ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket sidnummer i böckerna  (läst 639 gånger)

2002-10-28, 19:23
läst 639 gånger

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Hej
Jag undrar vilket sidnummer man ska ange som källa när det finns flera.Ibland finns det ett handskrivet överst på sidorna och ett tryckt i nederdelen på sidan. Nu sist hittade jag en födelsebok från Skredsvik med både handskrivet och tyckt sidnummer bredvid varann längst upp på sidan och dom är inte samma. Vilket anger man?
 
Hälsningar Lisbeth

2002-10-28, 21:49
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Finns det en senare tillkommen tryckt paginering så brukar den väl oftast vara mest konsekvent genomförd och även förekomma i registret i början av längden. Men det finns säkert fall då både gammal och ny sidnumrering existerar parallellt som du säger..
Min erfarenhet är väl att det senare kanske tillkommit i samband med att volymerna bundits om och därför bör stämma bäst med hur boken såg ut när den blev filmad åtminstone. Men det finns nog fler teorier om detta..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna