ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur komma vidare - bekräfta släktskap 1700-tal?  (läst 1292 gånger)

2010-01-20, 21:32
läst 1292 gånger

Lisa Jansson

Jag har släktforskat i 2 år och hittills inte stött på några stora problem. De få gånger jag har kört fast har det ändå löst sig ganska snabbt. Nu har jag dock kommit till en punkt där jag inte kommer längre. Kanske finns det inte mer att göra, men jag vill fråga er, mer erfarna forskare, om det kan finnas någon lösning på mitt problem.  
 
Jag har en ana, Samuel Hålling. Han var soldat i Håltorp i Tjällmo, Östergötlands län och gift med Ingeborg Andersdotter. I generalmönsterrullan anges det att Samuel föddes år 1739 och antogs till Östgöta regemente 16 aug 1767. Samuel dog i tjänst i Finland 7 okt 1790. Jag har tittat i födelseboken för Tjällmo år 1739 och hittat ett barn med rätt namn.  
 
Jag vet att Samuel fick en dotter år 1771 och utifrån det letade jag mig bakåt i vigselboken. Jag hittade inte Samuel någonstans, tills jag av en slump hittade honom med sin hustru år 1750! Så antingen var Samuel en mycket ung man när han gifte sig (inte så troligt) eller så är det fel födelseår angivet i generalmönsterrullorna.  
 
Jag tog en chansning och tittade i födelseboken för år 1729. Det stämmer bättre, för Samuels hustru är född 1731. Jag hittade ett barn vid namn Samuel även här, och dennes far var också soldat i Håltorp. Dock med efternamnet Hind.  
 
Det finns inga husförhör för den här tiden och jag har inte funnit någon bouppteckning för den man jag tror är Samuels far.  
 
Det som talar för släktskapet är egentligen bara att födelseåret stämmer bättre överens med hustruns samt att den förmodade fadern är soldat på samma ställe som Samuel är senare i livet.
 
Det som talar emot är att födelseåret är felaktigt, att den förmodade fadern inte har samma efternamn som sonen och att Samuel i så fall skulle ha antagits till regementet vid 38 års ålder. En annan märklig sak är att Samuel gifte sig år 1750, men jag hittar inte första barnet förrän år 1771. I Samuels boupptecking nämns i och för sig endast detta barn.  
 
Hur kommer jag vidare? Jag är väldigt ovan vid mantalslängder, men jag har kikat lite i dem. Tycker dock att det verkar som att endast fadern står med där, inte hans barn? Jag vet inte riktigt hur jag ska använda mig av mantalslängderna, helt enkelt. Finns det andra metoder, eller ska jag ge upp?

2010-01-20, 22:50
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Lisa!  
Det där med efternamnet skall du inte hänga upp dig på. Soldatnamn gick inte i arv till sönerna förrän vid mitten av 1800-talet, så vitt jag funnit (fast jag har inte forskat på Östergötland, är väl bäst att förtydliga).
Har du hittat fler barn med Samuel som far? Familjerna var ofta stora på den tiden, och det behövdes, för många av barnen dog tidigt. Jag tycker det låter som om någon siffra blivit feltolkad någonstans. En dotter 1771 med modern född 1731 borde vara ett av de sista barnen. Giftermål 1750 förutsätter att mannen föds före 1739, men du bör nog titta på fler år än bara 1729. Samuel var inte så ovanligt. I övrigt är min rekommendation den vanliga: leta rätt på alla födslar, anteckna alla dopvittnen, se efter vilka som kan tänkas vara släkt med barnafadern, leta rätt på dem så gott det går, jämför föräldrar, pussla och dona! Mantalslängder är inte mycket att ha för andra än besuttna bönder och en del annan överklass. (Möjligen i så fall just för att hitta rätt på dopvittnen.)
Det kan ta tid, för att något så när säkert hitta rätt Samuel kan du behöva följa upp flera stycken. Skall jag skrämmas riktigt, kan jag ju alltid upplysa om att soldater ofta kom från en annan socken än den där de tjänstgjorde, ibland långt ifrån. Jag har en ana, som var soldat i en kustsocken i Blekinge, om vilket bara anges född i Småland, vilket tyder på att det inte är någon av gränssocknarna; de är specificerade för sådana som kom därifrån.

2010-01-20, 23:06
Svar #2

Lisa Jansson

Hej Gunnar!
 
Jag har bara hittat ett barn till Samuel och Ingeborg och det är dottern som föds 1771. Det känns märkligt att paret endast fått ett barn och att det barnet föds så sent som 21 år efter föräldrarnas vigsel. Å andra sidan tas inga andra barn upp i bouppteckningen heller, så det kanske är så.  
 
En sak som jag upptäckte nu är att Samuel antas till Östgöta regemente år 1767, men redan vid vigseln år 1750 står han som soldat Samuel Hålling vid Håltorp. Hur ska man tolka det? Uppenbarligen fanns han redan 1750 vid Håltorp, men kan han ha tillhört ett annat regemente ändå?  
 
Mitt stora problem är att jag inte vet hur jag ska kunna följa upp personer runt Samuel, när inga husförhörslängder finns förrän efter hans död.

2010-01-21, 01:09
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Lisa, det låter som om det är fråga om två olika Samuel.
Har du letat i grannsocknarna efter vigseln? Vad står det om Samuel i generalmönsterrrullan: anges han vara östgöte, närking, smålänning osv? Finns rekryteringsrullor för regementet? I så fall skulle du kunna få reda på att han rekryterades i t.ex. Söderköping och få en ledtråd till vilket område han kom ifrån, och kanske t.om. hans patronymikon.
Har du kollat faddrarna vid dotterns dop 1771? Var någon utsocknes?

2010-01-21, 07:36
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Det är inte helt ovanligt att soldatnamn går i arv. Är förnamnet samma KAN det vara en son till den första men är mer troligt en annan person med samma förnamn.
 
Mantalslängderna kanbske har nåt att säga om hustrun? (Soldater finns inte med)
 
Hade jag varit dig hade jag lusläst fadderlistorna. Både de där soldaten finns angiven och de faddrar som kom på hans barns dop.
 
/T

2010-01-21, 12:31
Svar #5

Lisa Jansson

Camilla, jag trodde först att jag hittat två olika Samuel och har försökt bena ut det.  
 
Vigselnotisen stämmer med namn, yrke och boplats. Jag har letat i några grannsocknar utan lycka.
 
Det har inte funnits någon annan soldat vid namn Samuel vid Håltorp.
 
Den Samuel som finns i generalmönsterrullorna stämmer överens med bouppteckningen efter min Samuel.
 
Jag ska gå igenom GMR en gång till för att se om jag missat någon ledtråd. Just det där att han anges vara antagen 1767, men står som soldat i vigselnotisen 1750 stör mig och tyder på att det blivit fel någonstans. Antingen i böckerna eller i min forskning.
 
Inga faddrar som kom utifrån.  
 
Torbjörn, tack för tipset om faddrarna. Jag har inte tänkt så långt som att kolla upp om Samuel varit fadder åt andra barn.

2010-01-21, 12:52
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Lisa.
 
Kan Du lämna Regemente, Kompani och soldatnummer. Då kan några flera titta i de olika generalmönsterrullorna. Antingen har Samuel ljugit om sin ålder när han blev soldat (fullt möjligt) eller också är det två olika soldater Samuel Hållng (även det fullt möjligt).

2010-01-21, 19:30
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-01-21, 19:33
Svar #8

Lisa Jansson

Sven-Ove, jag fick just detta berättat för mig i en annan tråd. vad dum jag känner mig nu!
 
Allt annat stämde, så jag läste kanske vad jag ville se. Jag är dålig på att tolka äldre handstil, så jag har tagit hjälp av en läsebok och försökt att bokstavstolka det. J:et blev ett S och sedan var det klart.
 
Usch, vad jag skäms. Men nu kan jag börja nysta i andra trådändar och kanske finna en lösning.

2010-01-21, 20:13
Svar #9

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Eftersom Lisa också har en liknande fråga under Tjällmo, så finns även ett svar från mig där då jag inte uppmärksammat denna tråd...

2010-01-21, 20:20
Svar #10

Lisa Jansson

Jag ber om ursäkt om jag har brutit mot forumreglerna genom att posta två nästa likadana inlägg.  
 
I Tjällmo-tråden frågade jag först om Samuels ursprung, den här tråden tänkte jag ha för att diskutera vilka olika lösningar man kan använda sig av när man stöter på ett sådant här problem. Svaren föll sig dock så att båda diskussionerna blev likartade.
 
Jag är väldigt tacksam för alla de tips jag fått i de båda trådarna och hoppas att jag inte rört till det för mycket.

2010-01-22, 13:22
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Försök hitta Samuels och Ingeborgs vigsel. Det kan ge ledtrådar. Börja med att kolla i alla grannförsamlingar. Tänk på att han kanske inte har soldatnamnet Hålling i vigselnotisen.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2010-01-22 13:23)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-01-22, 19:25
Svar #12

Lisa Jansson

Sven-Ove, det ska jag absolut göra. Då vet jag vad jag har att göra i helgen ;)

2010-01-23, 11:16
Svar #13

Sten Magnusson

Lisa! Det vore bra om du kunde lämna de uppgifter Per efterfrågar för underlättande av efterforskning.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-23, 14:42
Svar #14

Lisa Jansson

Det jag vet om Samuel Hålling är följande:
 
Enligt gmr född 1739.  
Gift med Ingeborg Andersdotter, f 1731-02-11 i Tjällmo, d 1816-01-06 i Tjällmo.
Dotter Anna Stina Samuelsdotter, f 1771-10-12 i Tjällmo, d 1840-01-09 i Tjällmo
 
Jag är ovan vid soldatforskning, men vad jag kan utläsa från Samuels soldatakt samt generalmönsterrullorna så antogs han till Östgöta regemente 1767-08-26. Kompani Vreta kloster. Soldatnr 130. Han bodde i Håltorp i Tjällmo.
 
Samuel dog i Finland 1790-10-09.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna