ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dela upp släkten  (läst 1275 gånger)

2015-05-11, 08:27
läst 1275 gånger

Utloggad Terje Engerbakk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Hei,
Vet ikke hvilket emne dette spørsmålet skal under så prøver slik. Jeg har så vidt kommit i gång och ser fort at det blir ganska ommfattande om jag just tar utgångspunkt i meg selv. Tenkte på å dele meg selv opp i fire. Min Farfar het Engerbakk och farmor Eidet (Norge) Morfar Hofgren och mormor Nilsson (Sverige) Tenkte å dele opp forskningen slik at de fire blev var sin. Tror det blir lettere å følge det da. Da vil jeg ha to slækter å fölga i Sverige och to i Norge. Hva tenker ni som er erfarne på dette? Noen anbefalinger (rekomendationer)? Til nå har jeg alt i en samling i My Heritage, begynner å bli noen hundre navn så vil finne et system før det blir altfor komplisert. Neste spørsmål blir hvordan det praktisk løses...

2015-05-11, 12:24
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Terje
 
Om du använder ett släktforskningsprogram (till exempel Disgen) för att registrera de uppgifter du hittat behöver du inte tänka på hur du ska dela upp dem. Det gör programmet åt dig.
 
För att hitta uppgifter i källorna abonnerar du på bilderna hos en bildleverantör, till exempel ArkivDigital eller SVAR. I Norge är den forskningen gratis hos Digitalarkivet.
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2015-05-11 13:06)

2015-05-12, 14:36
Svar #2

Utloggad Terje Engerbakk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Hej,
Hva er forskjellen på ArkivDigital og SVAR. De koster begge ganske mye så abonnere på begge blir dyrt. Er det noen av de som anbefales?

2015-05-12, 19:48
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det är inte så stor skillnad, men ArkivDigital har nytagna bilder i färg som oftast är mycket lättare att läsa. SVAR har äldre svartvita bilder och ungefär samma sortiment, men har dessutom folkräkningar och fler mantalslängder. Jag använder AD till 95 procent och SVAR för resten.
 
http://www.arkivdigital.se/
http://riksarkivet.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna