ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar man var en person föddes ?  (läst 2703 gånger)

2002-02-13, 12:58
läst 2703 gånger

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Hej! Undrar om någon kan säga var man hittar var en person är född ? Har tittat i föddeboken där barnen var födda ,men där stod bara namnen på föräldrarna . Modern vet jag var hon var född , men kan ej hitta var fadern var född . Har tittat i dödboken ,då jag visste var dem bodde när han dog , men det stod bara var liket hade påträffats och var han bodde när han dog.Ringde kyrkan där han var begravd, men dem kunde inte se var han var född.

2002-02-13, 13:07
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Berätta när han levde och var, så är det lättare att tipsa om alternativa källor. Rent allmänt när man inte får födelseorten serverad på ett fat i en husförhörslängd, så gäller det att undersöka släkten lite bredare och identifiera syskon till problempersonen. Kanske någon av dessa har en födelseort angiven. Syskon hittar man ofta bland faddrarna till barnen.

2002-02-14, 08:11
Svar #2

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Hej Anders! Personen jag söker är min farfar . Han föddes 1883 och dog 1918 . Han bodde då i Norrvidinge. Har varit i kontakt med släktingar som lever i dag ,men ingen har en aning om var han var född , alla vet att han var inflyttad men inte var ifrån.

2002-02-14, 13:48
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Om det är så sent så borde han finnas med i Norrvidinges församlingsbok (som husförhörslängden kallades efter 1890) med födelseort. Den finns på landsarkivet i Lund och mikrofilmad genom SVAR.
 
När man kommer längre tillbaka i tiden får man det här problemet för alla anor, förr eller senare. Då gäller mitt första råd. I jakten på syskon för att nysta upp släkten bör man då också använda bouppteckningar.
 
Lycka till!

2002-04-12, 20:05
Svar #4

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Hej Anders!
Tyvärr ingen lycka inu ,men någon kom på att farfar kanske inte bodde i Norrvidinge när när yngsta barnen föddes. Så jag får nog leta vidare på barnen i stället. Tack ändå.

2002-10-21, 21:04
Svar #5

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Jag har en uppgift om att Fredric Hernberg dog den 25 augusti 1784 efterlämnande hustru Maria Lönberg (Katarina döda 1784-1804 FI:6). Tyvärr står ingenting om födelseort, föräldrar etc. Födelseåret var antingen 1720 (dödsboken anger en ålder av 64 år) eller 1730(husförhör). Finns det i allmänhet något annat dokument, t ex i samband med frånfället, som skulle ge en ledtråd i ett sådant här fall, och var skall man söka? Han kan ju i princip ha varit född på helt annan ort, vilket gör ett letande utan någon ledtråd ganska chansartat. Detta är säkert ett mycket allmänt problem, men kanske någon ändå har ett gott råd att komma med.

2002-10-22, 12:39
Svar #6

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Hej Leif!
 
Kolla alla husförhörslängder han förekommer i. Om du har tur står födelseorten i någon av dem.  
Kolla in- och utflyttningslängderna, om sådana finns.
Kolla födelseboken på alla barnen. Där kan det t.ex. bland faddrarna finnas syskon, fastrar etc. med angiven ort. Någon av dessa orter kan vara den rätta.
I vigsellängden brukar det också stå orter, men ofta är det den ort personen bor i när vigseln sker, vilket förstås inte alltid är densamma som födelseorten. Börja leta i hustruns födelseförsamling från det år första barnet föds och gå bakåt i tiden.
Antecka alla små kommentarer du hittar. Han kanske gjort något dumt och då bör han nämnas i något tingsprotokoll.
 
Mvh, Kjell

2007-05-07, 13:57
Svar #7

Birgitta Gustavsson

Hej
Är de någon som kan lämna uppgift om min farfar Karl Gustav Åboms syster
 
Elin Lovisa Åbom(Åhbom)född 1889-08-17.
 
Hade även en äldre syster Gerda Elisabeth Åbom (Åhbom)Född 1884-01-06 som va ogift.
 
Dom föddes alla tre i Skövde L F. Gerda vet jag bodde i Göteborg men var har Elin tagit vägen?
 
mvh Birgitta

2007-05-07, 19:33
Svar #8

Ingrid Ericsson

Birgitta, får du inget bättre tips, kan du ju alltid kontakta Landsarkivet i Gbg för att få kopia av Gerda Elisabeths bouppteckning, kanske det finns arvingar på Elin Lovisas sida ?
 
Åbom, Gerda Elisabet
Härlandav 27
416 72  Göteborg
 
Död 16/3 1979.
 
Kyrkobokförd (1972) i Härlanda, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.
Född 6/1 1884 i Skövde (Skaraborgs län, Västergötland).
 
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Härlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
Björkekärr, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
 
Födelseförsamling i källan:
SKÖVDE (Skaraborgs län)
 
Källor:
RTB 79 / SPAR 80

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna