ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jag saknar uppgifter!  (läst 1126 gånger)

2003-07-31, 19:21
läst 1126 gånger

Gunilla Nilsson

Hej
Jag skulle bli jättetacksam om någon skulle vilja ge en nybörjare ett råd.Jag har min morfarsfar Oskar Tiliander Ljung Född 21/1 1877 i knektregister från skånska dragoner och där står det att hans födelseort är Landskrona 1 M, men jag har kollat födelseböckerna och hittar honom inte, vad gör jag nu är min spontana fråga, tyvärr är det ingen som vet hans dödsdag eller år, men han dog iallafall i Lund när han var ungefär 42 år allså runt 1919 - 1920 enligt min vad min mor har fått berättat för sig, men som sagt det kan vara fel.
Tyvärr hjälper det inte att slå på min morfar för han står som oäkting, dom var inte gifta när morfar föddes och Oskar står inte uppsatt som far.
Någon som kan ge mig ett råd var jag ska börja rota.
 
Tack.
Mvh Gunilla Nilsson

2003-08-01, 00:22
Svar #1

Mikael Hellman (Mhellman)

Vet inte hur och när församlingarna i Landskrona bildats eller upplösts men enligt DISGEN så finns det 3 st Landskrona-församlingar:
 
* Landskrona
* Landskrona garnisonsförsamling
* Landskrona slotts- o straffängelseförsamling
 
Har du kollat alla 3 ?

2003-08-01, 09:12
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Gunilla! Det finns en Ernst Oskar, född 1877 i Landskrona, oäkta son till pigan Johanna Nilsdotter, född 1855 i Örja i Malmöhus län. De bor 1890 på ön Gråen i Landskrona hos fiskaren Hans Vedberg. Du får kolla i husförhörslängden om det är rätt person. Där går det säkert att spåra dem bakåt också och se var han egentligen är född.
 
Källa: SCBs husförhörslängdsutdrag 1890.

2003-08-01, 09:25
Svar #3

Gunilla Nilsson

Hej.
Jo jag har kolla alla 3 församlingarna i Landkrona, men ska ta mig ännu en titt i dom.
Kan ju faktiskt ha missat, är inte jätte van vid att läsa den gamla stilen.
Carl jag ska kolla upp det, tackar så mycket.

2003-08-01, 14:48
Svar #4

Gunilla Nilsson

Det var fel födelseort upptagen i Knektregistert, Oskar var född i Lundsstads församling och bodde i Håstad, där han föddes som oäkting av Elna Hansdotter, där är 3 st dopvittnen som heter Tiljander bla en August Tiljander, antingen så är det hans Far eller så har han tagit namnet Tiliander efter dom där hans mor tjänade som piga.
Vad tror ni om chansen att hitta Oskars far?
kan det vara så att Elna senare har gift sig efter Oskars födelse, då skulle man väl kunna spåra henne där via vigselböckerna?
Någon som har några förslag hur jag går vidare.
 
Tack!
 
Mvh  
Gunilla

2003-08-01, 23:54
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
I arkion 1890 finns en Oscar Wilhelm, född 1877 i Lund som oäkta son till Elna Hansson, ogift piga född 1853 i Håstad. De bor då i Lund.
 
ANNO 1890 - Malmöhus län
   
Lunds Stads församling    
Elna Hansson f. 1853 Håstad  
Hemförsamling: Lunds Stads
Hemort: Krafts Rote
Kontrakt: Torna
Län: Malmöhus
 
Födelseår: 1853
Födelseförs: Håstad
Yrke: Pig.
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Famstkod: Mor/fru (M)
 
Hushåll nr: 942
Familj nr: 1
 
SVARvolym: 000223  Kort nr: 2
Sida: 70  Rad: 28
Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Elna Hansson f. 1853, Pig.
Oscar Wilhelm f. 1877

2003-08-04, 19:54
Svar #6

Gunilla Nilsson

Hej.
Jag tackar så mycket Anders, vad är arkion??
Det verkar vara rätt, det enda jag hänger upp mig på är att hon heter Elna Hansdotter i Oscars födelsebok, men det kan hon kanske ha ändrat sedan.
Verkar inte som om hon har gift sig alls tyvärr,chansen att hitta Oscars far verkar  vara minimal, men jag kan inte hjälpa att tro att ett av dopvittnena August Tiljander kan var en möjlig far,iallafall så är han starkt misstänkt, men förhoppningsvis visste väl Elna och Oscar vem han var, mysterium ,lite spännande är det allt.
Men jag får fösöka rota vidare och se vad jag kan hitta.
 
Ännu en gång tack för hjälpen.
 
Mvh Gunilla

2003-08-04, 20:21
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Gunilla,
Arkion är en betalsida med databas där man kan söka i folkräkningen för hela Sverige 1890. Den är absolut värd ett besök. Det finns en hel del annat där också. Man kan börja med att testa en inloggning, tre timmar ? 40:-. www.arkion.se
 
Min erfarenhet är att det ofta förekommer - i synnerhet kring förra sekelskiftet att den som är född som -dotter sedan kallar sig -son.
 
Det finns särskilda strängar här på Rötter som behandlar problemet att hitta fäderna till oäkta barn. Kanske kan du hitta något av hjälp där.

2003-08-04, 20:43
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Sven Johan August Tiljander f. 1841, Handlande och Landtbrukare bor 1890 i Båstad med stor familj...?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna