ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bedömningsfråga  (läst 1083 gånger)

2001-11-06, 20:18
läst 1083 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver hjälp med en bedömningsfråga.  
I husförhörslängderna för Fuxerna (P) finns Skräddaren Andreas Lindström och hans hustru Christina Carlsdotter. Det står födelsedatum på båda men ej födelseort. Min fråga gäller Christina (problemet Andreas får bli en senare fråga). Hon står angiven som född 1765 21/12 och hon dör 1832 12/5 i en ålder av 66 år och 5 mån. Jag hittar paret i inflyttningslängden för 1793, där heter Christina Astrell och är född i Flo (R). Inget om varifrån paret kom. Födelsebok för Flo saknas just de åren och husförhörslängden startar 1781. Där återfinns en Christina Carlsdotter f 1765 som piga på flera ställen. En Carl Bengtsson har en dotter Christina född 1765. Men den familj som jag tror min Christina tillhörde var soldat Carl Astrell och hustru Lena Pehrsdotter. En rad barn står uppräknade, men ingen Christina född 1765. Dock en Kerstin född 1767. I utflyttningslängderna finns några Kjerstin Carlsdotter men jag vet ej än om någon är den rätta. Familjen flyttar 1791 till Tun och dit inflyttar 1792 jfr Christina Astrell från Morlanda (jag har inte ännu funnit henne där). 1793 gifter sig Christina med Andreas Lindström i Tun och som giftoman står hennes far soldaten Astrell (inget förnamn). Jag har även hittat parets flyttningsattest till Fuxerna, där hon står som född 1764.  
Senare har jag funnit att Carl Astrell blev änkman 1772. Första hustrun hette Maria Olufsdotter och dog 35 år gammal i Rödsot. Enligt hennes bouppteckning 1772 efterlämnade hon 3 omyndiga döttrar (inga namn), förmyndaren var dock namngiven. Jag kollade upp detta i domboken när förmyndaren blev förordnat, men där stod det endast om soldaten Carl Astrells omyndige barn.  I husförhörslängden för Flo (från 1781) finns två döttrar födda före 1772, nämligen Brita 1764 och Kersti 1767(utflyttad Uddevalla 1783 ej ännu uppkollad). I dödboken  finns en dotter Sara d 1773. Det skulle vara de tre döttrarna i så fall. Hur tolkar man nu detta? Är det troligt att Christina är dotter till soldaten Astrell? Är hon i så fall identisk med Kersti f 1767 eller fanns det fyra döttrar vid moderns död? Kan det finnas några mer källor att söka i förutom att kolla upp Kersti som flyttade till Uddevalla och en ev bouppteckning efter fadern?
 
Tack på förhand
 
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2001-11-07, 08:32
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Gerd
Det är relativt vanligt att de som heter Kerstin även kan kallas Christina. Jag tror att om Du kollar upp den Kerstin som flyttade ut 1783 till Uddevalla och den Christina Astrell som kommer till Tun 1792, dit även hennes familj? inflyttat, visar sig vara samma person. Kolla om det finns utflyttningslängder för Morlanda där du då ev skulle kunna spåra vidare.
Att födelseåren kan bli olika i längderna pga flyttningar är också vanligt.
Hälsn
Bengt-Göran Nilsson

2001-11-07, 08:32
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Kerstin och Christina är två stavningar av samma namn, så jag tycker att den Kersti som utflyttade till Uddevalla är en het kandidat till din Christina. Försök se var hon tar vägen!
 
Hälsningar / Peter Sjölund

2001-12-08, 19:32
Svar #3

Åsa Holmquist

Hej!
Tar nu åter upp ett problem som jag låtit ligga vilande.
En anfader till mig, sadelmakaren Erik Myhrfeldt, står i hfl Östersund som född 1838-11-29 i Mora, inflyttad till Ö-sund från Mora 1852.
I Moras födelsebok finns en oäkta son Erik född detta datum 1838-11-29 i byn Myran. Han står i hfl som Sparr Erik Andersson. Denne Sparr Erik Andersson står 1952-05-01 i utflyttningslängden som utflyttad till Sundsvall. Vad jag vet är inflyttningslängden för Sundsvall detta år förstörd.
Hur kan jag gå vidare för att få reda på om dessa två Erik är samme man?  
M v h
Åsa Holmquist

2001-12-08, 21:56
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Åsa.
Har du haft möjlighet att titta i husförhörslängder för Sundsvall? Om SEA inte är identisk med EM bör han rimligtvis finnas kvar i Sundsvall. Saknas han helt i Sundsvall, så stärks ju indicierna för att det är samma man.
Eller saknas fler böcker än bara Ifl?

2001-12-08, 22:31
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hantverkare lade sig för det mesta till med ett eget släktnamn. Det verkar mycket troligt att Erik från Myran antagit namnet Myhrfeldt just med tanke på födelseorten Myran. Kan du via HFl följa hans mor med sonen?
Andersson bör betyda att den okände fadern heter Anders. Sparr kanske Du kan lista ut, finns där någon Anders Sparr i Hfl?
Vad står det om Erik i inflyttningslängden i Östersund? Hette han Myhrfeldt där, antagligen inte, gissar att han lärde sig yrket i Östersund, han var ju bara 14 år när han inflyttade? Ibland står även sidhänvisningar till Hfl i Inflyttningslängden, kanske Du då kan identifiera din Erik.
Hälsn
B-G N

2001-12-09, 16:42
Svar #6

Åsa Holmquist

Tack Bo och Bengt-Göran.  
Jag beställde för ett år sedan från SVAR, tillsammans med annat, inflyttningslängden för Östersund 1852, men just denna fick jag aldrig. Trodde då att just detta år saknades eftersom det finns luckor i denna längd. Jag har dock gjort ett nytt försök och även beställt hfl för Sundsvall, så kanske kan jag hitta något som tar mig närmare lösningen.
Ang namnen: Modern var änka och hade barn tidigare som hette Sparr och Andersson, så jag ser inte namnen som någon ledtråd till Eriks far.
M v h
Åsa Holmquist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna