ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns ej i dödboken  (läst 1579 gånger)

2009-10-23, 17:33
läst 1579 gånger

Helena Rohlin

Min pappas syster finns ej med bland födda eller döda. Min pappa fick 3 syskon som alla dog i inom 1 vecka efter födelsen. Hans två bröder dog innan eller strax efter födelsen och de finns med bland födda och döda och finns med i begravda i Sverige. I samma grav som mina farföräldrar. MEN systern finns inte med i graven, hon levde ändå i 1 vecka men finns inte med i graven.
Vad kan ha hänt?
Vart vänder jag mig?

2009-10-23, 22:10
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Helena!
 
Du kan kanske fråga Uppsala Kyrkliga Samfällighet om det har blivit något misstag när de förde över uppgifter från manuellt till datoriserat gravregister, så att din pappas syster av misstag inte kommit med. Det är ju ganska många som vilar i familjegraven, ser jag.  
 
Jag hittade två Rohlin, Gossebarn på Begravda-CDn, därav kunde jag lista ut att det är fråga om Uppsala gamla kyrkogård.  
 
Mvh
Ingegerd

2009-10-23, 22:39
Svar #2

Helena Rohlin

Precis, det är dem de gäller. Mamma ska kolla på min farfars bouppteckning för där står alla 4 syskonen med. TACK. Om jag inte får klarhet i det via bouppteckningen så kan jag höra av mig till samfälligheten.

2009-10-24, 08:17
Svar #3

Carl Szabad

Helena! Jag förmodar att du menar födelse- och dödboken för den församling där familjen bodde då (Uppsala?). Har du kollat gravboken på landsarkivet, serie OIc i kyrkoarkivet. Hon kan också finnas inskriven i församlingsboken, även om hon inte finns inte i födelse- eller dödboken. Det känner jag till från egen forskning avseende ungefär den tidpunkten.

2009-10-24, 09:30
Svar #4

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Helena! Om du inte redan gjort det föreslår jag att du tittar i sjukhusets födelse och dödbok. Det kan ha blivit något fel vid överföringen av uppgifter från sjukhuset till hemförsamlingen.  
Mvh Harriet

2009-10-24, 09:58
Svar #5

Helena Rohlin


2009-10-24, 10:05
Svar #6

Carl Szabad

Jag hade samma tanke, men efter att ha konsulterat NAD (Nationella Arkivdatabasen) ser jag att Akademiska sjukhuset (om det nu är Uppsala som är platsen) inte har fört någon födelse- eller dödbok, bara en dopbok. Den finns i Uppsala domkyrkoförsamlings arkiv på landsarkivet.

2009-10-24, 14:51
Svar #7

Helena Rohlin

Tittade själv i bouppteckningen efter min farfar men där finns bara de två barnen som vi redan har hittat nämnda.
Vi VET att det finns ett till barn.
Nu finns det tyvärr ingen vi kan höra med mer om det.
Ingen finns i livet längre som kan ha veta något om det.

2009-10-24, 15:11
Svar #8

Utloggad Ann-Charlotte Åkerblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:48
    • Visa profil
    • http://anncharlotteakerblom.akerblom.se/
Om förlossningen ägde rum på ett sjukhus borde det kunna finnas en förlossningsjournal för modern.

2009-10-24, 16:15
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Helena, i bouppteckningen finns ju bara de barn som fanns i livet då fadern dog, de som kan ärva (eller där det handlar om vuxna barn som avlidit och i sin tur efterlämnat arvingar). Du får nog göra som Carl och Ann-Charlotte råder dig. Men sedan var det väl också varit olika regler på olika ställen vid olika tider om var på kyrkogården små barn begravts - det är ju inte samma sak som att de inte skrivits in i kyrkböckerna.  
 
Saknas barnet verkligen i både originalfödelse- och originaldödbok enligt landsarkivet?
 
hälsningar,
Eva

2009-10-24, 16:43
Svar #10

Helena Rohlin

Nej, båda bröderna till pappa dog samma dag de föddes. Så¨ingen av pappas syskon levde mer än en vecka. Så det var bara pappa som fanns som arvtagare.
Det syskonet sdom vi söker levde längst av pappas syskon så det är underligt att hon inte finns med.
De är födda  1946, 1948 och 1949. Det är barnet 1949 som vi inte hittar.
 
Tack!

2009-10-24, 16:56
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Journalerna bör finnas kvar, som sägs här ovan. De finns på Landstingsarkivet i Uppsala och är sekretessbelagda (journalen är moderns) men som barn bör ni få tillstånd till att få kopior av förlossningsjournalen i alla fall. På den tiden var man länge på BB efter förlossningen så det bör finns uppgifter om barnets död där.

2009-10-24, 17:16
Svar #12

Helena Rohlin

Ok.
Jag vet att min mamma hade svårt att få ut papper efter min pappa när han dog och då var det papper bara 5 år tillbaka.
Ingen av farmors barn finns i livet men jag borde väl få ut den som barnbarn.
Till min mamma sa de på landstingsarkivet att det inte finns orginal kvar utan de är brända, iallfall dödsjournalen efter min pappa. Sa de iallafall. Jag tycker att de verkar konstigt att bränna så pass viktiga dokument. Så fast försäkringsbolaget krävde orginal så fick de en kopia av en kopia.  
Enl mamma så var det väldigt svårt att få tillgång till hjälp från dem. Men jag får väl göra ett försök, jag jobbar i närheten.
 
TACK igen!

2009-10-24, 17:53
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Var dina föräldrar gifta när din far dog? Om inte de var det så får inte din mor se journalen, däremot får du se den som barn till honom. Den ska visst finnas kvar, men nyare journaler har filmats eller datoriserats och själva papperen förstörts pga utrymmesbrist så de ska gå att ta fram den vägen. Du skriver en skriftlig begäran, med bevis från folkbokföringen att han är din far, så får arkivet göra en sekretessprövning. Du har rätt att se din fars journal efter hans död.
Har du kollat på Uppsala gamla kyrkogård om gravstenen sägr något om den lilla flickan som skulle fötts 1949? Graven ska finnas kvar.

2009-10-24, 19:14
Svar #14

Helena Rohlin

Graven finns i vår ägo. Mamma och pappa var gifta.
Nu var det mest farmors journaler jag var intresserad av.
Men jag ska ringa landstingsarkivet på måndag och höra.
På graven står det bara familjegrav. Just nu så är det inte min mamma som har hand om gravpapprena men det är inga problem att få reda på det.
TACK!

2009-10-24, 22:35
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Men koncentrera dig inte bara på graven och förlossningsjournaler - har du fått ut uppgifterna ur kyrkböckerna, att hon verkligen saknas där? Som sagt så är det enligt min uppfattning av hur det fungerat på olika ställen inte säkert att ett avlidet spädbarn lagts i en familjegrav. Vill du veta hennes uppgifter eller var hon begravts eller båda delar?  
 
Olika instanser kan hjälpa dig med olika saker och att hon saknas på cd:n Begravda i Sverige  och kanske i cd:n Sveriges dödbok 1947-2006  innebär inte att hon saknas i den riktiga dödboken som finns hos landsarkivet.
 
hälsningar,
Eva

2009-10-24, 22:56
Svar #16

Helena Rohlin

Ok. Ska kolla i kyrkböckerna mer noga.
Men det är ju det att de andra två spädbarnen finns i graven. Så därför undrar jag ju.  
Helena

2009-10-24, 23:05
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
jo, men frågan är ju vad du frågar efter - det är ju trots allt skillnad på om barnet saknas i en cd med register av avskrifter (som det är i SDB 4) eller i en cd med ett datoriserat register av ett manuellt register (som Begravda i Sverige) eller om hon saknas i originaldödbok och originalfödelsebok och i församlingsbok och i moderns personakt - alla dessa förvaras i församlingens arkiv på landsarkivet.  
 
Hälsningar,
Eva

2010-01-12, 22:17
Svar #18

Helena Rohlin

HAr nu fått papprena från landsarkivet och där finns ala 4 barnen med så nu är det bekräftat att hon hade 3 pojkar och 1 flicka.
 
Tack för all hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna