ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Felaktigt födelsedatum?  (läst 4042 gånger)

2012-07-04, 23:07
läst 4042 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Jag är inte lika kategorisk som Bengt. Om man är osäker på vad som är rätt håller man sig till födelseboken. Men om man genom andra källor är säker på att födelseboken har fel, anger man det man funnit korrekt. I båda fallen noterar man givetvis att det finns en motsägande uppgift samt alla källor.
Hälsar vänligen
Maud

2012-07-04, 23:10
Svar #1

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag tror ändå att jag litar på födelseboken i detta fall eftersom 2 oktober verkar vara rimligt inte minst eftersom hon nöddöptes då och att hon står antecknad som född det datumet i de tidigaste husförhörslängderna och även i hennes bouppteckning. Men jag ska absolut notera att olika källor anger olika datum när hon föddes.

2012-07-04, 23:24
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Nära släktingars uppgifter är inte alltid att lita på, vilket bevisas av den gravsten under vilken en av mina anor vilar. Han var - enligt födelsebok, husförhörslängder och dödbok - född 1828. Men på gravstenen lät hans hustru och barn hugga födelseåret 1829. Att det skulle vara ett misstag av stenhuggaren betvivlar jag starkt, eftersom änkan var långt ifrån försagd och bortkommen - hon skulle ha krävt en ny sten. När en av döttrarna senare skrev en liten släktredogörelse (nu i min ägo) åt sina barn, angav hon också 1829 som faderns födelseår.
 
Det skulle vara intressant att få veta om han själv trodde sig vara ett år yngre än han var.
Hälsar vänligen
Maud

2012-07-05, 01:22
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är konfirmationen/bekräftelsen av dopet som är en kyrklig förrättning utförd av prästen; det är alltså bara vid den av födelsebokens händelser som han själv var närvarande. Nöddopet utfördes av en lekman (en familjemedlem eller granne) för att barnet var svagt och man befarade att det inte skulle överleva tills prästen nådde fram (p.g.a. långa avstånd eller dåligt väder eller vad orsaken nu kunde vara).
 
Att hon anges som nöddöpt den 2 styrker alltså inte att hon föddes den dagen, eftersom födelse- och nöddopsdatumen skrevs dit samtidigt i efterhand. Om hon nöddöptes samma dag som hon föddes (vilket var det vanliga), så är m.a.o. antingen båda datumen rätt eller båda fel.
 
Inte heller styrker de äldsta husförhörslängderna att den 2 är rätt födelsedag. En husförhörslängds uppgift kan aldrig användas som bevis på att födelsebokens likalydande uppgift är korrekt, eftersom uppgiften i den husförhörslängd som är samtida med födelsen har samma källa som födelsebokens uppgift och senare längder bara är avskrifter av de föregående.
 
Och för att låta bouppteckningens uppgift vara avgörande, så måste man ju veta varifrån den kom. Jag vet inte hur det gick till 1931, men den moderna byråkratin var väl i varje fall tillräckligt utvecklad (eller invecklad... ) då för att det åtminstone ska vara tänkbart att bouppteckningsförrättaren skulle få den uppgiften från något slags prästbetyg. I så fall skulle möjligen födelsebokens uppgift då ha återuppväckts från de döda (om uttrycket tillåts ). I varje fall verkar det underligt om uppgiften kom från samma arvingar som samtidigt skrev ett annat datum i dödsannonsen.
 
Hur som helst fanns det inte så många olika källor för kyrkobokförarna att hämta födelseuppgiften ifrån. Antingen använde man den uppgift som var inskriven i de aktuella kyrkobokföringshandlingarna, eller så ändrade man den för att man fick klart för sig att den var fel. Och en upplysning om att uppgiften var fel kunde bara komma från antingen den uppgift som ursprungligen skrevs in i kyrkoböckerna (och alltså där efter förvanskats under vägen), eller från personen själv, dennes anhöriga eller någon annan som var närvarande när barnet föddes (t.ex. en barnmorska). Någon annan formell myndighetshandling kunde man inte hänvisa till; kyrkoböckerna var ju de officiella folkbokföringshandlingarna.
 
Det bästa vore naturligtvis om du kunde hitta någon handling där hon själv har fyllt i sitt födelsedatum. Vigselboken är väl det närmaste hittills. I samband med vigseln 1901 borde hon rimligen själv ha sett någon officiell handling, och dess uppgifter borde ju då vara de samma som vigselbokens. Borde...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-07-05, 16:16
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Åtminstone tur att hon inte var född en månad tidigare! (mer brandskadat då)
 
Född och nöddöpt blev hon inte bara den 2, utan till och med den 2. (punkt efter), och prästen vid födelsen verkar ha varit ordentlig, så att 20 av misstag saknade en nolla två gånger är nog inte trolig. Felet tillkom nog senare, rättades, och rättelsen missades återigen.
 
Men på 1800-talets slut, var födelsedagsfirande så spritt att folk säkerligen visste sitt födelsedatum? Kan det vara så att när två uppgifter förekom så visste inte ens de närstående vilket som var rätt?
 
Jag träffade på en kvinna född 1904-03-03 som vid en flytt i fyraårsåldern istället blev född 04-04-03 (i Stockholm, finns med båda datumen hos Rotemannen). Under ett halvårs vistelse i Norra Björke rättades felet, men tillbaka i Stockholm återfördes det igen. Hon firade födelsedag 3:e mars, men personnumret började med 040403, som också var födelsedatum enligt dödsnotisen.

2012-07-05, 18:29
Svar #5

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack för dina tips Jörgen! Fyllde inte en person i sin egen lysningsattest, alltså namn och födelsedatum osv. eller gjorde prästen även det? I så fall kanske det kan ge svar på när hon var född

2012-07-05, 19:00
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Glöm inte att hon var gift en gång tidigare och då står födelsedatum 2/10, åtminstone i SCB-utdraget ur lysnings- och vigselboken.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-07-05 19:01)
Hälsar vänligen
Maud

2012-07-06, 13:07
Svar #7

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Maud- Det gör det också i den ordinarie lysnings- och vigselboken, som är brandskadad.

2012-07-06, 16:11
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Leif, vad är det som får dig att slå fast att prästen vid födelsen verkar ha varit ordentlig? Har du kontrollerat alla andra uppgifter på den sidan för att se om de stämmer? Jag tvivlar på det.  Tydligen var det i varje fall något fel med noteringen närmast före, eftersom prästen själv har strukit över den...
 
Och att 20 av misstag saknade en nolla två gånger... För det första behöver nollan ju inte saknas p.g.a. slarv, som att glömma att sätta dit prickarna över ö; det kan bli fel av andra orsaker. För det andra skrevs de båda tvåorna dit vid ett och samma tillfälle; om noteringen om den gemensamma födelse- och nöddopsdagen blev fel, så är det alltså ett fel/misstag. Vad punkten efter tvåan beträffar, så är det en punkt efter alla datum på sidan, så punkten bevisar inget mer än att prästen inte tog en kaffepaus efter tvåan och sedan glömde att avsluta noteringen...  
 
Prästen var bara närvarande vid konfirmationen av dopet, alltså den 27. Uppgiften om födelse- och nöddopsdagen är m.a.o. en andrahandsuppgift. Frågan är alltså inte bara om prästen var ordentlig när han noterade uppgiften i födelseboken; frågan är inte minst om den som lämnade upplysningen var ordentlig.
 
Hur lämnades upplysningen till prästen? Det vet vi naturligtvis inte. Var det på en otydligt och slarvigt skriven lapp, så kan ju 20 lätt bli 2 när uppgiften skrivs av - om nollan inte saknades redan på lappen.
 
Det vi vet är att det står den 20/10 i lysnings- och vigselboken, och att barnen skrev dit samma datum i dödsannonsen.
 
Att det står den 20 i vigselboken är ju inget bevis på att uppgiften är korrekt - men... Behövde inget undertecknas i samband med vigseln 1901, och utfärdades det inte ett vigselbevis? Borde i så fall inte vigselbokens uppgifter ha framgått där?
 
Om 20 är fel och felet rättades (nollan överstruken i den första församlingsboken) och sedan rättelsen missades (nolla utan överstrykning på den nya sidan i samma bok), så ska skrivaren alltså ha missat strecket över nollan när den sidans uppgifter fördes över till den nya - ett streck som är så kraftigt att man måste titta noga för att se att det är en nolla där under...
 
Vad beträffar födelsedagsfirande på 1800-talets slut, så dog hon som sagt 1931, 65 år gammal. Behövde en 65-åring verkligen ha firat födelsedagar sedan barnsben för att känna till sin egen korrekta födelsedag år 1931? Behövde barnen verkligen fråga efter moderns födelsedatum på pastorsexpeditionen? Om hon visste när hon var född, så var det säkerligen från henne som barnen fått uppgiften - eller från morföräldrarna (se nedan).
 
Det är närmast rörande att se hur stor mångas tilltro till födelsebokens ofelbarhet är (inte bara i det här fallet). Dess födelsedatum är en andrahandsuppgift, som kom direkt eller indirekt till prästen från familjen. Varför ska man då absolut fästa mer tilltro till bokens datum än tlll det andra som man inom familjen uppenbarligen anser är det korrekta?
 
Det står naturligtvis var och en fritt att tro att föräldrarna på den västerbottniska landsbygden under 1860-talet inte hade en aning om vad det var för datum den dag som deras dotter föddes, eller att man i varje fall inte la den lilla bagatellen på minnet, så att dottern eller dotterbarnen därmed aldrig fick veta av föräldrarna/morföräldrarna när hon var född. Teoretiskt är det naturligtvis möjligt - men varför är det så mycket mer sannolikt än att födelsebokens andrahandsuppgift av en eller annan orsak blev felaktigt nedtecknad i efterhand?
 
Det är ju trots allt inte frågan om någon skröna som har vandrat i släkten i generationer om en sedan länge död förfader (sådant ska man självklart vara skeptisk till); det gäller om en 65-åring och hennes barn en bra bit in på 1900-talet kände till sin egen resp. moderns födelsedag.
 
Om nu föräldrarna visste när dottern var född, så hade de i varje fall god tid på sig att upplysa henne om det. Hon bodde hemma tills hon var 19 år (AI:13c, uppslag 66), och var 49 år när modern dog (AIIa:14, uppslag 141) - och fadern överlevde henne med två år (AIIa:30, uppslag 256). Och redan 1902 (36 år gammal) flyttade hon med man och barn åter till födelsebyn Bjurliden (AIIa:3, uppslag 136), där också föräldrarna (då 59 och 63 år; uppslag 135) bodde. Hennes barn var f.ö. var 12-24 år när deras mormor dog 1916 (AIIa:14, uppslag 142).
 
(Meddelandet ändrat av jts 2012-07-06 17:35)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-07-06, 22:49
Svar #9

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Hej Jörgen!
 
Jag hoppade in på den här tråden för att se om det gick att bevisa att 20 var rätt födelsedatum, eller snarare bevisa att 2 var fel, och det har väl färgat mitt senaste inlägg. För min del kommer jag fram till att inget bevis finns för någon av ståndpunkterna, men jag lutar åt att det är 2 som är rätt.
 
Prästen är ordentlig i förhållande till andra, vars uppgifter jag skulle tagit med större skepsis. Skellefteå blev stad runt 1860, men staden har inte riktiga egna kyrkböcker förrän 1913. Den FB som Petrus Nathanael (noteringen närmast före) flyttas till är landsförsamlingens Skellefteå landsförsamling C:10 (1840-1842) Bild 27 / sid 22, dvs en gammal volym med tomma sidor som återanvänts. Den ordentlige prästen förde troligen, åtminstone tidvis, alla födda i den gamla gemensamma födelseboken, och först senare flyttades stadens barn till en egen bok, efter något beslut om att så skulle ske.
 
Jag har ibland fått intrycket att även på senare delen av 1800-talet så visste folk inte säkert vilket datum de var födda. Som pensionär har jag också noterat att jag inte längre håller så noga reda på datum, man klarar sig rätt långt med att veta enbart veckodag. Men vi vet väl inte när Margareta Kristina firade födelsedag på 20-talet?
 
Hälsningar
Leif

2012-07-08, 09:47
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
En viktig omständighet som glömts bort i diskussionen: nöddop skulle (och ska) skyndsamt anmälas till församlingsprästen. Detta var barnmorskorna - som förrättade många nöddop - väl medvetna om, och det var säkert inte okänt bland allmänheten heller på 1800-talet när nästan alla barn föddes i hemmet.
 
De allra flesta nöddop ägde rum kort efter att barnet fötts eller åtminstone samma dag, och så var det ju även i detta fall. Vilket betyder att prästen redan samma dag eller senast dagen därpå blev underrättad om saken, troligen av barnmorska eller barnafader. Prästen var då ålagd att förhöra sig om hur och av vem nöddopet förrättats - om det inte skett enligt föreskrifterna var det nämligen ogiltigt. Och då var han tvungen att snarast möjligt ge sig iväg och döpa barnet (om det fortfarande levde).
 
Om nu det flickebarn vars födelsedatum diskuterats här hade fötts 20/10 är det osannolikt att prästen, efter att ha konfirmerat nöddopet 27/10, skulle ha fått för sig att det gått nästan fyra veckor i stället för högst en sedan han informerades om det. Man bör alltså kunna lita på att det födelse- och nöddopsdatum han noterade, 2/10, är det rätta.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-07-08 15:16)
Hälsar vänligen
Maud

2012-07-08, 23:01
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De allra flesta nöddop ägde rum kort efter att barnet fötts eller åtminstone samma dag, och så var det ju även i detta fall. Vilket betyder att prästen redan samma dag eller senast dagen därpå blev underrättad om saken, troligen av barnmorska eller barnafader.
 
Blev underrättad? Maud, menar du inte borde ha blivit underrättad? Hur vet du att det skedde eller ens var möjligt? Kanske var det just för att det inte var möjligt som hon nöddöptes?
 
En annan viktig omständighet som glömts bort i diskussionen är geografin:
 

 
Från Bjurliden till Skellefteå (landskyrkan/prästgården) är det fågelvägen cirka 3 mil. Den verkliga vägen är m.a.o. längre, och var säkerligen slingrigare och därmed ännu längre för ett och ett halvt århundrade sedan än i dag. Och det var p.g.a. de långa avstånden i Skellefteå stora socken som kyrkstaden uppstod.
 
Hur lång tid tog det att färdas denna långa väg under goda förhållanden? Och var vägen ens farbar den ena eller andra dagen i oktober 1866, så att prästen redan samma dag eller senast dagen därpå kunde få vetskap om det nyfödda och nöddöpta barnet i Bjurliden? Detta är ju Västerbotten, dit vintern har för vana att anlända något tidigare än till Stockholm...  
 
Faktum är att vi inte vet när prästen blev informerad, inte om informationen kom direkt från familjen eller via någon annan, och inte om den var muntlig eller skriftlig.
 
Vi vet inte heller om ändringen från 2 till 20 i församlingsboken var ett misstag eller en rättelse. Det enda vi vet säkert är vad det står i kyrkoböckerna och dödsannonsen, samt att Margaretas barn (som skrev dödsannonsen) var vuxna när modern dog, och att de sedan barndomen bott i moderns födelseby tillsammans med modern, morföräldrarna och andra släktingar.
 
Det finns då två alternativ till hur födelsedatumet den 20/10 hamnade i dödsannonsen:
 
· Man visste födelsedatumet inom familjen (kanske antecknat i familjebibeln), och då var det naturligtvis det datumet som skrevs i dödsannonsen. Det innebär rimligen att ändringen från 2 till 20 var en rättelse, förmodligen efter att Margareta själv blivit klar över vad det stod i kyrkoböckerna och påtalat felet. Det betyder i så fall också att det var strykningen av nollan som var ett misstag, inte upprepandet av 20 när uppgifterna fördes över till en ny sida.
 
· Man visste inte födelsedatumet inom familjen och frågade på pastorsexepeditionen, där uppgiften hämtades ur församlingsboken. Det innebär rimligen att ändringen från 2 till 20 var ett misstag, vilket rättades när nollan ströks över. Fast det är något svårförklarat hur det misstaget kunde upprepas när uppgifterna skrevs av från sidan med den överstrukna nollan, där man inte med en hastig blick kan se bara nollan men inte strecket, eftersom strecket är så kraftigt att man inte utan en noggrann granskning kan tyda siffran där under.
 
Var och en kan själv avgöra vilket man finner mest sannolikt.
 
Min poäng med det ursprungliga inhoppet i den här diskussionen var bara att man alltid ska bedöma sannolikheten och rimligheten i alla uppgifter man finner - oavsett källa. Det gäller f.ö. också när det inte finns några motstridande uppgifter. Och man bör också alltid fundera på hur uppgiften har hamnat där.
 
Landet runt finns födelseböcker med fel; barn som saknas och föräldrar med fel namn. Naturligtvis kan också datum bli fel - speciellt födelsedatum, eftersom prästen då, till skillnad från dopet, inte var närvarande. Födelsebokens uppgift om födelsedatumet är m.a.o. alltid en andrahandsuppgift - utom när barnet föddes i prästgården...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-07-09, 19:28
Svar #12

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag känner till Bjurliden väl eftersom min mormor föddes och växte upp där. Enligt henne var Margareta född 20/10. Min mormor var 9 år gammal när Margareta dog. Det verkar dock som att prästen när det gäller Margareta och hennes syskon inte riktigt hade koll på deras födslar. Hennes bror Per finns ju inte med i födelse- och dopboken exempelvis, vilket prästen själv noterat i en av församlingsböckerna. Kanske beror det på att föräldrarna glömde att anmäla födseln till pastorsämbetet? Men det bör väl också betyda att han inte var döpt eller?

2012-07-13, 23:13
Svar #13

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Här är ytterligare ett exempel på att det inte alltid är rätt det som står i födelse- och dopboken. Eftersom personen detta berör fortfarande är i livet så vill jag inte skriva ut namnet här, men ni hittar henne på AID:v139656.b440.s38 som barn nummer 141 det året. Där, i födelse- och dopboken står det att hon föddes den 5:e och att hon nöddöptes samma dag. I församlingsboken (AID:v212996.b690.s52) står det dock att hon är född den 15:e samma månad. Detsamma står t.ex. om man söker i Sveriges befolkning 1970 och på upplysning.se.  
 
Min undran är nu, vad är era tankar kring detta? Vilken/vilka källor ska man lita på i detta fall?

2012-07-14, 19:36
Svar #14

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Jag har stött på liknande problem. Min farmors mor hade olika födelsedagar, i födelseboken står 21 december 1851 medan alla hfl inklusive dödboken anger 25 december 1851, dvs juldagen. Nu har jag förmånen att ha hittat hennes gravsten, vilken anger 21 december, dvs samma som födelseboken. Gravstenens text litar jag till 100 % på (med samma argument som Maud Svensson anger 4 juli om gravstens tillförlitlighet).
MITT RÅD: LITA PÅ FÖDELSEBOKEN!
Mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2012-07-14, 19:48
Svar #15

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Lars-Åke okej, stort tack för ditt tips. Problemet är dock att i detta fall finns inget födelsedatum antecknat i gravboken för Margareta. Jag har dock inte sett hennes gravsten om det står något datum där, men jag ska göra det vid tillfälle.
 
Mvh Anton

2012-11-18, 14:57
Svar #16

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej igen!
 
Har just upptäckt att min farmors bror har fått fel födelsedatum. Eftersom han fortfarande lever vill jag inte skriva ut hans namn här. Han påstås dock vara född 8/7 (8:e juli) enligt födelse- och dopoken men när han gifter sig 1948, samt i Sveriges befolkning 1970-1990 och på söksidor som t.ex. birthday.se och upplysning.se anges han vara född 8/8 samma år. Vilken källa ska jag lita på? Man kan ju undra hur förväxlingen kan ha skett? Den 8 och en 7 är ju väldigt olika, så förväxlingen har ju knappast skett genom en otydlig siffra.  
 
Man undrar ju hur många personer i vårt land, som föddes innan 30/6 1991 när Skatteverket övertog folkbokföringen, som har felaktigt födelsedatum?
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-11-18 14:58)

2012-11-18, 16:47
Svar #17

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Anton! Eftersom personen lever föreslår jag att du frågar honom. Mvh Harriet

2012-11-18, 18:58
Svar #18

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Harriet!
Visst kan jag göra det, men jag undrade hur stor andel av Sveriges befolkning som har fått fel födelsedatum? Kanske svårt/omöjligt att svara på, men det kan nog vara ganska många.  
 
Jag ska dock höra med honom om vad han har att säga i ämnet.
 
Mvh Anton

2012-11-18, 19:52
Svar #19

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Bland mina anor har jag hittills bara hittat en, som fått fel födelsedatum som del av personnumret.

2012-11-18, 19:59
Svar #20

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag har hittat två fall hittills, där födelsedatumet inte överrensstämmer med personumret. Ett är i ovan nämnda fall. Det andra fallet är inte en släkting utan jag stötte på det av en slump. Personen angavs i födelse- och dopboken vara född den 5/1 men i församlingsboken anges hon vara född 15/1. I hennes personnummer står det sista datumet angivet. Borde man inte ha förlitat sig på födelseböckernas uppgifter istället för församlingsböckerna? Jag menar församlingsböckerna anses ju vara en andrahandskälla.

2012-11-18, 22:04
Svar #21

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Jag har en bit över dussinet bland mina drygt 1800 släktingar. Den första jag hittade var min mormor, som hela livet fick leva med dopdatum som födelsedatum; prästen hade läst av fel kolumn i dopboken. I ett fall fick en hel familj fel datum, genom att alla dagar försköts ett steg (mannen fick hustruns månad och dag, hustrun fick äldste sonens osv). Mannen hade dessutom fått fel datum en gång tidigare, hade alltså tre olika.

2012-11-19, 10:02
Svar #22

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Anton, av svaren du fått så är det vanligt att personer får fel födelsedatum under livets gång. Men jag skulle lita på födelseboken, eftersom den är närmast källan till själva händelsen (födelsen alltså).
PS. Min svärfar hade samma dilemma. Ds.
Mvh Siv

2012-11-19, 11:53
Svar #23

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Siv, du har rätt. Jag får nöja mig med dessa svar. Ja, jag litar nog också på födelse- och dopboken. Dopdatumet bör ju om inte annat vara korrekt eftersom ju prästen själv var närvarande då. Han kan ju inte ha blivit döpt innan han föddes.  
 
Man undrar ju dock vad orsaken är till att personer får felaktigt födelsedatum? Visst förväxlingar av datum sker ofta, särskilt om det är någon otydlig siffra, men det tror jag inte är anledningen i detta fall.
 
Mvh Anton

2012-11-19, 13:40
Svar #24

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Från slutet av 1800-talet finns ju också i många fall serien Barnmorske(dag)böcker bevarad i stadsläkarens (stadsarkiven) eller provinsialläkarens arkiv (landsarkiven/motsvarande). Detta är en från kyrkans földelse- och dopböcker oberoende källa som är upprättad i anslutning till förlossningen. Sök på barnmorskeböcker respektive barnmorskedagböcker på NAD: http://www.nad.riksarkivet.se/

2012-12-12, 17:44
Svar #25

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ett sent tack för tipset Torsten! Ursäkta att det dröjt.  
 
Förresten, jag har en kopia av en barnavårdsakt för en av mina släktingar som föddes utom äktenskap. Där finns både han, hans mor och fadern antecknade. Fadern har själv skrivit att han är född 2 juni 1889 i Bjurholms församling, men födelseboken, samt församlingsböckerna, anger att han är född 1 juni, så man undrar ju varifrån förväxlingen kommer? Jag litar ju givetvis på uppgifterna i kyrkböckerna, men någon måste ju ha berättat för honom att han var född 2/6, vilket alltså inte stämmer.
 
Vad är era tankar kring detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna