ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta nu levande personer  (läst 1079 gånger)

2009-05-13, 19:18
läst 1079 gånger

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Nu levande personers uppgifter är ju av goda skäl inte allmänt tillgängliga på nätet eller annorstädes. Men nu har jag ett fall där jag funderar på ett DNA-test, och behöver komma i kontakt med manliga ättlingar till den man som jag misstänker vara min farfarsfar.
Det är möjligt (till och med troligt) att saken redan behandlats här på forumet, men tyvärr lyckades jag inte hitta några relevanta inlägg.
Någon som kan rekommendera ett garanterat lagligt tillvägagångssätt?

2009-05-13, 20:47
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det kan ju vara känsligt att fråga dem, Men hitta dem kan du, genom bouppteckningar (offentlig handling) efter den förmodade farfars far, hans son etc. Deras dödsdatum och dödsplats går ju att få fram via kyrkböcker och Sveriges dödbok t ex. I bouppteckningen listas alla legala arvingar, dvs bl a hustru och barn.
 
Nu levande, när du väl har namn och i vissa fall (vanliga namn) födelsedata, hittar du hos skatteverket.

2009-05-13, 22:54
Svar #2

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Tack för tipsen!
Jag ska se vad jag får fram. Tyvärr förlöpte personen ifråga även sin riktiga familj och försvann spårlöst runt 1910 (avfördes formellt ur alla handlingar 1978, inga uppgifter finns på landsarkivet enligt arkivarierna där). Men jag har ju koll på några av hans söner, så det ska väl ordna sig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna