ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Född 11/3 1818 eller 1819 i Ör ??  (läst 688 gånger)

2003-02-27, 18:01
läst 688 gånger

Essan Gradhman

Carolina Gradman är född antingen 11/3 1818 eller 1819 i Ör! Så står det i inflyttningslängder, utflyttningar och husförhör.
Det är utflyttning från Gbg Gustavi 1840.  
Husförhör i Thorsby (O)på 1840-talet. Husförhör i Kungälv 1847, 1850, 1852 och 1854.
Men inte i något Ör har jag kunnat hitta igen henne!! Varken i Kronobergs län, Älvsborgs län eller i Lyse socken där det fanns en gård som hette Ör. Finns det någon smart forskare som kan lösa det här åt mig. Jag vill väldigt gärna ha reda på hennes föräldrar!!
Essan G

2003-02-27, 20:24
Svar #1

Eivor Andersson (Majken)

Hej Essan,
 
Det kan inte vara Örgryte församling i Göteborg?
 
Hälsn. Eivor

2003-02-27, 22:27
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Eivor!
Nej, jag har själv tänkt mig den möjligheten men har inte lyckats hitta igen henne där heller. Annars fanns det ju Gradman i Örgryte.
Jag har snabbtittat på Örby också, men även där utan resultat. Jag tycker det är konstigt att Ör förekommer hela tiden, överallt, där jag hittar henne! Idag hjälpte också Melleruds museum mig genom att kolla både födelseböcker och hfl igen.
Kollade igen själv också för en tid sedan. Men icke!
mvh
Essan

2003-03-04, 19:11
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Örs socken på Dal var till 1927 moderförsamling i ett pastorat som också omfattade socknarna Dalskog, Skållerud, Gunnarsnäs, Holm och Järn.
 
Kanske var hon född i något av annexen? Det är ju inte ovanligt att moderförsamlingen anges som födelseförsamling efter en flyttning, då prästen har undertecknat attesten med moderförsamlingens namn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-04, 22:23
Svar #4

Essan Gradhman

Tack Jörgen, det verkar vara ett bra tips!  
Jag tror själv, av olika orsaker, att hon hör hemma i västsverige, hon rör sig också hela tiden  mellan Torsby(O), Gbg och Kungälv.
mvh
Essan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna