det bara att slå upp henne i församlingsboken och följa henne bakåt.
 
Den aktuella församlingsboken för Röra är AIIa:1 (som omfattar åren 1903-1933); där ska hon alltså finnas på sidan 157. Boken finns ännu inte på nätet, varken hos Arkiv Digital eller SVAR. Det blir alltså till att besöka landsarkivet, där originalet finns.
 
Det är då viktigt att inte bara se vad hon har för födelsedatum och -församling noterad i församlingsboken, utan verkligen följa henne bakåt till tidigare församlingsböcker/husförhörslängder. Då hamnar du till slut i den husförhörslängd där hon infördes vid födelsen - kanske i Röra, kanske i en annan församling.
 
Någonstans under vägen har tydligen hennes födelsedatum och/eller -församling blivit fel när uppgifterna har förts över från en bok till en annan, kanske i samband med en flytt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-27, 10:53
Svar #3

Utloggad Monica Berndtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 19:08
    • Visa profil
Tack snälla ni för hjälpen, ska ner till landsarkivet i morgon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna