ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sortera uppgifter  (läst 723 gånger)

2011-05-29, 20:52
läst 723 gånger

Utloggad Lina Thorson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-04-24, 17:20
    • Visa profil
Jag har släktforskat ett tag nu och har fått ihop en hel del uppgifter och har nu en fråga. Hur ska jag sortera uppgifterna på ett smidigt sätt? Jag har ett bra datorprogram för sånt visserligen.
Men det jag tänker på är tex om en familj flyttar så behöver man ju skriva det på alla medelmmar i familjen, så mycket upprepningar.
En del i min släkt har flyttat en hel del gånger dessutom.
 
Hur gör ni andra?

2011-05-29, 22:13
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Lina!
Det är en hel del pyssel med att föra in alla flyttningar och bosättningar på alla familjemedlemmar, men man behöver ju inte skriva in hela texten varje gång. Det räcker ju att man skriver in den en gång på en person och sedan markerar den och kopierar den och sedan klistrar in den hos de övriga familjemedlemmarna. Det gäller att se upp med att man inte för in uppgiften på barn som ännu inte är födda vid den tidpunkt notisen avser. Jag har själv slarvat på den punkten men lyckligtvis finns det åtminstone i Disgen en notiskontroll som upptäcker sådant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna