ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pastorsexpeditionens fel?  (läst 668 gånger)

2001-11-30, 13:23
läst 668 gånger

Ylva Cederborg

hej, jag har fått information om en person av hans dödsförsamling. Men när jag sedan tittar i födelseboken för det år han ska vara född(och de år runt omkring) finns han inte med. Är det någon som vet hur jag ska göra.
(Har skrivit lite mer om den här personen under efterlysningar, Karl R Lundin)
 
MVH Ylva

2002-04-04, 00:18
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag förmodar att du tittat i SCB-C födelseböcker , dessa är ju en avskrift av orginalet och det förekommer felaktigheter. Kontrollera i orginalböckerna. Även andra SCB-C i grannförsamlingarna eller sjukhus kan uppgifterna finnas med. Oftast finns flera födelser i SCB-C som är strykna eftersom de vara skrivna i annan församling.

2002-04-05, 00:13
Svar #2

Sara Roner

Hej Ylva!
 
Jag har också råkat ut för att få fel födelseförsamling av dödsförsamlingen. Det tog en himlans tid innan jag spårat rätt på damen i fråga genom att gå baklänges och sedan framlänges när jag hade hennes föräldrar. Det visade sig att en av församlingarna glömt skriva upp hennes födelseförsamling på flyttattesten. Prällen på nästa ställe noterade att födelseförsamling inte var angivet, men när hon flyttade därifrån ett par år senare antog de helt käckt att hon var född i församlingen de kommit från (där hennes småsyskon ju var födda), vilket i själva verket var den 2a församling i hennes liv... Sedan hängde denna felaktiga födelseförsamling med henne genom hela livet.
 
Det kan ju vara en sån sak det beror på att du inte hittar schnubben i rätt församling...
 
MVH
/Sara

2002-10-24, 15:06
Svar #3

Malin Lyktberg

Hej!
Jo, jag har också erfarit detta att årtal inte stämmer. Jag har fått olika bud var, när min farfars farfar är född.
Han heter: Carl Gustaf Dahlberg född: 23/4-1862? i St. Malm, D.? Datumet stämmer, ej ÅRET! Det ändras på olika ställen;  
I Husförhörslängden 1900 (Arkion) för Södl. Västra Vingåker; står det (6:an ser ut att vara - från en 5:a till en 6:a-utav prästen) till att han var född 1865, vilket inte stämmer. Någon annan som hjälpte mig med detta här på Anbytar(Berith Hemmingberg)tolkade födelseåret till  
1855. Enl. Pastorsexp. i Stora Malm, Södl. som jag var i kontakt med 1993, skrev en kvinna där, att han var född 1865. Min tolkning, som jag nu inte minns vart jag fått uppg. ifrån (men som verkar stämma) är; att han är född; 1862, i Stora Malms församling (D). Kan jag söka vidare ngn. stans och se om jag kan hitta uppgifter som stödjer NÅGON av alla dessa (olika) uppgifter?
HJÄLP!

2002-10-24, 15:31
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:13
    • Visa profil
I det här fallet bör du gå till födelseboken. Där brukar födseln åtminstone stå inskriven på rätt år.
Husförhörslängderna/Församlingsböckerna är inte alltid att lita på. Fel uppstår ibland när uppgifter förs över från en gammal bok till en ny. Så har t.ex. min fmf av prästen i Seglora fått inte mindre än fyra olika födelsedagar, alla dock under samma år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna