ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn som inte återfinns i födelseboken  (läst 659 gånger)

2005-03-24, 18:14
läst 659 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Är det vanligt förekommande att o.ä. barn inte kan återfinnas i födelseboken?  
Har en o.ä. ana som dyker upp första gången i Hfl samma år som hon anges vara född. Har kunnat följa moderns flyttningar åren innan hon föds. Hon uppges i utflyttningeslängden flytta 21.10.1853 men återfinnas ej som inflyttad i den kommun hon skall ha flyttat till. Jag hittar henne däremot som inflyttad 7.11.1854 i aktuell kommun. Dottern är enligt Hfl född 24.2.1854 men var?  
Har letat i födelseboken på de platser modern har funnits under aktuell period utan att kunna finna någon födelsenotis.
Kontrollerades födelsedatum på något sätt av prästen vid Hfl?
Kan man hitta någon notering någonstans mer än det som finns i Hfl? Eller får man ta för givet att moderns uppgifter stämmer?
mvh/Christina

2005-03-24, 18:52
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Christina!
Dottern kanske inte är döpt. Födelseboken är ju egentligen en dopbok. Jag har själv stött på ett par olika personer som inte fanns i någon födelsebok. En av dem var född utom äktenskapet och honom hade jag turen att hitta i häradets dombok. Det finns alltså en viss chans att du hittar barnet och även uppgift om fadern i domboken. Du kan även söka i socknarnas räkenskaper och se om modern betalat böter för sitt u ä barn.
På Rötters sockensök kan du enkelt se också vilket härad en socken tillhör.
Lycka till
/Marianne K

2005-03-24, 18:57
Svar #2

Björn Nilsson

Hej!
Kolla Allmänna barnbördshusets journal på Stadsarkivet i Stockholm.
Mamman kan ha fött barnet anonymn där och då kan du hitta en sida där med alla uppgifter samstämmiga förutom att mammans namn fattas, så var fallet för mig.
MVH
Björn

2005-03-24, 19:21
Svar #3

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Tack Marianne och Björn för informationen från er båda. Det verkar ju inte omöjligt att hitta rätt.
mvh/Christina

2005-03-25, 09:42
Svar #4

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Christina!
 
Ibland kan det också finnas en särskild längd för oäkta barn i samma bok.  
Skulle barnet vara odöpt, så var prästerna i allmänhet mycket noga med att skriva in det i hfl.  
Mvh
Per Schröder

2005-03-25, 10:42
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Per, tack för tipset. Tyvärr ingen längd för oäkta barn och prästen har inte gjort någon speciell anteckning, rutan för döpt är tom så även 1856 - 1860. Skall försöka följa modern vidare och se om jag kan hitta någon anteckning om detta.
mvh/Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna