ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Platsangivelsestandard, gård el församling först ?  (läst 893 gånger)

2013-01-27, 12:43
läst 893 gånger

Utloggad Ulrik Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 23:08
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/vpxulha/relatives
Jag vet inte om detta är rätt plats för frågan, men jag hoppas ändå på ett svar;
Exempel: Min fmmf är född på gården Ulfsryd i Tingsås församling i Kronobergs län. Jag skriver då Ulfsryd, Tingsås (G) i min platsangivelse, men jag har även sett exempel där församlingen kommer först i platsangivelsen och därefter ev gård el område. Vad är det riktiga ? Finns det någon vedertagen standard för detta ?

2013-01-27, 15:32
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Det är nog mer lättfattligt att använda sig av adjektivens komperation (mindre-större-störst) i dessa sammanhan. (Mindre Ulfsryd gård/by) större (Tingsås socken) störst G län).

2013-01-27, 17:53
Svar #2

Utloggad Ulrik Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 23:08
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/vpxulha/relatives
Jo, det är ju på det viset jag har tänkt då jag angivit platser. Bra att få medhåll ... Men någon officiellt föreskriven/rekommenderad standard föreligger alltså inte inom släktforskarvärlden ?

2013-01-27, 23:36
Svar #3

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Jag har släktforskarprogrammet Disgen, och där finns en standard för ortsangivelser, som bygger på principen mindre, större, störst. Om du t ex skriver namnet på ett torp så kommer det först, sedan namnet på gården, därefter församlingen och länet. Hur är det i andra släktforskarprogram?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna