ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskning i Mellerud  (läst 1735 gånger)

1999-08-15, 14:16
läst 1735 gånger

Joakim Egman

Vilka socknar finns det att släktforska på hos släktfroskningarkivet i Mellerud??

1999-08-15, 20:03
Svar #1

Jenny Jacobsson

Dalsland med omnejder - dvs Västergötland, Värmland och Bohuslän.
Arkivet köper in mikrokort allteftersom det får pengar. Socknarna i Melleruds kommun är mest kompletta och ju längre bort man kommer desto mindre material har köpts in. Om man forskar i Dalsland är det väldigt trevligt att använda sig av arkivet i Mellerud eftersom personalen vet mycket.
I arkivet kan man dessutom köpa boken Ingevaldssläkten som innehåller ättlingar till släkten som är bosatt på den äldsta släktgården i Dalsland: Ingevalds Berga i Ör. Jag härstammar från anfadern på åtta håll. Om du är ingevaldsättling blir personalen lite extra glada och för in dig i sin samling av personer som skall in i de senaste banden.
Fritt inträde till släktforskningsarkivet och Melleruds museum.

1999-08-15, 20:14
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Släktforskningsarkivet i Mellerud har såvitt jag vet allt som finns på mikrokort från samtliga socknar i Dalsland - alltså inte bara Melleruds kommun!  
Äras den som äras bör: Olof Ljung är mannen bakom Ingevaldssläkten. Boken gavs ut i stencilerad version i två band i början av 1960-talet men forskandet fortsatte, och 1994 gavs del I ut på nytt - denna gång som tryckt bok. Del II kommer vad jag förstår att ges ut inom kort.
Olof Ljung är också initiativtagaren till Melleruds släktforskningsarkiv, och han är oförtröttligt hjälpsam mot besökarna i arkivet!
Jag tror nog att personalen uppskattar om man lägger en frivillig gåva som entréavgift.
Generösa öppettider: Måndag-fredag 11-18, även helger 13-17 under sommaren.

1999-08-15, 20:40
Svar #3

Utloggad Anneli Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 09:13
    • Visa profil
Släktforskningsarkivet i Mellerud har även lite emigrantforskning. Det finns ett projekt som samlar in alla emigranter från Dalsland, och sedan vad som hände med dem. Det finns en databas med ca 3000 personer födda i Amerika av personer med dalsländsk anknytning, och mer blir det allt eftersom.

1999-08-15, 22:03
Svar #4

Utloggad Kent Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2017-09-17, 20:47
    • Visa profil
Ja de som har släktforskning som berör Dalsland
är ju ett måste att besöka Melleruds Museum med sitt omfattande arkiv. Jag hade Amerika-besök i våras där vi först forskade sedan beställde mat och hade jättetrevligt i denna trevliga miljö
Personalen skall ha all beröm.  
Tack

1999-08-16, 22:12
Svar #5

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej Carl-Johan och övriga. Har själv lånat både del 1 (den nya delen) och del 2. Nu har jag beställt den gamla versionen av del 1, blev rekommenderad att göra det när jag var i Mellerud och forska. Håller med om att det är trevligt där. Jag forska nu i vår åt min svärdotter som kommer från Ingevaldssläkten.
Hälsningar Kerstin.

1999-08-23, 19:55
Svar #6

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2357
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 19:07
    • Visa profil
Hej Jag håller med de föregånde talarna om Melleruds museum det är ett förstklassigt arkiv med hjälpsam och kunnig personal.

1999-09-23, 14:28
Svar #7

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Nu saknas bara telnr till Museet!  
Min Märta Halvardsdr född i Ör? borde vara en Ingevald eller?

1999-09-24, 11:53
Svar #8

Utloggad Hans Vappula

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Telefonnumret till Melleruds museum och släktarkiv  är 0530-132 14.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna