ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-16  (läst 2285 gånger)

2002-02-08, 19:02
läst 2285 gånger

Utloggad Mathias Ljungberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-05-22, 23:18
    • Visa profil
Hej.
jag vet att det finns kyrkböcker fram till 1930 och att det finns en cd skiva med födda döda från 1950-1999. men var hittar man alla i mellan 1930 och 1950.

2002-02-08, 19:26
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Du får nog fråga släkten.
rune

2002-02-08, 20:11
Svar #2

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Jag har samma problem som Mathias. Ingen i släkten som minns!
Folkbokföring måste ju ha skett efter 1930 i församlingarna men var hittar man den? Är det detta material som nu är hos skattemyndigheten?
MVH
Birgitta Björnberg

2002-02-08, 21:48
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kyrkoböcker finns t.o.m. den 30/6 1991. Därefter finns motsvarande folkbokföringsuppgifter hos skattemyndigheten.
 
Det som finns frisläppt på mikrokort är fram till sekretessgränsen (70 år), alltså 1931. För uppgifter ur kyrkoböckerna därefter får man vända sig till den som förvarar originalböckerna.
 
Alla kyrkoböcker fram till halvårsskiftet 1991 ska in till landsarkiven. På vägen från pastorsexpedition till landsarkiv ska de passera SVAR för att filmas. Man har inte hunnit med alla län ännu, så var böckerna finns beror alltså på vilken församling det gäller. De som inte har levererats till landsarkivet är alltså kvar på pastorsexpeditionen.
 
CD:n för 1950-1999 innehåller inte födda, bara döda. (Men det är ju inte så bara det.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-02-23, 18:43
Svar #4

mathias

Var får man tag på det då?
Jag letar efter ett par personer som dog mellan 1900-50. Det verkar omöjligt isåfall....

2002-02-23, 21:24
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mathias,
 
Eftersom alla böcker ska in nu till landsarkiven, så har man tur så finns böckerna fortfarande på pastorsexpeditionerna. Har de skickat iväg sina böcker så är det landsarkiven som gäller. Har du otur så finns inte böckerna du söker där än. De kan finnas hos SVAR för mikrofilmning och då får du vänta tills de är tillgängliga på landsarkivet.

2002-02-24, 10:51
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Mathias! Under vissa omständigheter kan du få fram dödsdatum eller -år för personer avlidna före 1950 ur CDn Sveriges dödbok 1950-1999. Om personen varit gift och den respektive avlider efter 1960 (eller 1950-1951) finns datum för senaste civilståndsändring med i uppgiften. Det kan exemplevis stå för en kvinna att hon blev änka ett visst datum 1942 och då får du den vägen fram makens dödsdatum.
 
Annars får man bedriva sin forskning på det vanliga sättet, att man följer personen i kyrkböckerna framåt i tiden tills han eller hon avlider.

2002-02-24, 16:00
Svar #7

Leif Svensson

Landsarkiven har även en speciell folkbokföringsenhet som hanterar uppgifter mellan 1931 och tror jag 1991. Där kan man den hjälp man behöver för att fram uppgifter om sina släktingar tex dödsdatum, flyttingar m.m.
Prova där så får ni säkert hjälp för att komma vidare.
 
Hälsningar
Leif Svensson
Västerås

2002-02-24, 20:09
Svar #8

Christian Andersson

Hej Carl.
 
Jag skulle utfärda en liten varning för att använda Sveriges Dödbok 1950-1999 på det sätt du föreslår. Detta på grund av de uppenbara felaktigheter som finns när det gäller uppgifterna om senaste civilståndsändring för personer avlidna i början på 1960-talet. Det gäller inte enbart enstaka  personer. Felprocenten ligger i storleksordningen 20-40 % i de fall jag har haft möjlighet att kontrollera. Jag är medveten om att mitt material inte är särskilt omfattande men jag skulle nog ändå vilja påstå att det är fråga om ett systematiskt fel, inte enstaka felskrivningar.
 
Mvh Christian

2002-02-24, 21:41
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sveriges dödbok är ingen primärkälla. Man måste kontrollera själv alla uppgifter man tar här, men den är enormt bra för att kunna hitta rätt.

2002-02-24, 23:02
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Christian! Jag håller med Jan att man ska kolla alla uppgifter. Jag har visserligen inte systematiskt jämfört en större mängd material mot originalkällor, men den erfarenhet jag har av CDn visar att det huvudsakligen är uppgifterna för de avlidna 1950-1951 som kan avse år för giftermål i ställer för änkestånd. På sidan http://www.genealogi.se/forbund/svdb2.htm står några tips, där även dina erfarenheter varnas för.
 
Jag har inte kunnat identifiera någon systematik i när fel år angivits, men det kan ligga regionalt och att du därför fått en hög felprocent. Jag har själv kollat ett antal uppgifter mot min egen databas för den perioden och inte i något fall hittat någon avvikelse från uppgifter jag fått från annat håll.

2002-09-28, 17:11
Svar #11

Kjell-Ove Martinsson

Jag följer en familj framåt i tiden och har nu kommit till 1930-talet och sekretessen lägger sin döda hand över mikrokorten från SVAR.  
 
Hur ska jag göra för att kunna fortsätta? Får jag titta i handlingarna om jag åker till landsarkivet? Det rör sig om flyttningslängder och församlingsböcker.  
 
Finns det några andra handlingar som kan hjälpa mig att komma vidare?  
 
Kjell-Ove

2002-09-28, 18:43
Svar #12

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
På Riksarkivet i Marieberg, Stockholm, dit en del av materialet från 1860 och framåt tillfälligt är flyttat från Arninge, finns det möjlighet att titta i födda, vigda och döda t.o.m. 1949. Jag antar att detsamma gäller SVAR i Ramsele. Mikrokorten går dock inte att hyra.

2002-09-28, 22:13
Svar #13

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Är det inte återigen så att detta är ett missbruk av sekretessregeln? Det har diskuterats på åtskilliga ställen i detta forum att regeln enbart gäller uppgifter av känslig natur såsom dödsorsak, vissa familjeförhållanden och annat. Själv fick jag i fredags en bouppteckning från 1939 hemskickad från landsarkivet i Vadstena utan några som helst problem (stor eloge till dem för snabb och GRATIS service).

2002-09-28, 22:35
Svar #14

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
Om kortet innehåller sekretessbelagda uppgifter, blir hela kortet sekretessbelagt.  
Du har däremot rätt att få del av de icke sekretessbelagda uppgifterna, oavsett hur gamla eller nya de är.
Bouppteckningar är inte sekretessbelagda, de ska hållas tillgängliga för envar, oavsett deras (bou:s) ålder.

2002-09-29, 22:01
Svar #15

Leif Svensson

När det gäller bouppteckningar så får man alltid ut dessa handlingar ifrån landsarkiv eller tingsrätt då dessa är offentlig handling och inte sekretessbelagda.
I vissa kan man vara tvungen att betala en viss avgift för kopiering-
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2003-01-12, 11:19
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Svar till Nina Ringbom, frågorna ställda under Efterlysningar Sveriges Dödbok (12 januari 2003) och Emigranten (10 januari 2003).
 
Hej Nina!  
Du frågar om hur man söker uppgifter för 1900-talet (från 1900 och framåt) både under Sveriges Dödbok och under emigrantskivan (då gällde det vigslar) - helst på Internet om jag förstår dig rätt. Mitt svar blir att du inte hittar det på Internet mer än i begränsad utsträckning (det är ju om någon förening eller privatperson ideellt registrerat det, se Kyrkböcker på Internet via Rötter). Däremot på mikrokort.
En hel del tips hittar du här ovanför i diskussionen. Att det står 1931 beror troligen på att då frågan ställdes var det så långt som var tillgängligt, eftersom SVAR lånar ut eller säljer först 70 år efteråt (sekretessen - men dess räckvidd diskuteras på flera andra håll så det går jag inte in på).
 
Många församlingar har redan lämnat in kyrkböckerna till Landsarkiven och därmed också till mikrokortfotografering (gäller hela norra Sverige, och snart stora delar av östra Götaland t.ex. Småland - se vilka församlingar på respektive landsarkivs hemsida; se också om korten finns tillgängliga via SVAR på SVAR:s eller NAD:s hemsida). Du kan därför kanske hitta mikrokort för dina församlingar. Dessa kommer dock inte på Genline i nuläget eftersom det inte ingår i det material Genline köpt in från Riksarkivet (de har köpt de gamla mikrofilmsrullarna ur den första filmningen som mormonkyrkan gjorde).
 
Finns inte originalböckerna tillgängliga ännu (församlingsbok, födda-vigda-döda) så finns SCB-utdragen (avskrifter) ur dem tillgängliga. Församlingsbokens utdrag gjordes vart tionde år, 1900, 1910, 1920 och 1930 finns alltså tillgängliga och visar hur en familj såg ut just då och var den bodde då. Du har inga flyttningslängder tillgängliga.
 
Födda-vigde-döda finns församlingsvisa utdrag t.o.m. 1920 (ofta ingående i en serie som börjar i slutet av 1800-talet). Fr.o.m. 1920 finns de årsvis och länsvis med varje församling för sig inom länet. Där kan du alltså låna hem t.o.m. 1932 års kort.  
 
Söker man på NAD (via www.ra.se) på Ukna så hittar man t.ex. C-SCB, Utdrag födda 1898-1920. Söker du sedan på Kalmar, välj därefter Kalmar län (den med röd markering framför) så hittar du SCB-utdragen för församlingsböckerna och F-V-D. Som du ser finns numret för kortet i dag bara angivet t.o.m. 1931 men de har väl inte hunnit uppdatera för det nya året ännu.
 
mvh, Eva

2003-01-12, 15:59
Svar #17

Nina Ringbom

Tack Eva!
Nu vet jag lite mer om hur jag skall gå tillväga :-)
 
Mvh Nina

2003-01-12, 18:19
Svar #18

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
På Sthlms stadsarkiv finns pärmar med alla personer för hela 1900-talet inom Sthlm. Det borde finnas på andra arkiv med.
Har man dödsdatum och plats beställer man BOUPPTECKNING. Då ser man vilka syskon eller barn som finns. Ogifta ger syskon och gifta ger barn som arvingar. Det beror på vad man behöver. Har man CD 1950-1999 kan man i värsta fall chansa på en bouppteckning (man behöver ju bara första sidan som är gratis)om man har en man/kvinna utan namn och har födelsedatat rätt och orten (men jag rekommenderar inte det för man ska vara ganska säker då). Ofta finns ett syskon till den person man söker på skivan eller om man har dödsdatum på syskon hittar man rätt person.

2003-07-11, 23:45
Svar #19

Erika English

Jag har med intresse följt diskussionen här men känner ändå att jag inte riktigt begriper.  
Jag har följande problem: Farmors far (fm f) och mor (fm m) var gifta men 1931 flyttade hon till Stockholm men han blir kvar i Linköpings domkyrkoförsamling. (Enligt landarkivet i Vadstena)  En skilsmässa ska ha ägt rum för 1933 är hon omgift och får ett nytt barn.  Fm f pratar man inte om och det är ett mycket känsligt kapitel hos min farmor. Därför kan jag inte fråga mer där. Men min pappa ska ha hört någon gång att fm f flyttade tillbaka till Hälsingland där han kom ifrån. Vi vill gärna veta vad som hände efter att fm f och fm m separerar. Hur ska jag gå tillväga?  
 
En vänlig kvinna på Anbytarforum hjälpte mig och såg att han inte finns med på den s.k. dödsskivan.  Alltså måste han ha dött någon gång mellan 1931 och 1950. Men var? Det är frågan.  Hur ska jag ta reda på det?

2003-07-12, 00:15
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Erika! Stockholm är enkelt eftersom det finns årliga personregister för mantalsuppgifterna för den tiden. Där bör du kunna hitta din fmm. De finns på mikrokort på Stadsarkivet, vilket för närvarande innebär lilla forskarsalen på Riksarkivet eftersom stadsarkivet håller på att byggas om.
 
Men flyttningsuppgifter bör du kunna få från pastorsexpeditionen i den församling där de bodde eftersom det inte är någon sekretessbelagd uppgift.

2003-07-12, 00:31
Svar #21

Erika English

Hej Carl. tack för ditt snabba svar.  Det är dock inte farmors mor vi är intresserade av (henne vet vi vad som hände med) utan farmors far. (Den försupne åkaren som farmors mor inte ville ha att göra med så han är inget samtalsämne man tar upp med farmor.)
 
Han bodde åtminstone kvar i Linköping 1931 men jag behöver ta reda på vad som sen hände med honom.

2003-07-12, 07:06
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fråga Folkbokföringsenheten på Landsarkivet i Vadstena, de har alla kyrkböcker för Linköping hos sig.

2003-07-12, 17:01
Svar #23

Erika English

Tar de betalt för det? Jag ringde ju dit och fick uppgifterna om att han bodde kvar när hon flyttade. Då sa det att de slår upp tvpå ggr gratis men sen tar de 90 kr/15 min.  Är det per tillfälle tro eller kan man ringa dit igen och fråga efter ett uppslag till?  
Kostar det kan jag ju lika gärna svänga dit när jag far på semester neråt Östertgötland.

2003-07-13, 12:43
Svar #24

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Hej Erika!
2 uppslag gratis per person och år! Vad jag vet. Efter nyår kan du fråga igen. Det viktigaste är att man vet vad man ska ha dvs något som kan ge en något. Man får tänka till innan. I ditt fall tror jag du ska fråga när åkaren utflyttade från Linköping och var och när. Det är 1 uppslag i utflyttningsboken. När du får det svaret får du höra på Landsarkivet dit han flyttade i deras inflyttningsbok (i Härnösand tex) om han kom dit och när och när han dog.

2003-07-15, 19:07
Svar #25

Gunilla Svensson (Nillan)

Men de måste ju leta efter svaret, kanske under flera år i boken. Det tror jag inte är gratis. Man måste nog veta datum så de vet var de ska titta och inte behöver sitta och läsa sida upp och sida ner....

2003-07-15, 19:53
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Erika! Eftersom det rör sig om tiden efter 1932 (dvs. tiden som ligger under sekretessprövning) så får du nog inte heller titta i böckerna själv om du åker till arkivet (det skiljer lite, vissa landsarkiv kanske medger att man tittar i flyttningslängderna). Det kan hända att de på folkbokföringsenheten i stället läser upp för dig ur kyrkböckerna (så var det i Härnösand när jag var där i våras), då kostar det inget och man jobbar ganska snabbt framåt genom åren.
 
Om du ska be dem slå upp eller om du ska åka dit själv beror ju helt på vad du är beredd att offra för att få veta det, och att väga sina alternativ mot varandra (reskostnad men även annan forskning på arkivet eller åker jag aldrig ditåt överhuvudtaget? ska jag ringa med ett halvårs mellanrum eller be dem göra allt på en gång?). Jag tycker att när jag betalt något landsarkiv för en viss efterforskning, när jag inte haft möjlighet att få informationen på annat sätt, så har det inte behövts mer än någon timme och jag har fått en stor familj med många flyttningar utredd.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Fanns det ingen alls med hans födelsedatum? Om du inte visste var han fanns så hur har du uteslutit ev. andra med det datumet?
Eftersom jag sitter och jobbar med Namn åt de döda, så finns det dessutom faktiskt många som avled under de första åren på 1950-talet som fattas på dödskivan, jag vet inte varför men så verkar det vara.
 
Om du tror han flyttade i en viss riktning, och han har ett tillräckligt ovanligt namn kan du ju skriva till det landsarkivet och fråga om det finns register över mantalslängder eller bouppteckningar som gör att han kan gå att hitta även om du inte vet exakt var han bodde eller var och när han dog. Allt sådant blir dock efterforskning som de har rätt att ta betalt för.
 
Som vi nämner ovan så finns ju SCB:s utdrag ur dödböckerna på mikrokort fram till 1949 ordnade länsvis i Arninge, men det är ju inte ett rimligt alternativ för många av oss, men har man tid och möjlighet kan man sitta och söka där i stället. Som sagt, för oss som jobbar och har en bit att åka, så är det bara att väga olika alternativ mot varandra.

2003-07-16, 00:56
Svar #27

Erika English

Detta är bakgrunden:
Farmor har berättat att han heter Anders Hellberg, att han söp ner sig och att hennes föräldrar skiljdes. De bodde i Linköping. Han skulle sen ha flyttat hem till Hälsingland som han kom ifrån.  
Jag ringde folkbokföringsenheten på Landsarkivet i Vadstena. Där tog de fram att Anders Hellberg gifte sig med med min farmors mamma Agda 1915 och att Farmor flyttade till Stockholm 1930. Året efter (1931-01-31) flyttade Agda dit. Anders Hellberg, född 1889-03-23 i Hälsinguna församling, kvarbodde i Linköpings domkyrkoförsamling.  
 
Jag vet också att Agda fick en dotter till med en ny make 1933, så då måste ju skilsmässan ha varit klar.  
 
Jag har fått fram (via en annan trevlig dam här på Anbytarforumet, Maud ) hans ursprungsfamilj i Hälsingtuna.
 
Det jag vill veta är ju när de skildes, när han dog, gifte han om sig? Flyttade han verkligen hem till Hälsingland igen etc etc
Kort sagt vad hände med honom efter att Agda flyttat till Stockholm?
 
Jag har inget emot att åka till Vadstena om det är det som behövs, men kan man ringa utan större kostnader och får reda på saker som gör att jag själv sen kan forska vidare vore ju det bra.  Alla id?er emottages tacksamt!

2003-07-16, 07:30
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Det enda jag kan göra, utöver att skriva det jag gjort ovan, är att konstatera att det finns ca 65 män födda det datumet på cd-skivan Sveriges Dödbok 1950-1999 som avlider på olika platser i landet under den period då namnen och födelseförsamlingarna inte finns med (dessutom fattas det några som jag skrev). Har han levt som det heter ett hårt liv är det ju fullt möjligt att han dog före 1950, då han skulle fyllt 61 år.
 
Kyrkböckerna är det som sagt sekretess på, men mantalslängderna är det inte så om de finns för Linköping för 1930-talet så kan du titta i det själv och se när han inte längre finns med, då har han antingen flyttat eller dött - det får du däremot bara veta genom kyrkböckerna men då har du ett mer exakt årtal att gå in i dem.
 
Skilsmässodatumet kan du få fram från annat håll, antingen genom den församling där din fm m bosatte sig och sedan fick barn, eftersom det står också i hennes folkbokföringsuppgifter, eller genom SCB:s äktenskapsregister (som registrerar skilsmässor, inte ingångna äktenskap), se SCB:s hemsida där det också framgår vilka uppgifter de behöver för att söka det åt dig.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-16, 12:26
Svar #29

Erika English

Tusen tack Eva! Jag har nu pratat med SCB  
som  
fick fram att de skiljdes 1932-12-28.
 
Nu ska jag bara få kläm på hans dödsdatum  
och på  
om han verkligen flyttade från Linköping.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna