ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saknar namn och ursprung före giftermål  (läst 714 gånger)

2012-06-10, 11:56
läst 714 gånger

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej!
En av mina USA-emigrerade släktingar, Anders Hernfrid Kjellgren, gjorde minst två återbesök i Sverige. Vid det andra av dessa 1933 ser det ut som om han gift sig före återresan, med en Doris. Frågan är var hon kommer ifrån, jag har sökt igenom Anders hemsocknar (liksom näraliggande) efter någon Doris som föds 1914 (möjligen 2/2) men inte hittat någon. Eftersom hon emigrerar finns hon inte på Sveriges dödbok eller Begravda i Sverige.
En möjlig ledtråd är hennes amerikanska passansökan, men den får jag inte tillgång till (http://search.ancestry.com/iexec?htx=View&r=an&dbid=7488&iid=NYT715_5378-0280&fn =Anders&ln=Kjellgren&st=r&ssrc=&pid=2016403319
 
Mvh,  Lars

2012-06-10, 12:30
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Lars! Jag förstår inte vad i passagerarlistan som ger dig informationen att de gift sig i Sverige och att hon är född i Sverige? Snarare tolkar jag att det som står för Doris är att hon hävdar att hon har amerikanskt medborgarskap.
 
Söker man lite på honom på Ancestry framgår att det Richmond Hill han bor i ligger i delstaten New York (dit han ämnar sig vid emigrationen 1921 då han ska till systern som bor där).
 
1940 års census är ju gratis att söka hos samtliga leverantörer, och register/namnindex finns för olika stater hos olika aktörer (work in progress) men just New York blev sökbart i veckan hos Ancestry. Hittar familjen Kjellgren genom att söka på Doris, och hon anges där född i New York, USA, med en svensk far och en mamma född i New York och pratade engelska i föräldrahemmet.
 
Via registret till vigda i New York via Steve Morses webbplats, http://stevemorse.org/vital/nymarriages.html?index=groom, hittas att de gifter sig i New York den 3 juni 1933, och att hon hette Hokanson. Så Anders åkte väl hem till Sverige med sin hustru, för att visa upp både henne och Värmland  
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Anders Kjellgren dog troligen december 1985 i Florida (Social Security Death Index, rätt födelsedatum) - hon kan ha gift om sig och/eller fortfarande vara i livet om hon är född ca 1914.
 
(Meddelandet ändrat av edah 2012-06-10 12:34)

2012-06-10, 12:43
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
För att svara på metodfrågan finns det något arkiv där man blint kan söka på alla som fötts i Sverige 1914, oavsett ort eller om de sedan emigrerade och dog utomlands? - så kan man det via det register som Ancestry.com låtit göra från SCB-registerna ur födelseböckerna för perioden 1880-1920. Det är gjort av icke-svenskspråkiga indexerare i Kina - och är behäftat med ganska mycket felläsningar, felavskrivningar etc. I och med att det är SCB-avskrifterna så finns ju inte heller de uppgifter med som kan ha skrivits till i originalfödelseboken.
 
En del bakgrund förklaras , där även felläsningar har diskuterats i tråden.
 
Det kallas i Ancestrys samlingar för  
Sweden, Indexed Birth Records, 1880-1920
Sverige, namnindexerade födelseuppgifter, 1880-1920  
 
och är sökbart även utan abonnemang.
 
Hälsningar,
Eva

2012-06-10, 12:49
Svar #3

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej Eva,
Jag gjorde det (tydligen felaktiga) antagandet att giftermålet föregick passansökan...där ser man hur lätt det är att komma vilse.
Census 1940 såg jag men ignorerade, uppgifter om födelseort är notoriskt opålitliga (men det kanske är bättre i 1940 än tidigare?).
Steve Morses sida var däremot ny för mig, tack för det och att du letat reda på Doris!
Nu ska jag använda den för att försöka bringa klarhet i några ytterligare fall.
Med vänlig hälsning,  Lars
P.S. Du har alldeles rätt i att det är Anders som dör i Florida 1985. Jag vet att deras son fortfarande lever där, han är dock ointresserad av kontakt och informationsutbyte.
D.S.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna