ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Diverse problem (tidigt 1900-tal)  (läst 1411 gånger)

2011-03-31, 21:22
läst 1411 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag forskar lite kring min farfar som var med om mycket i sitt liv. Han har berättat en del som jag nu vill bekräfta genom arkiven. Följande problem har jag:
 
1. Min farfar (Rudolf Hellström, f.24.12.1897 i Edebo sn, Sthlms län) blev utackorderad vid knappa 13-årsålder och hamnade enligt egen utsago hos släktingar. Nu finns han inte vid liv, så jag kan inte fråga vilka släktingar och hur de var släkt. Jag har hittat honom här:
Rasbo församling, AIIa:2 1908-1919 sid. 48. GID: 371.46.5800
 
Men sidan är så otydligt att jag knappt kan få fram några namn. Möjligtvis Hermansson och Johansson kan jag uttyda. Men det är inga namn som jag känner till från min forskning hittills, så jag blir fundersam. Hur får jag reda på VEM av personerna på sidan (eller kan det vara uppdelat på fler sidor?) som är denna släkting och hur de är släkt?
 
2. Enligt denna församlingsbokssida så skall min farfar ha bott där mellan 1910-1915, men han har själv berättat att han rymde från denna släkting och stack iväg med en cirkus till bl a Gotland. Och där gick cirkusen i konkurs, så han fick plocka upp bete för att få råd till färjebiljetten hem igen. När han kom hem blev han hästskötare på regementet. Men varför står det inget om när han stack med cirkusen?? Varför står bara flytten till artilleriregementet med och inte att han stack iväg innan dess också? Finns det något sätt att ta reda på vilken cirkus han for med?
 
3. K. Upplands artilleriförsamling finns i två volymer för ungefär samma tidsperiod, A:2 1907-1927 och A:3 1908-1928. Hur kommer detta sig??? Jag har läst igenom hela A:2, men inte funnit honom där. Den andra boken borde ju ha exakt samma information mellan 1908-1927, och han flyttade ju dit 1911 enligt församlingsboken. Kan de ha lagt till extra information i A:3 så det ändå är värt att läsa igenom hela den boken också?

2011-03-31, 22:46
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej Maria.
jag har ingen koppling till dessa personer men min tolkning är denna.
Fadern var statare på säteriet.
Modern dör 1908 och 1910 flyttar fadern och barnen sprids.
Rudolf blir dräng på säteriet. Det är möjligt att det finns någon släkting som var anställd på säteriet men vem har jag ingen aning om. Det är ju flera sidor det är inte säkert att han skrivs tillsammans med ev. släkting.
Rudolf står tillsammans med tjänstefolk och drängar.
Att han det inte står något om hans rymning kan ju bero på dels att han inte flyttade officiellt, dels så var han kanske inte borta så länge, några månader var kanske inte någon anledning till att föra honom till sidan för obefintliga eller på socknen skrivna, folk som fortfarande var skrivna i socknen men som man inte var de fanns någonstans.  
 
Lasse

2011-03-31, 23:27
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej Maria
 
Enligt flyttlängden i Svar ska han finnas på sid 57 vid artilleriet. 9:e skvadronen nr 37. Församlingsböckerna för de åren finns inte hos Svar, men de två volymerna innehåller säkert olika personalkategorier.  
 
mvh Margareta

2011-04-02, 14:36
Svar #3

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Maria.
En möjlighet man bör undersöka är efterlämnade arvingar (släktingar), kan kanske ge något. Rudolf Dog 1992 24/8 i Uppsala. Bouppteckning kan du beställa från landarkivet i Uppsala.  
Kan han varit gift 1922 18/2 med Gunhild Josefina född Gustavsson; död 1961 1/8 i Uppsala? I så fall bör du även här kolla hennes bouppteckning. Kan ge ledtrådar till barn och adresser.

2011-04-03, 19:23
Svar #4

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Tack Margareta för upplysningarna från flyttlängden i SVAR, då borde jag kunna hitta honom lättare. Eftersom jag kollat i den ena volymen så måste han isåfall finnas i den andra. Så det är kanske olika personalkategorier i de båda volymerna, då begriper jag. Då är fråga nr3 löst iallafall!

2011-04-03, 19:24
Svar #5

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Rudolf var gift med Gunhild Gustavsson, det stämmer. Och efterlämnade arvingar, det är ju jag själv (som barnbarn) och min pappa (som egentligen var adoptivson) och min (döda) faster. Farfar berättade ju för oss arvingar att han blev utackorderad till en släkting som knappt 13-åring och sedan flydde med en cirkus. Det är dessa uppgifter jag vill kolla upp, men inte vet hur jag skall hitta.
 
Det kan väl knappast stå i bouppteckningsprotokollet vilken typ av släkting han var utackorderad till som barn? Eller vilken cirkus som han flydde med? Det låter ju lite konstigt.

2011-04-03, 21:10
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Maria, att läsa bouppteckningar kan ge upplysningar om släktingar, det kan finnas ex.vis skulder till släktingar osv. Att även äldre bouppteckningar då kanske kan ge upplysningar.  
Jag vet ju inte hur du har släktforskat, men om det är som Lasse W skriver, att släktingar kan ha jobbat på säteriet, och du har släktingar som gjort det, är det väl troligt att din farfar bodde hos någon av dem.
 
Och det är väl ingen som har nämnt ngt om att din farfars cirkusliv vid 13 års ålder skulle stå i en bouppteckning? Eller?
 
Det har diskuterats på annat håll här på rötter om cirkusfolk. Lägg ut en fråga där om någon vet vilken cirkus det kan ha handlat om som var till Gotland då din farfar var 13 år gammal.
Och det finns en del personer runt om i landet som forskar på cirkusar. Du kan säkert hitta info på nätet för vidare kontakter.
 
Alla försöker ju hjälpa dig, så var glad för det och tänk lite innan vad förslagen kan ge för info innan du nedvärderar de tips du får.

2011-04-04, 20:24
Svar #7

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig nedvärderande, det var absolut inte min avsikt! Jag blev lite förbryllad bara av svaret med bouppteckningen. Jag är jätteglad över alla svar jag får, så jag hoppas ingen tog illa upp.  
 
Skall kolla upp detta med cirkusar här på anbytarforum och se om någon kanske forskar på sånt. Det var ett bra förslag!
 
Och nu måste jag vara lite dum och fråga, vad är ett säteri? *skäms för min okunnighet* Är det alltså samma sak som en gård som statare jobbade på? Eller är det något annat?

2011-04-04, 21:16
Svar #8

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Maria.
Sök efter säteri på Wikipedia - där får du svaret.
Mvh
Roland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna