ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tidigt döda barn - hur markera?  (läst 937 gånger)

2003-08-21, 14:52
läst 937 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske är det fler än jag som under åren irriterat sig på att man - i alla fall om man som jag använder Holger - inte ser, när man tar upp en familjebild, vilka barn som ff är outredda, och vilka man kan lägga åt sidan. Det här blir kanske speciellt märkbart när man utreder hela socknar och gång på gång återvänder till materialet.
För de barn som överlevt och gift sig är det ju inga problem. Där ser man en kopplingsmarkering. Men för de tidigt döda som man redan utrett och skrivit in uppgifterna på - på dessa ser man ingen skillnad från de outredda.
Nu kom jag på att jag kan markera med + (=kors för död) direkt efter förnamnen på dessa barn och på sätt utesluta dem bland de outredda.
Har någon mer tänkt om detta? Hur gör ni?  
V g kom med kritiska synpunkter - jag har redan själv kommit på någon.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-21, 18:05
Svar #1

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Detta har irriterat mig också länge utan att jag gjort något åt det.
Jag såg ett utdrag från en annan forskare och hon hade inte skrivit något efternamn på de barn som inte blev vuxna.
Då såg man lätt vilka barn som inte blivit vuxna när man tittar på hela familjen.
 
Mvh Gullan

2003-08-21, 20:14
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Kanske jag behöver vara lite tydligare. Det jag skriver om är endast den arbetsituation då man har bilden i sitt släktforskningsprogram på skärmen framför sig, och snabbt behöver förstå var man skall fortsätta att jobba. Det gäller inte metodiken för utdrag/utskrifter o dyl.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-22, 09:52
Svar #3

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Jag känner väl igen Olles problem. Jag har ingen bra lösning på det men själv brukar jag skapa en söklista på den familj/gård eller dyl jag tänkte mig arbeta med, sortera den på dödsdatum och på så sätt se vilka som saknar det och arbeta vidare därifrån.
 
Rent allmänt saknar jag bra sätt att klassificera forskningstatus i trädet.  
 
/Anna

2003-08-22, 17:55
Svar #4

Utloggad Maria Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2009-06-16, 21:52
    • Visa profil
Jag brukar sätta plustecken mellanslag före namnet på de barn som inte uppnår vuxen ålder och får barn. På så sätt syns de lätt och de kommer inte upp när man söker på namn. ex. + Nils.
/Maria

2003-08-22, 23:49
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer ett exempel på hur jag går tillväga.

Svagheten, som jag ser det, är att man missar dessa barn med speciella namn, som kan vara bra att se om man vill göra hypoteser om släktskap. Annars verkar Din metod Maria likna min.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna