ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd härkomst i Sverige, död 1945  (läst 633 gånger)

2005-06-13, 23:22
läst 633 gånger

Magnus Olsson

Min mormors far har visat sig vara ett hopplöst fall. Ingen har kunnat leda mig rätt och han själv skall aldrig ha berättat om sig själv.
 
Han hette Ernst johansson och dog 1945-07-17 i Göteborg. Född omkring 1884. Möjligen kommer han från trakterna kring Falköping men på senare tid har jag börjat tveka över denna uppgift. Ingen i släkten har några papper om honom.
 
Vart vänder jag mig för att få reda på något mer? Kan jag använda mig av dödsdatumet någonstans?
 
mvh
Magnus Olsson, Uddevalla

2005-06-14, 07:09
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Godmorgon Magnus!
 
Jag måste få fråga om du har du provat att söka på Sveriges Befolkning 1890?  
Hittade du något där?
 
Om du inte har skivan själv, ställ frågan under den rubriken, så kan säkert någon hjälpa dig.
 
Mvh,
Helena i Södertälje

2005-06-14, 07:21
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
även om ingen i släkten har papper om honom så brukar kyrkan som skötte folkbokföringen ha det , kontakta den församling där han avled och fråga vad som står om honom. Det är betydligt säkrare än muntliga andrahandsuppgifter och Sveriges befolkning 1890.
 
Vet du inte var han bodde när han dog så börja med den församling där din mormor föddes. Det har förts en kontinuerlig kyrkbokföring fram till 1991, som följde människorna genom alla deras flyttningar, så uppgifterna finns där.
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-14, 12:43
Svar #3

Magnus Olsson

Tack för era svar!
 
Helena,
Jag prövat med Sveriges Befolkning 1890 men då mina uppgifter med endast namn och eventuellt födelseår är för knapphändiga så får jag alldeles för många svar på en sökning.
 
Eva,
Jag har nu skickat ett email till Härlanda fösamling i Göteborg. Får hoppas på ett positivt svar.
 
mvh
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna