ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-31  (läst 1347 gånger)

2001-01-21, 16:14
läst 1347 gånger

Utloggad Beatrice Söder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Finns ngn. som har en för teckning över döda och födda under 1900-talet. Söker två syskon som dog i Stockholm ? Hulda Jonsson f. ? ? 1906 i Algutsboda ? Eller Helleberga.Dog ? juli 1931.
Stina Jonsson f.? sept - 1910 i Algutsboda eller Helleberga dog i ? juni 1931.I Stockholm. Vill veta datum för födelse och dödsdagen.För båda.
Bea.

2001-01-22, 00:42
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Beatrice!
 
Ring pastorsespeditionerna i  
Algutsboda, tel 0471-460 55
resp Hälleberga, tel 0481-320 52.
 
Vad gäller Stockholm måste Du veta församlingen.
 
MVH/Sam Blixt

2001-02-14, 21:25
Svar #2

Å Källstrand

Såvitt jag har förstått så levererades allt material från pastorsexpeditionerna till Riksarkivet (läs SVAR) i samband med att skattemyndigheterna tog hand om folkbokföringen.
Alla kyrkoarkivalier t.o.m. 1930 finns för lån från SVAR,

2001-02-14, 21:48
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Å?!
 
Många pastorsexpeditioner har materialet kvar från 1890-talet, medan andra har skickat det till resp Landsarkiv.
 
Du får ringa till pastorsexpeditionen och fråga
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2001-02-18, 17:20
Svar #4

Utloggad Christer Uddin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 15:28
    • Visa profil
Hej!
Hur kommer det sig att de förteckningar över döda som SCB har och som finns bland lånematrialet på biblioteken är sekretessbelagda och inte går att låna hem när vi har tillgång till en CD skiva över döda från 1950. Vet att sekretessen är 70 år, men varför finns då listorna bland SVAR:s material som sekretessbelagda men ej skivan.

2001-02-18, 18:23
Svar #5

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Christer!
I förteckningarna över döda, som SCB har är dödsorsaken angiven, det är den som är sekretessbelagd.
I Sveriges dödbok 1950-1999 är inte dödsorsaken angiven.
 
MVH/Sam Blixt

2001-02-18, 21:30
Svar #6

Utloggad Torbjörn Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2009-09-11, 21:45
    • Visa profil
Angående de församlingar som levererat sina kyrkböcker till landsarkiven: det går även bra att se på landsarkivets webbsidor vilka församlingar som har levererat sina arkiv. Från http://www.ra.se/la.html kan man klicka sig fram till respektive landsarkiv.
 
Mvh Torbjörn Gustavsson

2002-04-17, 14:52
Svar #7

wolfie61

Hej!
Har läst era inlägg och kan komma med ett litet förtydligande rörande kyrkböckerna.  
Kyrkböckerna hämtas från pastorsexp och filmas därefter på SVAR i Fränsta. När filmningen är klar skjutsas böckerna till det landsarkiv pastors hör till. Varje pastors får sedan kopior av sina böcker, på mikrofiche. SVAR i Ramsele i sin tur har samtliga filmade böcker på mikrofiche. Via sitt bibliotek kan man låna icke sekretessbelagda (70-årsgräns) mikrofiche från SVAR.

2002-08-16, 08:29
Svar #8

Jesper Hjälmrud

Hur finnar man plats och datum för personer man endast har ett födelsedatum och födelseplats. Vilken är den enklaste metoden?
 
Tack på förhand

2002-08-16, 11:09
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Gäller det äldre tider (före c1900) så får man försöka följa personen framåt i husförhörslängderna och se när det tar slut. Avlider personen in på 1900-talet så tror jag man är hänvisad till berört landsarkiv eller pastorsexpedition, och om personen avlidit senare än 1970 så blir det lättare - för då återfinns personen på CD:n Sveriges Dödbok som redovisar alla som avlidit 1950-1999. För perioden 1950-c1970 finns dock Ej namnen med, men ibland kan man få fram en del ändå den vägen.. Frågor ur Sveriges Dödbok kan man få besvarade under Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges dödbok 1950-1999.
Mvh/Peter

2002-11-18, 19:19
Svar #10

lise-marie nordin

hej jag söker min fars sidan släkt han heter Karl Göte Nordin född 1937 05 02- avled 2002-02-28.
han kommer från morjärv men ligger västanäs. tack vill så gärna veta vem är släkt till min farfar och farmor, farfar heter gotthard och farmor heter josefine vet vilken år dom född kanske född dom på 1800-talet. med vänligt hälsning från lise-marie nordin.

2002-11-18, 19:58
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag ställer om din fråga under Landskap: Norrbotten: Socknar: Nederkalix och påbörjar ett litet svar där istället..!

2003-02-12, 15:21
Svar #12

Bodil Jonsson

Har flera släktingar som är födda mellan 1850-1900. Känner till födelsedata, men vet inget om när/var de dog. Har följt dom i hfl tills de tar slut.Troligt är ju att de avled mellan 1900-1950. Hur får jag bäst fram dödsuppgifterna?  
Hälsningar
Bodil

2003-02-12, 16:22
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Bodil! En del tips och information finns här Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Personuppgifter efter 1931 - hur forska vidare?.
 
Mariannes tips från den 28 september 2002 där är bra. Vet man i vilken församling de bodde kan man titta i SCB-utdragen ur dödboken för församlingen. De går att låna hem t.o.m. 1932 års utgång - och har man möjlighet att åka till Riksarkivet/Arninge som öppnat igen, kan man alltså titta i mikrokorten fram till 1949.
 
Hälsningar,
Eva

2003-02-13, 10:04
Svar #14

Bodil Jonsson

Tack för tipset, Eva. Där fanns ju en tråd med många bra upplysningar!
 
Bodil

2003-06-30, 19:40
Svar #15

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Hej, jag har ett personnummer (från Sv. dödbok)på en kvinna som kan vara den jag söker. Finns det något annat ställe än förs./landsarkiv att vända sig för att få reda på namnet på den avlidna och därmed få veta om man är rätt eller fel ute? Jag har mailat förs. som på sin hemsida säger sig skicka frågor vidare till landsarkivet där böckerna förvaras. Det är i och för sig inte så länge sedan men man är ju lite otålig att få komma vidare.
Hälsningar Ulla

2003-06-30, 20:04
Svar #16

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Ulla!
 
 
Kontakta Landsarkivet och be att få en kopia av första sidan av bouppteckningen.
 
MVH
 
Sam

2003-06-30, 23:18
Svar #17

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Tack Sam, det var det jag tänkte göra när jag fått reda på att damen i fråga var den jag sökte.
Trodde man behövde namnet för att få kopia på bouppteckningen. Jag ringer dit i morgon.
Hälsningar Ulla

2003-12-10, 15:19
Svar #18

Inga Hedenblad

Finns det möjlighet att få fram en bouppteckning utan att veta när personen dog? Räcker det att veta var och när en person är född?
Hälsningar Inga

2003-12-10, 15:53
Svar #19

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Inga!
 
Om Du vet exakt födelsedatum kan Du trolgen hitta personen i Sveriges dödbok 1950-1999.  
Under förutsättning att personen dog efter 1950.
 
Om detta stämmer överens med flera personer måste Du kontrollera var och en på resp pastorsexpedition eller landsarkiv.
 
Om personen har dött i östra Götaland kanske vi har personen i PLFs databas.
 
MVH
 
Sam

2003-12-11, 06:47
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Inga, det är inte bara tidsdimensionen (att veta när en person avled) utan även den geografiska dimensionen (att veta var personen avled). Bouppteckningarna förvaras ju på landsarkivet för det område personen bodde i. Jag vet inte om de har bra alfabetiska register att söka i om du inte alls vet, men i så fall kan det tillkomma en forskningsavgift. Landsarkiven (åtminstone flera av dem) har information om bouppteckningarna för 1900-talet på sina webbplatser där du kan läsa mer (börja på www.ra.se).
 
Sams tips när det gäller perioden 1950-1999 är bästa sättet att ta sig fram under den perioden. Annars får du försöka följa personerna framåt i kyrkböckerna och SCB-utdragen.
 
Du måste också veta vad en person heter som gift (eller om de bytt namn av annan anledning).
 
Hälsningar,
Eva

2003-12-23, 20:37
Svar #21

Mathilda Göransson

Snälla någon jag har börjat släcktforska men kommer ingenstans, vet inte ens vart jag ska söka. Finns det någon snäll duktig släcktforskare där ute som skulle vilja hjälpa till så hör av dig  
Min mail; mathilda_nacka@hotmail.com

2003-12-23, 22:37
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mathilda, på Rötters förstasida, dit du kommer genom att klicka på den röda knappen i övre vänstra hörnet, finns en lång rad nybörjartips. I Rötter-bokhandeln kan du sedan skaffa böcker, blanketter och annat som kan behövas.
 
Nu när det snart är ny termin drar också studieförbunden igång sina kurser i bl.a. släktforskning, och det kan vara bra att gå en sådan kurs och träffa andra som också håller på, och en förhoppningsvis erfaren kursledare, som kan svara på de flesta undringar.

2004-03-29, 11:37
Svar #23

Towa Lidman

Hej alla !
 
Har en liten undran.
Om en person går bort så skriver ju läkaren ut en dödsattest. Men vad händer med denne sen ??
Vart tar den vägen ?
Var kan man söka efter färska dödsattester ??
 
Fick höra på omvägar att min far gick bort nu den 8/3 och jag hade velat komma åt dödsattesten. På lasarettet så får jag beskedet att hans journal är sekretessbelagt, de kan inte berätta varför eller av vem. Inte ens ge mig en dödsattest.
Jag fattar noll !!
 
Tacksam för all hjälp.
Towa

2004-03-29, 20:26
Svar #24

Annsofi Sterner

Beställ ett personbevis från ditt skattekontors folkbokföring. Skriv sen ansökan om att få kopia på din fars dödsattest och skicka brevet (ta kopia för egen dokumentation) tillsammans med personbeviset till det aktuella sjukhuset. Det bästa kanske är att sända det direkt till det sjukhusets kansli, sen får dom vidarebefordra ärendet. I brevet ska anges att svar önskas med besvärshänvisning. I och med dessa rader har man rätt att överklaga ett eventuellt besked om att man inte får den kopia man begärt.

2004-03-29, 20:31
Svar #25

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Towa!
 
Sjukhusjournaler (inkl. dödsattester) behäftas med strängare sekretess än vanliga personuppgifter.
 
De kan m a o innehålla uppgifter som är allt annat än, som det heter, harmlösa. Och då lämnas de inte ut ens till närstående.  
 
Men som dotter borde du få komma i åtnjutande av journalerna, i alla fall delar därav. Genom att skriva brev till klinikchefen, bevisa släktskapet och tala om varför och till vad du ska ha uppgifterna, kanske det finns en öppning?  
 
Finns väl inget som hindrar att du i alla fall provar ?
 
Mvh // Leif

2004-03-29, 22:57
Svar #26

Annsofi Sterner

Towa Lidman.
Det finns ett sätt till att ta del av dödsorsaken i alla fall. Efter ett antal veckor hamnar alla uppgifter hos folkbokföringen. För dom flesta församlingar finns församlingarnas folkbokföringsuppgifter numera arkiverade hos landsarkiven. Det gäller samma sekretess där, och samma villkor: Personbevis som styrker släktskapet.  
 
Vad beträffar journalerna för anhörig och att få ta del av innehållet, ska det föreligga mycket starka skäl för läkaren för att kunna vägra att lämna ut uppgifter till närmast anhöriga. Har personen varit utsatt för brott t.ex. mord, kan man få ta del av uppgifterna hos polismyndigheten. Samma sekretessvillkor gäller även här.

2004-03-30, 16:10
Svar #27

Lotta Nordin (Lotta)

Annsofi!
 
Det är folkbokföringen före 1991 som lämnas in till landsarkiven, och det är väl knappast aktuellt i det här fallet. Folkbokföringen handhas från och med 1991 av skattemyndigheten.

2004-03-30, 23:49
Svar #28

Annsofi Sterner

Varför inte ringa själv till ett landsarkiv och fråga före du börjar kritisera. Om du saknar telefon finns det e-post. Man kan faktiskt besöka folkbokföringsavdelningen hos landsarkiven och direkt få hjälp där. Det som skattemyndigheten handhar är datoriserade folkbokföringsuppgifter. Underlaget till uppgifterna finns arkiverat hos landsarkiven. Varför inte gå in på nad-skivan och söka på några församlingar. Där finns åtskilliga kyrkböcker som SVAR har mikrofilmat fram till år 2004. Adressen till nad-skivan:
 
www.nad.ra.se

2004-03-31, 08:23
Svar #29

Towa Lidman

Hej igen !
 
Tack för Era svar.
 
Leif, jag har en fråga. Trots bristen på kontakt med min far så vet jag att han för XXX år sen begick ett brott XXX, kan detta vara anledningen till sekretessen ? Jag vet också att han hade en förmyndare över hans ekonomi, är det denne person som sekretess-belagt hans journal??
 
I övrigt, har jag förstått det hela rätt så lämnas dödsbeviset in till folkbokföringen på lokala skatt efter ett tag????
Eller har jag förstått helt galet???
Både jag och min pappa tillhörde samma skattekontor.
 
Towa
 
 
Inlägget justerades 27 maj 2011 pga det beskrivna brottets ytterst känsliga natur.
Camilla Eriksson, moderator Språk, ord och namn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna