ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När man inte vet vilken församling..  (läst 2306 gånger)

2007-07-11, 16:15
läst 2306 gånger

Utloggad Anna Kardell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2020-12-07, 17:21
    • Visa profil
Hej
Jag hjälper en person att släktforska men har fasnat på Sten Oscar Rathsman född i Stockholm 1852-12-01. Han flyttar till Häglinge (Skåne län) 1884 och kommer ifrån Stockholm. Jag har kollat igenom Stockholms födelseböcker utan att hitta honom. Tacksam för all info.
Hälsningar
Anna

2007-07-11, 16:45
Svar #1

Karin Andersson

Anna, hittade honom i Stockholms stadsarkiv - Rotemansarkivet www.ssa.stockholm.se .
Rathsman, Sten Oscar, kamrer, gift, född 18521201 i Norrköping. Död 19211207.
Så han var således född i Norrköping.
Mvh Karin A.

2007-07-11, 17:16
Svar #2

Utloggad Anna Kardell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2020-12-07, 17:21
    • Visa profil
Hej
Stort tack för hjälpen Karin.
Konstigt att det står att han var född i Stockholm på en del ställen.
Hälsningar
Anna

2010-04-26, 16:57
Svar #3

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är ny inom detta och tar tacksamt emot alla tips och råd. För ca 15 år sedan gjorde min mammas kusin ett släktträd och jag har haft det att utgå ifrån. Jag blev biten direkt och lyckades snabbt komma 15 generationer bakåt i tiden. (Men det var egentligen inte den gren jag var mest nyfiken på från början.)
Mitt problem just nu är att jag har ingen aning om hur jag ska finna födsel för någon när jag inte vet i vilken församling de är födda. Jag vet inte heller hur mycket information ni vill ha och behöver men här kommer lite fakta.  (Jag ber om ursäkt för att jag inte kan några förkortningar och liknande..)
 
Jag är framförallt intresserad av Grahm släkten, den som (troligen) har sitt ursprung i Nässjö/Eksjö trakten. Min morfar var Sven Grahm, han är född i Eksjö 1907. Hans far Carl Johan Grahm är också född i Eksjö 1864. Far till Carl Johan är Gustav Grahm, född 1827, men jag vet inte var. Han levde och dog i Eksjö. Och nu kommer vi till min lilla gåta som jag gärna vill lösa. Far till Gustaf är en Adolf född 17950721. I släktträdet jag har tagit del av står det Adolf Nilsson/ Grahm. Det är första gången namnet Grahm förekommer i min släkthistoria och jag undrar såklart, hur kom det sig att Adolf tog det namnet? När gjorde han det? Min mor har en teori om att Grahm var ett knektnamn och det är så det kom sig. Vad tror ni?
Mor till Adolf är Stina Jaensdotter 17651001. I släktträdet finns ingen far angiven, men det kan ju bara vara så att informationen inte har hittats. Stina i sin tur är dotter till Jaen Bomqvist och Lisken Nilsdotter. Vet ej födelsedata eller något mer om dem.  
 
(Carl Johans födelse och Gustavs död har jag hittat i Eksjö församlings kyrkoböcker..)
 
Hur gör jag?
 
Mvh Sofia

2010-04-26, 18:30
Svar #4

Gunilla T Smith

Hej Sofia!
 
Om du tittar till vänster här i marginalen så finns det en länk under Nybörjare. Där kan du följa en kortkurs om grunderna i släktforskning. Riksarkivet har också en guide till nybörjare inom släktforskning.
Titta på dem så klarnar det nog. (Och inte ska du be om ursäkt för att du inte kan förkortningar.)
 
När det gäller din Grahm-släkt så vet du ju redan en hel del, det är bara att söka bakåt i kyrkböckerna (och eventuella bouppteckningar, domböcker, generalmönsterrullor m.m.). Du hittade Carl Johans födelse i Eksjö 1864, stod det inte var hans föräldrar bodde och kanske även sida i husförhörslängden? Då får du titta där och följa familjen bakåt i böckerna. De kanske har flyttat en del men det brukar gå att följa ändå. Till sist kommer du till var Gustav Grahm föddes och vem hans föräldrar var. (Det visste du visst redan.) Och vilka deras föräldrar var... Det är många gånger ett detektivarbete, men ett mycket roligt sådant.
 
Här i Anbytarforum finns en rubrik som heter Släkter, jag ser att det finns en diskussion om Grahm där, kanske du kan hitta något om din Grahm där?
 
Lycka till med ditt fortsatta forskande!
 
Med vänliga hälsningar
Gunilla

2010-04-26, 18:50
Svar #5

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Tack för ditt svar!
 
Jag kanske var lite otydlig för mitt problem är att jag inte vet hur man går bakåt. Vid Carl Johans födelse står ju bara vilka föräldrarna är och var de bor.  Inte var de kom ifrån. Så jag fastnar ju där. Jag försökte hitta till anvisningen i husförhöret men jag hittade inget där. Jag tycker det blir väldigt svårt att söka bakåt i detta fallet men det kanske är för att jag inte fått kläm på det än.  
 
Mvh Sofia

2010-04-26, 21:22
Svar #6

Gunilla T Smith

Om du berättar var du hittat Carl Johans födelse så är det lättare att förklara hur du går vidare.  
Med vänliga hälsningar
Gunilla

2010-04-26, 23:02
Svar #7

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Den finns i Eksjö stadsförsamlings kyrkobok, han är född 9 februari 1864. Som föräldrar står Gustaf Grahm, skomakare och Anna Charlotta Jönsdotter. De bor i Åkersberg som var en stadsdel i Eksjö. Det står även dopvittnen men jag kan inte utläsa vilka namn det står. Hans äldre systrar Johanna född 1860 och Matilda född 1858 hittar jag inte i Eksjös kyrkoböcker, däremot hittar jag hans bror, Frans Edvard född 31/3 1866, där finns hänvisning till husförhör, tror jag.. Det finns även någon anteckning gjord vid särskilda anteckningar...
 
Men utifrån detta drar jag slutsatsen att de två första barnen föddes i en annan församling?! Så de flyttade till Eksjö någon gång mellan 1860 och 1864? Är det inflyttningslängden som gäller?
 
Tack snälla för att du tar dig tid med mina frågor  
 
 
Mvh Sofia

2010-04-26, 23:10
Svar #8

Utloggad Sofia Grahm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 23:05
    • Visa profil
Hittade dem i husförhöret!!! :D
 
Jag trodde bara att det fanns en längd men det fanns ju tre stycken för samma år! Så de fanns med. Och Gustav är född i Solberga! Jippi!!! Nu kan jag gå vidare

2010-04-27, 22:32
Svar #9

Gunilla T Smith

Hej igen Sofia!
 
Vad kul att du hittade dem på egen hand, trägen vinner  
Dopvittnena till Carl Johan ovan är: Ringkarlen Ad. Johansson m. hustru, pigan Gustava Johansdotter, drängen August Johansson.  
(Apropå ringkarl så var det ett nytt yrke för mig, se diskussion här under ämnen/yrken om skillnaden mellan det och klockare.)
Ang. anteckningen vid Frans Edvards födelse så står det vilken präst som döpte honom, E.W.L. Rundquist.
 
Fortsatt lycka till!
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna