ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ärvd släktforskning  (läst 1166 gånger)

2003-01-13, 10:44
läst 1166 gånger

Utloggad Ann-Kersti Olson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 15:34
    • Visa profil
Min far släktforskade i Halland med Landa och Ölmevalla.
Jag sitter nu med två pärmar fulla med familjekort
från Landa ca 750 st. familjer, men vet inte hur jag ska gå vidare med detta.
Kan någon tipsa om hur jag bäst kan förmedla detta.

2003-01-13, 11:55
Svar #1

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Ann-Kersti
 
Det var ett trevligt litet problem! Men om du inte själv vill ha kvar pärmarna så kan du hör med Hallands Genealogiska Förening som har hemsidan:
http://www.halland.genealogi.se/
Deras emailadress är:
hgf@halland.genealogi.se
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2013-04-20, 22:36
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej alle
 
Hvad gør I andre med ældre slægtsoptegnelser som viser sig at være helt forkerte?
Det drejer sig om oplysninger som er udarbejdet i første halvdel af 1900-tallet, måske af et slags slægtsforsknings- bureau.
Jeg kan overhovedet ikke bedømme hvor langt disse oplysninger er nået, eller hvem der stadig har dem og måske tror at de er korrekte.
Oprindelig drejer det sig op oplysninger på papir-ark, de ser desværre ret overbevisende ud!
 
Skal jeg blive ved med at gemme de gamle papirer - eller skal jeg bare smide det hele ud?
 
Venlig hilsen
Gudrun

2013-04-21, 22:22
Svar #3

Carl Szabad

Gudrun! Jag skulle rekommendera att du använder dig av dem som underlag för din fortsatta forskning, men naturligtvis säkrar alla uppgifter i originalhandlingarna. Ett av nöjena med att forska är ju att hitta fel som tidigare forskare skapat, och det fanns flera firmor som var ökända för hitta på anor för att beställaren gärna ville ha adliga eller kungliga rötter. Är det en svensk firma så vore det värdefullt om du angav namnet, så kan andra som eventuellt har släktutredningar från samma ställe kanske bli varnade för att fullt ut tro på dem.

2013-04-22, 15:38
Svar #4

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Det drejer sig om et dansk firma, måske bare om en enkelt person som påtog sig den slags opgaver.
Naturligvis er slægtstavlen udarbejdet før folketællinger og alt muligt andet var tilgængelige på nettet, men alligevel!
 
Der henvises faktisk til folketællinger i Fredericia, fundet på Landsarkivet i Nørre Jylland.
Da vedkommende ikke kan komme ret langt tilbage med forskningen, griber han den første den bedste af navnet Smith, og gør ham til stamfader for den videre slægt. Digter også en pæn historie om at slægten oprindelig kom fra England til Norge, derefter over Danmark tilbage til Norge igen.
Der var mange andre af navnet Smith i Fredericia ved folketællingen 1787.
 
Nå, men jeg må vel hellere lade papirerne ligge.
Tak for din interesse.
 
Venlig hilsen
Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna