ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nutid  (läst 2819 gånger)

2013-10-30, 10:13
läst 2819 gånger

Utloggad Anita Kuylenstjerna

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 17:07
    • Visa profil
Jag har gått flera generationer bakåt i tiden och det har gått hyfsat , men när jag går på en annan gren  och går framåt i tiden är det tydligen bomstopp när jag kommer in på 30-40:talet.  
Är det någon som har bra tips på hur jag hittar släktingar i nutid.

2013-10-30, 12:28
Svar #1

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Det finns några användbara databaser på CD som jag använder. Det är Sveriges befolkning 1970, 1980 och 1990. Sveriges dödbok 1901 - 2009 är också användbar.
Sören Axelsson

2013-10-30, 13:39
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anita! Instämmer med Sören, men har också lite tillägg. Det finns några vägar att gå när det inte längre är möjligt att nå kyrkböckerna via ArkivDigital och/eller SVAR/Riksarkivets Digitala forskarsal - som båda har har material in på 1940-talet och i vissa fal längre (t.ex. vigselböcker finns ännu yngre eftersom sekretssreglerna tolkats till att medge publicering). Men det är förstås olika för varje församlng  beroende på hur en volym delats in åldersmässigt om den är tillgänglig digitalt (hela boken måste ha passerat sekretessgränsen) - och om man hunnit skanna/fotografera. Ancestrys svenska kyrkböcker går inte lika långt.
 
De tre Sveriges befolkning kan du köpa från Sveriges Släktforskarförbund i Rötterbokhandeln. De ger ögonblicksbilder för var en person bodde vid mantalsskrivningen för det året, och vilka som bodde på samma adress. Däremot står inte familjerelationerna dem emellan (förutom att i 1990 sår vigseldatum, så då kan man lista ut att två personer är gifta med varandra), så det finns inget som säger hur mamma-pappa-barn-situationen ser ut för personerna i hushållet.
 
Du har även dvd-skivorna Sveriges dödbok 1901-2009 (med ca 75% av de avlidna 1901-1949 och ca 100% därefter) samt Begravda i Sverige 2 som kompletterar varandra. Även dessa köper du hos Släktforskarförbundet eller din medlemsförening.
 
Med hjälp av de två sistnämnda skivorna så kan du beställa kopia de avlidna personernas bouppteckningar, från Riksarkivet för personer avlidna före 1 juli 2001, från Skatteverket för personer avlidna efter 1 juli 2001. Där framgår arvtagare och adresser till dessa, ev även personnummer. Beställningsformulär finns på webbsidan (www.riksarkivet.se).
 
LAndsarkivens (och motsvarande arkiv) folkbokföringsenheter lämnar ut uppgifter ur de kyrkböcker som de förvarar för riden efter sekretessgränsen fram till den 1 juli 1991. För personer som levde i Sverige den 1 juli 1991 finns uppgifter hos Skatteverket. Det finns mantalslängder och röstlängder (de är inte sekretessbelagda), adressregister eller adressböcker bereonde på var man forskar.
 
Med detta och annat kan du pussla ihop familjer. Annat är t.ex. tidingsnotiser (om släkt i Stockholmsområdet finns Genealogiska föreningens klipparkiv med familjenotiser ut DN och SVD tillgängligt för medlemmar i en internettjänst),dödsannonser, böcker etc.
 
Hälsningar,
Eva

2013-10-30, 15:24
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ancestrys svenska kyrkböcker går ju normalt lika långt som SVAR och därmed längre än Arkiv Digital eftersom AD inte tar med SCB-utdragen vilket de andra två gör.

2013-10-30, 16:39
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej Tommy, det stämmer väl inte riktigt eftersom det blir en sammanblandning av kyrkböcker och avskrifter av kyrkböckerna Födda-Vigda-Döda-och hfl 31 dec vart tionde år till Statistiska Centralbyrån. Jag tog inte de detaljerna eftersom jag koncentrerade på kyrkböckerna. Det är att jämföra olika källor  ...
Mycket av detta är nedskrivet på Anbytarforum redan om man söker i trådarna.  
 
Det som kan sägas gälla generellt är att SCB-avskrifterna F-V-D finns hos Riksarkivet/SVAR till 1942, Ancestry har till 1941 (enligt sin webbsida, har inget aktivt betalabonnemang just nu).  
 
För SCB-utdragen ur församlingsböckerna har SVAR det till 1930, jag kan inte utläsa hos Ancestry om de har 1930 också eller till 1920 (som jag vet fanns hos Genline).
 
För läget när de gäller 1900-talets riktiga kyrkböcker så kan man inte säga något generellt, utan man får titta församling för församling hos respektive leverantör.
 
ArkivDigitals (och SVARs) kyrkböcker kan ju dessutom i en hel del församlingar gå lika långt som SCB-utdragen F-V-D (som publiceras årligen efter nyår 70 år efteråt, dvs f.n. finns 1942).
 
Ancestry har inte motsvarande församlingsböcker lika långt in på 1900-talet som AD och SVAR oftast har. MEn 1900-talet är ett rörligt mål att beskriva i det avseendet.
 
AD har däremot i många fall (utom Skåne) fotograferat mantalslängden för 1941.
SVAR/Riksarkivet har publicerat utdragen från församlingaboken till SCB 1930 (icke sökbart, bläddring) men har 1910 sökbart.
 
FamilySearch samarbetar med Riksarkivet, så där finns också material (osäker men tror SVAR-ab behövs).
 
Lokala släktforskarföreningarn har ofta skrivit av F-V-D och har till salu på cd-skivor, ibland så långt som 1942 för födda och mer för de andra händelserna.
 
Åker man till respektive arkiv så kommer man åt material som inte är digitalt släppt ofta även av kyrkböcker. Åker man till Riksarkivet, Arninge utanför Stockholm, så kan man se SCB-utdragen F-V-D längre än 1942.
 
Hälsningar,
Eva

2013-11-01, 17:18
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
För en släktforskare, när det gäller att hitta släktingar i nutid, så är det ingen direkt skillnad om uppgifterna om födda/vigda/döda kommer från ett digitaliserat färgfoto, ett extra steg via inscannad mikrofilm eller ytterligare ett steg med att prästen skriver av informationen från kyrkoboken på ett nytt blad som sedan fotograferas av. I de nyare böckerna skrivs det ju ändå inte någon mängd extrainformation som skulle försvinna utan det kommer normalt med barnets födelsedatum och plats, föräldrarnas födelsedatum och vigseldatum.
 
Om du vill säga att det är inte kyrkoböcker så kan jag ju säga att du glömde de viktiga SCB-utdragen  
 
Skillnaden medan att Arkiv Digital har en kyrkobok till 1942 och Ancestry till 1941 är ju mycket mindre än att Arkiv Digital för en del små församlingar kan sluta redan vid 1895 medan Ancestry och SVAR då kompletterar med SCB-utdrag från 1896-1941...
 
För övrigt, vill man söka i nutid finns ju internet-tjänster som merinfo.se m.fl. där man på samma sätt som i Sveriges Befolkning 1970/1980/1990 inte får 100%-iga bevis om familjeförhållanden. Man kan få reda på att en person är gift samt vilka som bor på samma adress - har man otur så är de två personer i jämförbar ålder med samma efternamn som är de ende som bor på en viss adress inte gifta utan syskon. Men det är en bra grund att leta vidare från.

2013-11-01, 18:29
Svar #6

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Tommy, SCB-utdragen kan vara värdefulla, inte någon tvekan om det, men de kan aldrig kallas kyrkoböcker. Tänk även på att en avskrift är just en avskrift och går inte att betrakta som en primär källa. Varje avskrift ger en viss risk för fel. När det gäller födelse innehåller avskrifterna inte faddrar, vilket kan vara nog så viktigt, så nog är det skillnad på varifrån uppgifterna kommer.
 
Om sedan det är ett foto i färg eller svartvitt påverkar givetvis inte källans exakthet, under förutsättning att läsbarheten är god.
 
Med ursäkt för att jag la mig i detta.
 
Hälsningar
Tomas

2013-11-01, 20:50
Svar #7

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
När jag arbetade med underlag för Sveriges dödbok, upptäckte jag hur många fel det finns i SCB-utdragen jämfört med originalböckerna. Det är ju också ganska naturligt, att man inte är så noga, när man bara skall skriva av någonting, som man uppfattar som ett onödigt påhäng. Detta gäller alltså första halvan av 1900-talet.

2013-11-01, 21:54
Svar #8

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ni är ursäktade  och jag tackar för informationen, då har jag haft mera tur med SCB-utdragen...
 
Ja, det är klart att risken är större för fel i en avskrift - även om chansen finns att prästen vid avskriften märker att det var fel i originalet, men då gör han förstås en anteckning i originalet också.
 
Jag tycker ändå förstås att upp till 45 års SCB-utdrag för vissa församlingar (Ancestry/SVAR kontra AD) är mer värdefullt än ett år extra kyrkböcker (AD/SVAR kontra Ancestry). Det är därför jag både har AD och Ancestry. När Ancestry-abonnemanget går ut kommer jag kanske ta SVAR i ett halvår, för att hitta en del som enbart finns där.

2013-11-02, 16:51
Svar #9

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Och SVAR har ju också SCB-utdragen.....
Eagle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna