ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn till föräldrar födda på 1900-talet  (läst 5094 gånger)

2001-03-17, 10:53
läst 5094 gånger

Bernt Lindström

Hej
 
Svårt att hitta rubrik till min fråga. Har just börjat forska och har hittat en släkting som föddes 1915 och nu vill jag ha reda på om han gifte sig och fick barn. Finns det någon vänlig forskare som kan berätta.
 
mvh. Bert

2001-03-17, 12:59
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Bernt
 
Om du har uppgifter om hans namn och födelsedata kan man kontrollera i Sv Dödbok om han finns. Om han gör det kan man be tingsrätten, där han dog, om en kopia på bouppteckningen och den del där dödsbodelägarna finns. Då framgår det om han eventuellt har några barn. Via Sv Dödbok kan man även se om han är eller har varit gift.
Lämna uppgifterna här så kan jag kontrollera.  
mvh
Lena

2001-04-12, 11:47
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nutidsforskning har jag aldrig sysslat med. Undrar om föräldrar är en sekretessbelagd uppgift, om man är född under andra halvan av 1900-talet? Inga märkligheter som adoption eller utom äktenskap. Personnummer är bekant. Svarar skattemyndigheten på sådant eller är det pastorsexpeditionen i födelseförsamlingen, och svarar dom?

2001-04-12, 21:04
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anders
 
Jag ringde till personregistret och frågade efter en person boende i Öregrund. Jag fick utan några problem namn och personnummer på ny hustru och alla barn nya som gamla.
 
Mvh
Lena

2001-04-12, 23:16
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej och tack. Personregistret, är det RSV? Det låter ju bra. Frågan gällde alltså föräldrar. Då kan man ju forska tillbaka till 70-årsgränsen den vägen. Hmm, är det verkligen rätt? Var tog sekretessen vägen?

2001-04-13, 03:20
Svar #5

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej igen
 
Först och främst beror det nog på om det finns någon notering i personakten om föräldrarna, nog lite tveksam om det. Sedan har kanske inte församlingen överlämnat sina personakter till Stads- eller landsark?vet men uppgifterna bör ju finnas på mikrokort iaf. Sekretessen gäller tydligen inte i detta fall. Kankse någon annan som vet bättre.
Personregistret är det som finns på Skatteförvaltningen. Börja med att kontrollera upp vilken församling dom bor i och sedan får man ringa den lokala skattemyndigheten där. I Stockholm finns det ju en del olika att välja på.
mvh
Lena

2001-04-13, 12:39
Svar #6

Lotta Johansson (Lotta)

Hej!
 
Namn och födelseuppgifter är inte sekretessbelagda, så det ska inte vara några som helst problem att få reda på. 70-årsgränsen gäller andra saker, t ex sånt som står i anmärkningskolumnen i hfl och församlingsböcker.
 
Om man har ett namn och personnummer ska man kunna ringa till vilken skattemyndighet som helst och få reda på var personen bor, och sedan får man vända sig till den skattemyndigheten och fråga vidare. Mig veterligt så finns föräldrarna med i personakten, om inte så kan man säkert vända sig till församlingen där personen är född för att få reda på det.
 
Lycka till!
Mvh//
Lotta

2001-04-18, 17:49
Svar #7

Ingrid Bergström

Jag arbetar på bibliotek och får ibland frågor om nutidsforskning, fast det enda vi kan göra är att beställa film från SVAR. T ex var någon adopterad för kanske 60 år sedan, hade namn, födelsedatum och dåvarande adress på föräldrarna, ville veta vad som hände sedan, om de fortfarande levde, om de gift sig, om de fått flera barn. Jag föreslog Skattehuset och Stockholms stadsarkiv, eftersom de bott i Stockholm. Skattehuset var väl rätt, om de var i livet? Då kunde man fått veta allt genast? Om de vore döda, skulle då forskning steg för steg genom mantalslängder eller kyrkböcker vara det rätta? Något annat man kunde föreslå, förutom dödbok och telefonkatalog?

2001-04-18, 18:02
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
Ingrid Bergström:
 
Barnavårdsnämnden där personen föddes har alla handlingar i sina arkiv. Det brukar finnas tjocka akter med material om varje person som bortadopterats.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-04-18, 19:37
Svar #9

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Sven-Ove
 
När det gäller barnavårdsnämndens papper är det 70 års gräns på dom. Där kan det stå kommentarer om hur personerna är. Jag fick dock fram tidigare då alla berörda parter avlidit.  
mvh
Lena

2001-04-18, 22:01
Svar #10

Ingrid Bergström

Tack för svaren, men i mitt exempel hade man kanske redan varit hos barnavårdsnämnden och fått kopior på papper om adoptionen. Vad man ville veta var som senare hände föräldrarna. Det kan väl inte finnas där?

2001-04-19, 05:02
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns en CD utgiven av Sveriges  
Slektforskarforbund i sortimentet vid stora  
bibliotek med alla som avlidit 1950-1999 i  
Sverige. Personnummer finns antagligen i deras  
adoptions-
uppgifter och det ska fungera, om de avlidit.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-01-18, 09:41
Svar #12

Johan Gustafsson

Hej!
Hur gör man för att få fram barn födda i början/mitten av 1900talet när man har föräldrarnas namn?  
Mvh, Johan

2005-01-18, 13:22
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Lever föräldrarna kan man ju fråga dem! Är föräldrar/förälder avlidna/avliden kan man titta på bouppteckningens förstasida för att få reda på arvingarna. Annars kan man t ex begära Personbevis för familj om man vet föräldrars namn och födelsedata. Om du talar om mer exakt vilka data du har är det alltid lättare att föreslå lämpligt alternativ.

2005-01-18, 19:06
Svar #14

Johan Gustafsson

Hej Tord!
 
Tack för svar!
Jag tror att föräldrarna är döda.
Data jag har är födelsedatum och adress där de bodde, och så namnen förstås.
Måste man inte ha hela personnummret för att beställa personbevis?
 
Johan

2005-01-18, 21:42
Svar #15

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Johan!
Du kan ju alltid börja med att kontakta aktuell församlings expedition. Jag har hittat släktingar med hjälp av färre ingångsvärden än vad du verkar ha tack vare hjälpsam personal på en församlingsexpedition. Telefonnummer, telefontider och ibland mailadresser hittar du på svenskakyrkan.se.

2005-01-18, 22:22
Svar #16

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Man kan givetvis kontakta pastorsexpeditionen, men deras hjälp förutsätter att kyrkböcker, personakter etc finns kvar på pastorsexpeditionen och ej ännu inlevererats till  landsarkivet. Pastorsexpeditionen är naturligtvis en god början, om de inte har kyrkobokföringsmaterialet kvar talar de naturligtvis om det och hänvisar dig till aktuellt landsarkiv. Om du tror att någon/några av personerna avlidit f o m 1970-talets böjan t o m 1999 kan ju någon här i Anbytarforum hjälpa dig med en sökning i Sveriges dödbok 1950-1999 så kan du kanske få fram fler ingångsuppgifter, t ex personnummer.

2006-07-06, 12:47
Svar #17

Utloggad Hanna Klingberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2009-10-02, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har också problem med männikor på 1900-talet. Jag har barnets namn och födelsedatum (född på 50-talet) och en ev födelseort. Barnet och några syskon placerades i olika fosterhem och har inte haft kontakt med de biologiska föräldrarna. Biologiska mamman är död men pappan vet jag inget om. Pga omständigheter finns det ingen information att få från nu levande.  
Hur gör jag?
 
Tacksam för råd!
 
Häls. Hanna

2006-07-11, 16:50
Svar #18

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Pröva att ringa till Skatteverket, de brukar vara hjälpsamma, enligt min erfarenhet.
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2006-08-19, 21:43
Svar #19

Ingvar Olsson

Hej
Börja med att leta igenom den här sidan,
 
http://www.birthday.se/
 
MVH
Ingvar

2011-07-01, 00:22
Svar #20

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
PUL, Personuppgiftslagen, gör att det inte får ligga för närgångna uppgifter om nu levande personer på nätet, födelsedata, adresser, betyg, omdömen osv. Men det betyder inte att dessa uppgifter är sekretessbelagda, mycket få uppgifter kan beläggas med sekretess. Skattemyndighetens folkbokföringsavdelning ska ge svar på de flesta frågor om en persons samtliga flyttar,adresser, ev. uppgivet yrke, taxerad inkomst, familj osv. Bara om personen har skyddad identitet kan dessa uppgifter undanhållas och de har inte ens rätt att fråga varför man vill ha uppgiften eller vem den frågande är. Person-numret är en viktig nyckel men namn och adress, eller bilregistreringsnummer ger tillgång till detta. På nätet finns t. ex Ratsit, som genom få uppgifter hjälper dig leta rätt på nu levande personer - tillsammans med Eniro eller Hitta ger det mycket god starthjälp. Kommunala arkiv med skolbetyg är öppna att söka i. Det har varit tvistigt om pass-o körkortsregistren skall vara öppna arkiv men mig veterligt har man ännu inte kunnat stänga dessa, vilket innebär att en begäran om passkort på en person (när man vet namn o pers.nr.) skall leda till att detta lämnas ut om inte särskilda skäl leder till sekretess. Det finns inga särskilda lagar för journalister, alla medborgare har samma rätt att få uppgifter ur arkiven.

2011-07-01, 09:56
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst är det så Anna. Oftast behöver man inte ens anlita Ratsit, utan det räcker med att logga in gratis och söka på www.upplysning.se. Där får man fram namn, adress och personnummer på alla som är över 16 år och inte har skyddad identitat. Det har diskuterats om detta ska vara lagligt, men inget är ändrat.  
 
Däremot ändrades reglerna för Ratsit så att om man söker på någons taxerade uppgifter, så sänds ett meddelande till den person man sökt på och det stoppade de massökningar som tidigare gjorde medan det var fritt. Dessutom tar Ratsit betalt för andra sökningar. Att söka de personuppgifter som ligger ute gratis på www.upplysning.se medför dock inget sådant.  
 
Det finns även www.birthday.se, men där får man inte personnumren.  
 
Däremot får man numera genom ett enkelt klick på Karta upp en karta från hitta.se var personen bor, och med ett annat klick på På samma adress vilka som bor på samma adress. Med dagens lägenhetsnumrering framgår också vilka som bor i samma lägenhet!  
 
Med ett annat klick på Tele får man upp hemtelefonnummer och mobiltelefonnummer och där också om man klickar på Visa karta en kartbild, även med gatubild på huset i mitt fall.
 
Man ser direkt hur gammal en person är, såväl antal år, månader och dagar som man hittills levat och även det totala antalet dagar. Jag har t ex 541 dagar kvar till det stora 20000 dagarsfirandet, ett alternativ till det missade traditionella 50-årsfirandet!  
 
I de flesta fall är också tilltalsnamnet markerat, vilket är en fördel om man inte känner till detta eller söker personer med exakt likadana namn.
 
Man kan dessutom lägga in en Påminnelse till sig själv som aviserar när personer fyller, vilket kan vara trevligt om man vill gratta släktingar, men även vänner och bekanta förstås.
 
Vilken enorm skillnad det är att söka efter personer idag och för 10 år sedan då första frågan ställdes i den här diskussionen!!! Man kan konstatera att 1984 inte är långt borta, om man är orolig. Annars kan man se det som en naturlig utveckling av datasamhällets möjligheter, vare sig man vill eller inte. Undrar hur vanligt detta är i andra länder?
 
När gäller sökandet efter döda 1901-2009 och befolkningen vid tidigare årtal finns förstås också fantastiskt förbättrade möjligheter med hjälp av de CD- och DVD-skivor som Sveriges Släktforskarförbund säljer, se Rötters bokhandel, samt de nyupplagda uppgifterna hos SVAR som sträcker sig längre fram i tiden än tidigare, se deras hemsida. Dessutom finns Genline, SVAR och inte minst Arkiv Digital med nya fräscha färgbilder.  
 
När det gäller PUL, ska man förstås iakta stor försiktighet när man publicerar uppgifter på internet och ha personers samtycke till publicering, även Datainspektionen ändrat sina PUL-regler i mer tillåtade riktning. De har heller aldrig dömt någon för publicerat släktforskarmaterial. Deras egen chef har dessutom medgett att den faktiska utvecklingen sprungit ifrån denna lag i praktiken, när det gäller övriga nätet, och då särskilt alla sociala mediers personuppgiftspubliceringar och fotopubliceringar, ofta med personligt kopplade så kallade taggar.
 
Mycket har således hänt under de gångna 10 åren, vem vågar sia om hur det ser ut om kommande 10 år??? I alla fall inte jag, även om man kan ana och önska en viss utveckling, när det gäller de historiska registren.  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2011-07-01 20:14)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-07-01, 10:25
Svar #22

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Bra redogörelse, men förbundet heter Sveriges Släktforskarförbund och inget annat.

2011-07-01, 11:28
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Tord!  Det ska jag genast ändra!  (Ursäkta, det kom en del annat emellan, men NU är det korrigerat!)
 
Några andra ändringar och tillägg gjordes också!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2011-07-01 20:15)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-07-01, 12:02
Svar #24

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Min fråga fungerar nog här med.
 
Jag har varit hos skattemyndigheten/folkbokföringen i ett ärende kopplat till barn/förälder.
 
Jag ville veta förädern/föräldrarna till en person. Det finns en sekretes i fallet. Jag kunde inte få veta namnet på modern, vilket jag har förståelse för (adoption). Men nu till det intressanta i detta fall, om jag visste moderns namn så skulle jag få klartecken till information. Vad för information vet jag ej (frågade inte). För om jag redan hade namnet varför skulle jag då få klartecket att få reda på namnet?
 
Finns det skillnader i sekretesen hos myndigheten? Nu tänker jag inte på olika former av skyddad identitet (där brott av ena slaget är involverat).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-07-01, 14:05
Svar #25

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Vissa personliga uppgifter skall sekretessprövas innan de lämnas ut om uppgifterna är yngre än 70 år. Någon absolut sekretess finns inte utan lämpligheten i att lämna ut uppgifterna skall prövas varje gång någon begär ut dem. Det enda kriteriet för att inte lämna ut uppgifter är om den omfrågade - eller närstående - skulle lida allvarlig skada om uppgifterna lämnades ut. Ifråga om en adopterads biologiska föräldrar borde det räcka med att man kan visa att den adopterade vet om att han/hon är adopterad, och eventuellt att de biologiska föräldrarna inte heller skulle lida skada.
 
En myndighet som vägrar att lämna ut en viss uppgift måste samtidigt upplysa om att s.k. beslut med fullföljdshänvisning kan begäras.  Då skall en skriftlig förklaring till beslutet lämnas av chefen för myndigheten (eller särskilt förordnad tjänsteman), med upplysning om vart man vänder sig för att överklaga. Våra förvaltningsdomstolar är i allmänhet mycket restriktiva med att besluta att uppgifter inte får lämnas ut. Jag har personligen varit med om att en myndighet gjort 180 grader bara genom att jag begärde beslut med fullföljdshänvisning.
 
Myndighet/domstol kan också besluta om att man får ta del av begärda uppgifter med förbehåll. Förbehållet innebär att den som begärt uppgifterna får tystnadsplikt om uppgifterna, dvs. inte får sprida uppgifterna på något sätt. Det här tillämpas främst för forskare, som ju sällan är intresserade av enskilda personer.
 
Sekretessprövning är alltså en bedömningsfråga, vilket gör att två tjänstemän kan fatta olika beslut i frågan. Ganska säkert finns det också olika normer för vad som räknas som allvarlig skada hos olika myndigheter.
 
Ingela

2011-07-02, 08:46
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När det gäller kontakt med biologiska föräldrar till adopterade barn, så sköter familjerätten helst detta, genom att höra sig för hur dessa ser på saken och om de kan tänka sig kontakt av något slag. Så har det varit i två av de fall där jag hjälpt till att få fram barnets biologiska föräldrar.
 
I min egen släkt sökte såväl barnet som mamman från varsitt håll efter kontakt, vilket förstås blev väldigt lyckat och kärt, när det väl lyckades, särskilt som det fanns många syskon.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-07-05, 21:21
Svar #27

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tackar till er båda. Jag skall använda fullföljdshänvisning och se vad det leder till.  
 
Jag var där i dag i ett helt annat ärende (fixar statistik till en kommande klassträff nu i Augusti)och glömde det andra.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2011-07-05 21:22)
Vänligen Patrick : )

2014-01-07, 17:39
Svar #28

Utloggad Martin Helin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 20:07
    • Visa profil
Hej.
Kan man begära kopia på bouppteckning från nån som har dött mellan 1970-2000 på skatteverket?
Eller är det Riksarkivet som gäller?
Jag har personnummer på avlidna personer som dog 1970-2000 som jag vill se om de har några barn.
Då är väl bouppteckning det smidigaste sättet va?

2014-01-07, 18:04
Svar #29

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:22
    • Visa profil
Martin!
 
Bouppteckningar upprättade t.o.m. 2001-06-30 beställes från Riksarkivet.
http://riksarkivet.se/bouppteckning
 
/Stefan
Stefan Dake

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna