ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2003  (läst 2146 gånger)

2003-08-16, 11:59
läst 2146 gånger

Essan Gradhman

Carolina Gradman nämns första(?) ggn  i en in o utflyttningslängd i Gbg Domkyrkoförs.
Där noteras att hon flyttat till Kungälv år 1840.
I Kungälv är hon pupill hos en pastor Peter Grundell.
Två år senare flyttar hon till Torsby(O). Där bor hon på flera olika ställen; i prästgården, hos en familj Tengman och en änkefru Vallmo. Sedan flyttar hon till Lilla Röd i Torsby(O)
där hon år 1847 gifter hon sig med Zacharias Hero och flyttar efter giftermålet tillbaks till Kungälv.
 
I Gbg uppges hon vara född 1818. Ingen födelseort!
I Kungälv uppges hon vara född år 1819. Men ingen födelseort.  
Hon uppges i Torsby(O) vara född år 1818. Här är födelseorten förkortad till ”Ös_”.  
Datum i alla fallen 11/3.
 
Ingen in/utflyttningsattest (H:serien) på henne finns i någon av församlingarna.
Ingen födelseort är angiven i Gbg Domkyrkoförs. personalförteckning.
 
Jag tror jag har kollat alla församlingar som börjar på Ö i Gbg o Bohuslän samt de förs. som börjar på Ö i Älvsborgs län, och som finns på Genline.
 
Jag har förgäves försökt få tag på förmyndarskapsprotokoll hos Landsarkivet i Gbg.
 
Jag har sökt på förs. som har byar som heter Östra Röd, eftersom hon, där förkortningen
är ”Ös_” bor hos en enkefru Vallmo som kommer från Östra Röd.  
 
Jag har kollat födelseböcker i en massa församlingar runt Torsby(O), Kungälv och Gbg.
 
Jag har kollat de ”Ör” som finns i Dalsland (gm Melleruds museum) och mikrokort.
och Ör i Kronobergs län.
 
Hjälp mig att komma på nya infallsvinklar!
Essan G

2003-08-16, 12:27
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Essan!
 
Ös, kan inte det vara en förkortning av Östergötland? Hon verkar ju ha rört på sig en del. Själv har jag en ana som flyttat till Värmland från Västergötland och han står noterad i en hfl som född i Västergötland.
Sedan funderar jag på varför hon/dom? flyttar tillbaka till Kungälv, vad har hon mer för anknytning dit och om nu maken följde med, vilket var hans skäl(arbete?).
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-08-16, 18:37
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Sari!
Jo då, jag har varit inne på den tanken också, men eftersom jag varit forskat på de flesta församlingar där sedan Östergötland blev klart(Genline) åt M-A Olsson så borde jag hittat något.  
 
Jag tycker jag snart har kollat varje församling nedanför Dalälven...  Men inte hittar jag de Gradman jag söker. Snart ger jag upp!!! Får kanske göra ett uppehåll på några år så att jag kanske blir hungrig igen. För i snitt forskar jag nog 4-5 timmar varje dag(eller natt). Då tröttnar man till slut när ingenting nytt kommer fram. Sällan något svar på mina efterlysningar heller.  
Men ifall mina anor hade samma reslust som jag har, så undrar jag inte på att dom försvinner...
Hälsningar  
Essan G

2003-08-16, 19:29
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Söker man på Gradman i arkion 1890 får man upp 13st - en i Jämtland, resten i Västernorrland.
 
Kanske dags att söka norrut?

2003-08-16, 19:35
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Motsvarande sökning på Hero ger 42 fynd. Stockholm, Göteborg, Älvsborg, Värmland, Örebro och Kopparberg.
 
En heter Johannes Zacharias Hero, född 1846 C.J, som lär betyda Karl Johans församling, i Göteborgs och Bohus län. Han bor nämligen där 1890.
 
En son?

2003-08-16, 19:38
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Örnsköldsvik ligger t.ex i Västernorrland...

2003-08-16, 19:48
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Flest Gradman bor det 1890 i Helgum församling - hela 8st! Helgum ligger inte så långt från Örnsköldsvik.

2003-08-16, 20:33
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Essan!
Känner igen mig, det känns tröstlöst när man kämpar, kommer på nya uppslag som visar sig vara nitlott, om och om igen.
Kanske är det värt ett försök till och att denna gång gå på Anders linje. Om du tyer mer....
 
Lycka till! Ska hålla ögonen öppna.
 
Mvh Sari

2003-08-16, 22:27
Svar #8

Essan Gradhman

Sari och Anders!
Jag känner till alla Gradman i Västernorrland och Jämtland, den gren som jag själv härstammar ifrån.  
Eftersom jag försöker utreda HELA släkten jobbar jag nu på en gren i Gbg-området, där jag förlorat flera personer,Anna Elisabet f 1770, Herrman f 1772 och Johanna Juliana f 1784. Carolina kan vara dotter till någon av dessa!
 
Jag saknar Sven och Eleonora från Södra Rottne i Kronobergs län, plus uppgifter om Brita född i Grangärde, gift  
Ö(d)man, Vendela från Östergötland och Marta Katarina f 1695 g Amnerius från Stenberga i Småland. Plus kanske barn till någon av ovanstående, så nog finns det jobb bara jag lyckas finna ut var dom gömt sig.  
mvh  
Essan

2003-08-16, 22:37
Svar #9

Essan Gradhman

Sari!  
Du frågade om Zackarias Heros yrke tidigare, men jag glömde tala om att Zackarias Hero var ångbåtsskeppare. Både han och Carolina dog redan år 1858. Dödsorsak inte angiven!
 
Anders!  
Ditt tips om familjen Hero ska jag titta på. Ska också kolla NAD ifall jag hittar nå?t intressant.Då det gäller  
fam. Gradman har jag hittat närmare 400(!) personliga brev genom Landsarkivet i Gbg. Fantastiskt!  
mvh
Essan

2003-08-17, 09:10
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Essan!
Du får gärna rätta mig om jag tänker galet, men anledningen att jag funderar på om hon inte är född i Östergötland är:
*om hon vore född i närheten av Torsby, då kan jag tänka mig att prästen använde en förkortning som Ös.
*men om hon är född i en annan del av landet har jag svårt att tänka mig att han använde förkortningen Ös, om det nu inte var ett större område eller större välkänd ort. Vet nu inte hur det ligger till med detta, hur vanligt var det att man använde förkortningar vid mindre orter och då det kanske var långa avstånd.
Hoppas du begriper mina tankar...
*sista id?en är om det nu inte finns en ort som heter Ös.....
 
Mvh Sari

2003-08-17, 10:58
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Essan!
Jag måste fråga, det är väl antagligen Torsby i Bohuslän du pratar om, själv var jag inne på Torsby i Värmland. Det blev lite tokigt där.
 
Mvh Sari

2003-08-17, 11:09
Svar #12

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Essan!
 
Ett långskott som du kanske ska kolla... Det fanns vid denna tid något som hette Östad Barnhem (Barnhus). Jag vet inte exakt var detta låg, om det är socknen Östad som åsyftas... Jag tror Östad Barnhem hade egna födelseböcker, kolla med GLA!
 
Och har du kollat det omfattande personregistret till Göteborgs rådhusrätts bouppteckningar, som finns på GLA?

2003-08-17, 11:26
Svar #13

Jan Wallander

Hej Essan!
 
Det är inte utan att man känner igen situationen, det verkar hopplöst men rätt som det är hittar man en liten pusselbit som ger hjälp att komma framåt till nästa omöjlighet...
Hoppas att Du hittar pusselbiten!
 
En tanke: Carolina förekommer i Gbg Domkyrkoförs och därefter i Kungälvs fs utan att någon födelseort finns angiven. När hon därefter kommer till Torsby (O) kommer Ös_ in i bilden. Konstigt! Kan man tänka sig att uppgifterna för Torsby är hämtade ur en hfl, att prästen skriver in Änkefru Vallmo, födelseort Östra Röd, att han därefter skriver in Carolina Gradman och att han börjar skriva samma födelseort men kommer på sitt misstag och avbryter efter Ös?  Det skulle inte vara första gången som sådant händer.
 
Det skulle kanske vara lönt att lämna Ös_ åt sidan lite för att sätta Göteborg under luppen igen? Det verkar ju underligt med en utflytt men ingen inflytt. Personregistren är inte vattentäta, det har jag egna bevis på.
 
Mvh
Jan W

2003-08-17, 11:42
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Hej Essan,
 
Har Du kollat Överön Stora (ÖS) i Harestad - Hermansby - i Torsby?
 
Hälsn. Eivor

2003-08-17, 13:07
Svar #15

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Essan,
 
Jag var ett tag inne på att det var en förkortning för en lokal Torsby-ort, i stil med Önneröd. Men eftersom redan i utflyttade från Gtb Gustavi 1840 (B4 sid 78) födelsen anges som 1818 Ör (som jag tolkar det), kan det ju inte stämma. Saknas inflyttningslängder några år här? Har du några äldre fynd än detta från 1840?
 
mvh Lennart

2003-08-17, 13:17
Svar #16

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jan!
Nyfiken som jag är kollade i kyrkoböckerna. Hon står som född i Ös på två ställen(sidor) så jag tror inte att det är en felskrivning. Om det nu inte är så att någon skrivit efter den första felskrivningen s.a.s.
Essan du säger att du förlorat flera Gradmans i Göteborgsorådet. Menar du då att dom flyttat till okänd ort eller att dom kommit från okänd ort?
Sedan funderar jag på denna Vendela i Östergötland
vet du när och var hon är född?
Jag har kollat igenom lite hfl. och inte funnit någon annan född i Ös.(förkortningen Ös). Har någonstanns i maggropen en känsla att hon ändå kan vara ifrån Östergötland. Det borde ju annars finnas någon mer född i Ös. tycker jag.
Hoppas att du inte tycker att jag är alltför envis med Östergötland.
Mvh Sari

2003-08-17, 15:41
Svar #17

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
I utflyttningslängden från Göteborg till Kungälv tycker jag det står att födelseorten är Ör och då är det kanske Ör i Älvsborg.  

 
Ann-Britt

2003-08-17, 16:11
Svar #18

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Essan !
 
Här ett par till Gtb-uppgifter till, just in case:
Sofia J. Gradman infl 1819 till Gustavi fr Tyska kyrkan (B2 sid 157). Upptas i AIA:2 sid 42.
Carolina i AIA:4 s 144, som jag förstår det inflyttad 1/11 1838 till Gustavi, men ingen från-ort.
J.A. Gradman handlande i Kristine, död 1826 3/9, dotter född 1817 3/5 (AI:1 s 137, AI2 s 87).
enkefru Gradman, infl aug 1812 (no 112) från Lund till Kristine, född 1747, 65 år (B4 mpag 615).
 
mvh Lennart

2003-08-17, 17:07
Svar #19

Essan Gradhman

Wow....Vilket gensvar! Jag är helt förundrad och glad!
 
Jo, det finns en inflyttning till Gbg Domkyrko 1838, men som sagt inte varifrån. Jag har också letat igenom alla H-serier med attester. Ör, var den ort jag utgick ifrån i början, men JAG har letat, Melleruds museum har letat, och GLA har letat t o m i annexförsamlingarna till Ör i Älvsborgs län. Ör i Kronobergs län är också kollat!
I Gbg har jag letat igenom Kristine, Gustavi och sedan Garnisionsförs. Jag tror jag letat igenom allt som finns.
 
Gustav Gradman flyttar in år 1797 till Domkyrkoförs. och jag hittar inte heller honom som utflyttad eller död!?!Inte heller i personalförteckningen! Han kommer alltså inflyttad från Malmö 1797, omnämns som guldsmedsgesäll. Men en tidigare förfrågan om han fanns med i boken om Sveriges guldsmeder var negativ. Han bara försvinner!
 
Herrman, Anna Elisabet och Johanna Juliana försvinner alla från Romelanda och inga böcker finns ifrån åren 1786-1812 som det gäller. Deras födelseuppgifter har jag fått från en bouppteckning efter fadern, prästen Andreas Gradman i Romelanda. Han dog 1786.
 
Vendela är född i Skedevi, 1737-06-06. Sista noteringen jag har om henne är i ett hfl från Grangärde då hon ett tag bor hos brodern Anders. Tyvärr syns det inte på mikrokorten för Grangärde! Det är skrivet med blyerts att Gertrud Vendela hade återvänt till hemorten (alltså Skedevi), men där finns hon inte.  
Jag var faktiskt till Grangärde för nå´t år sedan och fick forska på pastorsexpeditionen där i orginalböckerna! En upplevelse!
 
Jag har kollat Lycke, Harestad, Ytterby, Rödbo och Hålta, Västerlanda, Säve + några till när det gäller Carolina.
 
Östad barnhem verkar vara ett bra förslag också, det ska jag ta upp med Malin Söderback!
Samt att kolla upp resten av Gbg:s födelseböcker!
 
Börjar faktiskt få ont i nacken av att kika på alla attester... Jag har varit för slö för att ändra de felvända på Genline...Fort ska de ju gå också....
Tack för alla fina tips!
mvh
Essan

2003-08-17, 18:51
Svar #20

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Essan!
 
I utflyttningslängden (ovan) anges födelseorten till Ör! Alltså är det frågan om Ör i Dalsland (Älvsborgs län) eller en förkortning för Örgryte församling (den gamla socknen på södra sidan om Göta älv i Göteborg som numera är en församling i Göteborgs kommun).
 
Tror inte så mycket på långskottet med Östad Barnhem längre efter att ha sett att det står Ör...
 
Men ett besök på GLA med alla dess resgister rekommenderar jag varmt!

2003-08-17, 23:20
Svar #21

Essan Gradhman

Gabriel!
Som du kan se ovan så har både jag, forskarenheten på Melleruds museum och GLA kollat Ör i Dalsland och Ör:s annexförsamlingar men utan resultat. Jag har kollat Ör i Kronobergs län.
 
Örgryte har jag själv kollat vid fler tillfällen, senast nu i kväll!  
 
Jag har också försökt spåra Carolina genom pastor Grundell, eftersom han var hennes förmyndare. De år han befann sig i Säve finns det inga hfl för just dom åren.  
Inte heller kan jag hitta någon församling som heter Älvsborgs slottsförsamling, även det var en församling som han skulle ha tjänstgjort vid.
Inte ens personalen på GLA visste vilken förs. det skulle vara! Så var de tryckta uppgifterna kommer ifrån förstår jag inte.
Jag får nog ge upp i alla fall när det gäller Carolina  
mvh
Essan

2003-08-18, 00:31
Svar #22

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Älvsborgs slottsförsamling avser kanske Ny-Elfsborgs slottsförsamling?
 
Nya Älvsborg 148000  
Namn: även Ny-Elfsborgs slottsförsamling. Indelning: 1872-01-01 uppgått i Lundby. Husförhörslängd: 1847-1871. Födelsebok: 1691-1848. Arkiv: födelser efter 1848 i Lundbys födelsebok. Övrigt: 1854-1858 särskilda kyrkoböcker för Kronans fästningsfängelse; 1967-01-01 överfört från Lundby till Älvsborg; förväxla ej med Älvsborg.

2003-08-18, 11:06
Svar #23

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Ok!  
 
Frågan är då om letandet efter en födelseort Ör är en framkomlig väg för att hitta Carolina Gradmans föräldrar. Som du upplyser ovan är pastor Grundell hennes förmyndare. Oftast var förmyndare nära släkt med det barn som de var förmyndare åt. I Grundells fall skulle man kunna tänka sig att han är morbror, gift med en faster eller moster. Anteckning om förmyndarskap skedde i regel redan i föräldrarnas bouppteckning, men i vissa fall utsågs förmyndarna av tingsrätten (häradsrätten, rådhusrätten) vid ett senare tillfälle.  
 
Det gäller alltså att försöka hitta Carolina Gradmans föräldrars bouppteckning. På GLA (du måste nog dit in person) finns alla bouppteckning i registerform för GLA:s arkivområde vid denna tidpunkt. Störst chans att hitta bouppteckningen är nog i Göteborgs magistrat- och rådhusrättsarkiv. Näst störst chans att hitta bouppteckningen bör vara i de kringliggande häradsrätterna. Om jag förstod dig rätt har du inte prövat denna möjlighet?!
 
Och Älvsborgs slottsförsamling (som det hette då) går som Bo mycket riktigt påpekar under arkivbeteckningen 'Nya Älvsborg'.

2003-08-18, 11:17
Svar #24

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Ett par till tankar:
 
För att komma vidare med Carolina tror jag att din tanke på Peter Grundell som förmyndare är intressant att följa. Att Carolina 1839 och 1840 i Kungälv upptas som pupill i hans hushåll pekar ganska klart på ett förmyndare-förhållande. Vanlig var ju släktskap rådde, men det behöver ju inte varit så. Grundells första hustru hette vad jag sett Carin Maria Smitt, f 4/4 1803, d 13/6 1848. Kan hon ha nån relation till Carolina ?
 
Mycket av Säve kyrkoarkiv brann 1874. Jag skulle då gå till mantalslängderna för Säve den tid Grundell var där, för att se om Carolina upptas. Möjligen finns en del filmat.
 
Förmyndare utsågs ju av häradsrätterna (på landsbygden, städerna annorlunda). Ofta i särskilda förmynderskapsprotokoll anges vem som sätts till förmyndare mm. Problemet här är att hitta rätt domstol och tidpunkt. Grundell behöver ej bott i samma 'domstolsområde' som sin blivande pupill. Bouppteckningar ger koppling här.
 
Lycka till
Lennart

2003-08-18, 11:41
Svar #25

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
När skulle Gertrud Vendela lämnat Grangärde?

2003-08-18, 11:51
Svar #26

Essan Gradhman

Lennart!
Jag var inne på tanken med släktskap ett tag och jag vet att en Maria Eliabet Gradman gifte sig med en Smitt men han skrev sitt namn Schmidt von Hoija. Men man vet aldrig!
Jag har förstått att det nog bara är mantalslängder och ev domböcker som kan lösa det här. Men vilkens bouppteckning ger koppling? Menar du Grundells? Just nu står det still i min skalle....
Jag vet i alla fall att kopplingen mellan Grundell-familjen och Carolina inte bröts vid hennes giftermål för dom står som faddrar vid varje barn som Carolina får.
Det är bara synd att jag själv inte har möjlighet att besöka GLA.
mvh
Essan

2003-08-18, 13:04
Svar #27

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Essan!
 
Du (eller någon annan åt dig) bör söka i bouppteckningsregister efter Gradman (inte Grundell) i GLA:s register. Det är väl Carolina Gradmans föräldrar du i första hand söker ;-)

2003-08-18, 14:31
Svar #28

Essan Gradhman

Gabriel!
Javisst är det Carolinas föräldrar jag söker! Men det är så svårt att få fram dessa bouppteckningar eftersom jag inte har dödsdatum på de Gradman jag tappat bort.  
För övriga har jag bouppteckningar och där finns inte Carolina uppräknad.
I en lista jag fick från GLA ang. Göteborgs stads bouppteckningar finns inte dessa borttappade med så det gäller att veta vilket tingsrätt och dödsdatum fick jag veta. Så här står jag och stampar  
Hälsningar
Essan

2003-08-18, 15:31
Svar #29

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Du kanske redan känner till dessa uppgifter, men ialla fall...
 
GRADMAN, IDA CAROLINA. Född 1812-08-21 i Göteborg. Döpt 1812-08-30 i Kristine förs., Göteborg.
 
Dotter till ANDERSSON-GRADMAN, JOHAN. Kofferdikapten och Handlanden. Född 1772 i
Romelanda (O). Död 1826-11-01 i Domkyrkoförs I Gbg (O). Begravd i
Domkyrkoförs I Gbg (O).
och
MINTEN, JOHANNA ELISABETH. Född 1783-08-08 i Domkyrkoförs I Gbg (O).
Döpt 1783-08-09 i Kristine förs., Göteborg
Källa: http://www.tjocka.nu/heritage/i341.htm#i6610
 
Detta skulle ju dock innbära att både födelseår och datum är felangivna, samt att namndelen Ida försvunnit, så det är verkligen ett långskott. Dock måste väl fadern Johan Andersson Gradman vara son till prästen Andreas Gradman i Romelanda som nämns ovan?
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna