ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseort eller föräldrars bostadsort?  (läst 1181 gånger)

2009-09-03, 07:48
läst 1181 gånger

Utloggad Karin Strand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 17:50
    • Visa profil
Jag har hittat min mamma i födelseboken hos sina farföräldrar, men i hennes officiella papper står att hon är född i sina föräldrars hemort. Vad ska man skriva som födelseort?
Karin

2009-09-03, 09:19
Svar #1

Carl Szabad

Karin! Kan du förtydliga dig? Det står väl knappast i födelseboken vilka hennes farföräldrar var och var de bodde!
 
Normalt är det alltid moderns hemförsamling som räknas som födelseplats, medan själva nedkomsten numera ofta sker på annan plats, som ett BB exempelvis. Officiellt var det dock fram till 1947 nedkomstplatsen som var den officiella födelseförsamlingen.

2009-09-03, 09:25
Svar #2

Utloggad Karin Strand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 17:50
    • Visa profil
Hej Carl!
Just nu håller jag på och tittar på min morfars släkt i Skog (X). Då råkade jag få syn på min mamma i födelseboken. Jag har letat efter henne i Los, där hon uppges ha fötts i officiella dokument.
I Los fanns hon inte. Jag vet var min morfars hem var. En slutsats kan man väl alltid dra.
Karin

2009-09-03, 09:31
Svar #3

Utloggad Karin Strand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 17:50
    • Visa profil
Carl!
Jag kanske skulle tillägga att hon var född 1914.
Jag bör alltså skriva Skog som födelseort, eller hur?
Karin

2009-09-03, 10:09
Svar #4

Carl Szabad

Karin! Det låter som om nedkomsten kom lite oplanerat. Gissningsvis var de på tillfälligt besök hos faderns föräldrar. Fast den typen av uppgifter brukar stå som en kommentar i födelseboken. Om din mors föräldrar var skrivna i Los, vilket framgår av församlingsboken, skulle åtminstone jag ange Los som födelseort, men i en kommentar ange att födelsen finns registrerad i Skogs födelsebok.

2009-09-03, 12:57
Svar #5

Utloggad Karin Strand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 17:50
    • Visa profil
Tack Carl.
Det låter rimligt.
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna