ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nu levande unga personer  (läst 2487 gånger)

2012-10-10, 10:06
läst 2487 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Söker just nu ättlingar i en släktutredning, men jag har svårt att finna minderåriga personer. En källa jag brukar använda är RATSIT men där finns inte personer under 16-18 (osäker var gränsen går) upptagna. Finns annat källmaterial??

2012-10-10, 19:31
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Ring skattemyndigheten, folkbokföringen. Uppge de myndiga och fråga vilka barn de har.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-10-13, 15:28
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Måste man verkligen ringa och fråga om dessa uppgifter? Ingen möjlighet att korrespondera via cyberrymden?

2012-10-13, 19:38
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag tror inte det går, men försöka duger ju.
 
Berätta gärna i så fall om det gick.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-10-13, 23:35
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Det går att maila Skatteverket på exempelvis adressen servicejouren@skatteverket.se. Där kan de ge svar på upp till fem frågor åt gången tror jag. Jag har fått mycket hjälp på så sätt. Via mail kan du dessutom beställa en kostnadsfri personbild på en familj, som du får hem med posten. Där finns personens föräldrar, make/tidigare makar med, samt alla barnen och deras födelsedatum.

2012-10-14, 09:44
Svar #5

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
När du mejlar in till Skatteverket är det klokt att uppge att uppgifterna ska användas för släktforskning. Man ska egentligen inte behöva ange vad man ska ha uppgifterna till men tro mig, du får bättre respons då.  
 
Under året då jag måste ha vänt mig till Skatteverket har olika folkbokförare gett mig uppgifter. En del postar och skriver ut en personbild, på papper av från Navet och en del ett riktigt utdrag.  
Men de flesta har mejlat och då har snabbt svar kommit.  
 
Genom övertagandet av äktenskapsregistret förra året har en stor komplettering kunnat göras med alla frånskilda människor sedan 1921.  
 
Lycka till nu Arnold och alla andra som vänder sig till Skatteverket ;) Hoppas att du får det du söker. Men det är också viktigt att du ställer dina krav på myndigheten. Ibland får man inte riktigt vad man ville på grund av just den folkbokförare som antar sig din fråga. Är du tydlig kan du få ut mer än du ville och kan du fylla eventuella luckor. Tack vare lite charm fick jag ut en adoptionshandling som annars är sträng sekretess på. Men jag har byggt upp ett förtroende och det är viktigt i denna branschen.
 
Kram /Jesper

2012-10-14, 13:42
Svar #6

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag ser ingen anledning till att ange anledningen till att man frågar efter uppgifter som är offentliga. Var bara tydlig med vilken information du önskar, så ordnar de det åt dig. Vill du t.ex. beställa en personbild, ja skriv det då, så blir det inga missförstånd.  
 
Adoptionshandlingar finns väl inte hos Skatteverket? Visst är det väl ändå tingsrätten som förvarar dessa handlingar?

2012-10-14, 23:07
Svar #7

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Jo, visst är det så ;) Så länge det nu varar vill säga. Jag bävade lite inför Skatteverkets val att överta uppgiften om äktenskapsregistret förra året. Men jag hoppas och tror att de sköter verksamheten snyggt.  
 
Angående adoptionen fick jag ett utdrag om pojken där det stod hans vårdnadshavare och på andra sidan stod modern inskriven. Jag kunde via lite andra källor och så räkna ut hur det låg till. Vad jag menar var att den folkbokförare som gav mig registerutdraget hade lämnat det som komplettering.
 
Kram /Jesper

2012-10-14, 23:15
Svar #8

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Så länge det varar? Jag har haft ganska mycket korrespondens med Skatteverket via mail och jag har alltid fått ett bra bemötande och den hjälp jag önskat.  
 
Äktenskapsregistret har jag ingen erfarenhet av, då jag inte har beställt något utdrag därifrån.

2012-10-15, 13:56
Svar #9

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Då är jag väldigt glad för din skull Anton ;) Jag har iaf fått olika bemötanden vid kontakt med myndigheter. Och då speciellt Skatteverket. Det handlar lite som sagt om vem som antar sig ärendet också. Någon gav mig en avskrift en gång och en annan gång fick jag en hel bunt med papper om personen i fråga och sedan allt om deras barn trots att jag inte egentligen begärt ut det. Naturligtvis är det alltid roligt när man får hjälp av sådana människor.  
Alla som jobbar i personalen har olika kunnande och intresse av släktforskning. Sånt märks ofta under förfrågning.  
 
En annan sak som inte hör hit är t.ex. en del pastorsexpeditioner (en speciellt syftar jag på) som avvisade mig helt. Jag kommer naturligtvis aldrig höra av mig dit igen. Men jag har lärt mig under åren och nu möts man med respekt.
 
Kram /Jesper

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna