ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När husförhör o födelsebok ej stämmer  (läst 1213 gånger)

2006-05-25, 17:54
läst 1213 gånger

Ulrika Eversdijk

Anfäder jag hittat i husförhör och sen sökt i födelseboken under RÄTT församling, återfinns i flera fall inte i födelseboken. Hur kan det komma sig?

2006-05-25, 20:56
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ulrika, det kan vara fel födelseförsamling angiven i en husförhörslängd. Det stötte jag på redan första eller andra dagen som släktforskare. Min farfars fars första hustru skulle enligt husförhörslängd i Lid (D) vara född i Sättersta. Men hon gick inte att finna i födelseboken där. Dock fanns hon med som minsta barnet i en familj vid Lida gård i socknen. Tyvärr var husförhörslängden så bristfälligt ifylld, att det saknades uppgift om inflyttningsdag, varifrån familjen kommit och var familjemedlemmarna var födda. Så småningom lyckades jag i alla fall hitta henne i grannsocknen Tystbergas födelsebok. Däremot fanns hon inte med i husförhörslängden, så familjen flyttade förmodligen ganska snart efter hennes födelse.
 
Förutom att titta i födelseboken - som du gjort och inte funnit dem du sökte - så kan du kolla gård för gård i husförhörslängden om du hittar något. Kanske du har bättre tur och finner de små barnen och deras föräldrar med rätta uppgifter om födelseort.
 
Mvh
Ingegerd

2006-05-25, 20:56
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ulrika.
 
Alldeles riktigt. Detta är ett av de vanligaste problemen. De tre vanliga orsakerna är:
1. Husförhörslängdens födelseår/datum är fel.
2. Husförhörslängdens uppgift om födelseort är fel.
3. Födelseboken är ofullständig/felaktig.
 
3 är minst vanligt, men förekommer. Ett dop har helt enkelt tappats bort. Ofta skrevs inte dopet in direkt i födelseboken (prästen hade inte luntan med sig. Den kanske låg i sakristian, när dopet skedde i prästgården eller tvärtom.) Det skrevs upp på en lös lapp, som kan ha förkommit. Många sådana fall har bevisligen förekommit.
 
1 är mycket vanligt. Vid husförhöret kan prästen helt enkelt ha frågat, hur gammalt barnet är. Om svaret är fel åker det in i boken och blir kvar där. Vid flyttningar mellan socknar angavs ofta inte födelsedatum eller ålder, utan det fördes in efter direkt fråga. Det fanns många tillfällen, när det fanns ett direkt intresse av att uppge fel ålder. Jag har en ana, som vid en flyttning gjorde alla sina tre barn ett år yngre än de var. På så sätt sparade han in ett års mantalspenningar. Den som antogs som soldat kunde behöva göra sig äldre eller yngre än han var, osv.
 
2. Födelseorten blir ofta felaktig av liknande orsaker. Om föräldrarna flyttade ofta kom de inte ihåg var vart och ett av barnen var fött. Ofta anges en socken, där familjen bott ett eller flera år tidigare eller senare.
 
Det krävs ofta mycket arbete, ja, ibland är det helt omöjligt, att komma till rätta med dessa problem. Därför vet jag t. ex. fortfarande inte när eller var min egen ff ff ff är född.
 
Per Thorsell.

2006-05-25, 22:27
Svar #3

Utloggad Bertil Landegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-01-28, 12:12
    • Visa profil
Ulrika
Jag har stött på detta problem flera gånger men hittat vederbörande sist i födelseboken som ett tillägg. Nu kollar jag alltid hela födelseåret och då kan jag hitta barnet efter december som infört efteråt. Eller så kan det finnas i en grannförsamling om gården ligger på gränsen. Detta bara som ett tips.  
 
MVH Bertil

2006-05-26, 18:27
Svar #4

Ulrika Eversdijk

Då var det lite som jag trodde. Tack för alla fylliga råd. Ska leta vidare lite åt gången.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna