ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns i födda men ej husförhör  (läst 1159 gånger)

2001-10-15, 10:47
läst 1159 gånger

Lotta Ladestam

Hej alla kloka släktforskare.
Har fått ett litet problem med en anfader. Han finns som född i Mattmars födelsebok, snyggt och prydligt. Men hur jag än letar (har letat med lupp) finner jag inte familjen i husförhörslängden. Fadern står som arbetare, kan dom ha varit tillfälliga arbetare och då inte inskrivna i husförhörslängen. Hittar dem inte i infyttade helle. Hur löses ett sådant problem? Eller är det bara att blunda och förska gå vidare.

2001-10-15, 11:45
Svar #1

Utloggad Stefan Söderlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Hej!
Ett tips om du har hittat din anfader i hfl när han bildat familj, är att stega bakåt i hfl. Ofta kan det stå hänvisningar till vilken sida i hfl dom kommer ifrån. På så sätt kan du säkert spåra hans föräldrar.
Ett annat fall, om han är född i slutet av tidsperioden för en hfl, leta då i nästa hfl.
mvh Stefan

2001-10-15, 12:10
Svar #2

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Lotta!
Vad heter din ana, när är han född, vad hette föräldrarna och var i Mattmar var han född? Jag har mina aningar, men måste få mera kött på benen!  
JanneH

2001-10-15, 14:44
Svar #3

Lotta Ladestam

Här kommer mera kött på benen. Han heter Johan Albin född 18760504 Tvillingsyster Ester Amalia.
föräldrar Johan Pettersson från Hakarp samt Agneta Gustafsdotter N Jönköping. Alla goda tipps mottages. Visst kan jag forsätta ner till Jönköping. Men är ändock nyfiken på om dom bodde där mm. Ja ni förstår ju själva efetersom ni släktforskar. Man blir mer och mer nyfiken med tiden  tycker jag.

2001-10-16, 11:01
Svar #4

Lars -Göran Jönsson

Jag har dett liknande fall i Garpenberg Dalarna.
Min uppfattning är att min ana här var babtist
och ej tillhörde kyrkan och då av naturliga själ ej var med på husföhören.

2001-10-16, 14:54
Svar #5

Lotta Ladestam

Hej Lars- Göran.
Just i detta fall tror jag inte det för dom är döpta. Men visst kan det vara så för man gjorde troligen inget husförhör på de som hade annan religion. Men de skrevs väll ädå in i in och utflyttningslängder samt i dödsboken eller?

2001-10-17, 23:26
Svar #6

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej, Lotta!
 
Om jag förstår dig rätt så står det i Mattmars födelsebok att föräldrarna är från Hakarp resp.(?) Jönköping, och att ingen ort inom Mattmars församling nämns och att hänvisning till sida i husförhörslängden saknas. Om så är fallet, och du inte heller kan finna dem i husförhörslängden, låter det som att de helt enkelt inte var skrivna i socknen utan endast i Hakarps församling i Jönköpings län. Att barnet är noterat i Mattmars födelsebok torde i så fall bara bero på att själva födseln ägde rum där. Fadern kan ju, som du skriver, tillfälligt haft arbete där. Vid den här tiden (före 1947) räknades födelseorten som platsen där födseln verkligen ägde rum, dvs inte nödvändigtvis den där man var skriven. Trots det är det värt att kolla födelseboken för Hakarp, eller möjligtvis församlingarna i Jönköpings stad.

2001-10-18, 12:59
Svar #7

Lotta Ladestam

Hej Stefan
Ja jag tror också att de bara var tillfälliga arbetare i Mattmar. Så jag får fortsätta min vandring till Hakarp för att se om de bodde där.

2001-10-18, 15:20
Svar #8

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej Lotta m fl.
Byggdes någon järnväg eller annat byggnadsverk i närheten. När barnen till tillfälligt boende eller varande personer föddes så skulle attest härom gå till hemförsamlingen. Den brukar vara angiven på föräldrarna. Detta stämde för mig när jag jämförde rallarbarn här vid Heby, Morgongåva och Vittinge när Norra Stambanan byggdes.
Så sök på detta först.
Mvh Kenth

2001-10-18, 18:23
Svar #9

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Lotta!
Jo, det var som jag trodde och som Stefan m. fl. mycket riktigt antar. Ur anteckningar i en födelse- och dopbok kan läsa ut mycket!
Tvillingarna Johan Albin och Ester Amalia föddes 1876 4/5, de döptes i Mattmar den 11/5. Föräldrar var arbetaren Joh. Pettersson (34 år) och hans hustru Augusta Gustafsdotter (26 år). Det var deras 2. och 3. barn. Dopvittnen var två bönder med hustrur från Mellbyn i Mattmar. Johan och Augusta bodde nog tillfälligt i Mellbyn, men de var skrivna i Hakarp, Jönköpings län. Dit sändes nämligen dopsattesten. Troligen arbetade Johan i Mattmar i samband med järnvägsbygget Östersund-Storlien. Så, du måste hitta dem i Hakarp, tvillingarna bör vara införda i födelse- och dopboken där. Måhända flyttade familjen (tog attest) senare, men då finns dom ju i Hakarps flyttningslängd.
Hälsningar/Janne H

2001-10-18, 19:31
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Johan Albin och Ester Amanda(!) är införda i Hakarps födelsebok. Jag hittade dom via Jönköpingsbygdens Genealogiska förenings register.
Födelsedatum 1876-03-04 och föräldrarna är Johan Petersson och Augusta Gustavsdotter på Stensholm i Hakarp.
 
Mvh//
Lotta

2001-10-20, 21:20
Svar #11

Lotta Ladestam

Tack för hjälpen.
jag har också hittat syskonen fär. Men kan man inte se var dom bodde tillfälligt. eller skrevs aldrig tillfällighetarbetarna in i in och utflyttningslängderna? Fråga Mellby är det en soken eller ett hemman?

2001-10-21, 08:04
Svar #12

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Lotta!
Mällbyn är en by i Mattmars socken/församling. En förutsättning för att bli skriven i en ny församling var att man tog ut flyttningsbetyg/attest från hemförsamlingen och lämnade den till den nya församlingen. Bland tillfällighetsarbetarna förekom det att de tog ut attest från hemmaförsamlingen men aldrig lämnade den till någon ny församling. De bar attesten på fickan. Eftersom de flyttade mycket mellan olika platser var det naturligt att de inte tog inflyttning till någon församling förrän de blev rotfasta. Då först blev de införda i inflyttningslängden och husförhörs/församlings-boken.
Mvh/Janne

2001-10-21, 19:54
Svar #13

Lotta Ladestam

Hej igen
tack föra all hjälp. Ni är ovärdeliga för en färsk släktforskare som mig. jag lär mig så mycket av er. Ni har så mycken kunskap som ni så generöst delar med er. Tackar igen

2002-12-18, 19:24
Svar #14

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
hejsan, har problem med att komma vidare det jag kört fast med att i födelseboken Arboga Sfs C:4 kort 3 så finns Anna Margareta Olsdotter född den 11/3-1802 i Djupmyran föräldrar Olof Jansson och Greta Henriksdotter, när jag sen tittar i husförhörslängan för detta år, samt åren före och efter i Djupmyran så återfinns dom inte där, är det någon som kan ge förslag på hur man skall leta vidare, för att finna dom.. har även gått igenom hela Hfl för arboga sfs för denna tidpunkt, men ej funnit dom (men har ju kunnat missat dom förstås)
mvh
 
tord

2002-12-19, 18:49
Svar #15

Bengt Carlsson

Som Tords Lindströms problem här över. Har letat i Göteborgs Marieberg och Amiralitets församlingen i Göteborg för att hitta Inga Alida Olsson född 1821-09-23 enligt Marieberg föd.bok.
Föräldrar är Bengt Olsson arrendator(var/vad arrenderade han?) och modern Anna Maria Olsson. Hur få tag i denna familj 1821? Tacksam för all möjlig hjälp.
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna