ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur släktforskar adopterade?  (läst 4742 gånger)

2010-03-17, 23:59
läst 4742 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Min pappa är adopterad och jag är lite kluven kring hur jag skall forska. Jag har hört förut att det är de biologiska föräldrarna som är det intressanta. Men jag känner mig lite kluven. Hur kul är det egentligen att forska kring en släkt som inte ens ville veta av sitt barn?? Och det är ju bara namn ändå, namn som egentligen inte säger någonting. Hur kul är det?
 
För mig känns det nästan intressantare att släktforska kring adoptivföräldrarna. De tog sig an honom i späd ålder och älskade honom som sin egen son. Så nog känns det ju roligare att släktforska där. Och adoptionen har laga papper, så det är ju ändå släkt fastän det inte är blodsband.  
 
Hur resonerar andra släktforskare här som är adopterade el har adopterade föräldrar? Hur stor roll spelar blodsbanden egentligen?

2010-03-18, 06:53
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Man kan njuta av att man har både och!  
Jag har precis samma situation som du och först gick jag på de biologiska föräldrarna, det var ju spännande med det jag inte visste något om.  
Men jag kände precis du, min adoptivsläkt hade ju tagit hand om min pappa, utan dom hade kanske jag inte funnits, eller mitt liv hade blivit något helt annat.
Nu forskar jag på mor och farföräldrar och adoptivsläkten, jag ser det som en extra tillgång!  
Släktforskning är ju inget arbete, det är en fritidssyssla, man bestämmer sjäälv hur det ska vara!

2010-03-18, 12:14
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Maria, Du är ju dubbelt så rik som vi andra (eller åtminstone hälften så fattig...) Forska nu om båda dina biologiska som sociala upphov....OM Du alltså har denna fantastiska möjlighet!
 
Good Luck: Steve

2010-03-18, 15:09
Svar #3

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Maria, du skriver om den biologiska släkten som inte ens ville veta av sitt barn. Känner du till så pass mycket om den släkten, biologiska föräldrar, deras syskon och föräldrar, far- o morföräldrar så att du VET att ingen i släkten ville veta av det lilla barnet? I så fall har du ju redan en del släktforskning gjord och vet om du vill gå vidare eller inte.  
Och har du studerat domboken för adoptionen för att veta vad som där skrevs?  
Det kan ju tänkas vara av visst intresse för att veta varför barnet adopterades bort, varför en annan familj fick glädjen att få ett eget litet barn. Få veta vilka omständigheter hos den biologiska mamman och pappan som var vid och före barnets födelse. Och det finns andra faktorer också som kan vara av intresse, som vilka sjukdomar som funnits i släkten, som man som adopterar inte vet något om.

2010-03-18, 16:29
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag rekommenderar att se Spårlöst på TV 4. Varenda program får ju tårarna att stiga upp i ögonen på en då bort adopterade finner sina biologiska föräldrar och släktingar...Det är ju nästan så man blir avundsjuk....
Nåja, jag är ändå glad för mina nu sedan länge bortgångna föräldrar och min kära syster! Kanske visar de bara de lyckade mötena?
 
Mvh Steve

2010-03-24, 23:14
Svar #5

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Tack för intressanta svar! :-) Jag har sett det som att jag är i ett konstigt läge som har en adopterad pappa, så jag blev glad över de positiva svaren här. Nu har jag fastnat för adoptivsläkten och håller på där, men jag kommer nog att vilja forska kring den biologiska släkten också så småningom. Det kanske är så adopterade gör då, forskar kring bägge alltså?
 
Men då kommer den jobbiga frågan: hur sjuttsingen lägger man upp en sådan forskning? I släktforskningsprogram och antavlor och så t ex. Släktforskarprogrammen är väl knappast utformade så att man kan lägga in dubbla föräldrapar...?

2010-03-24, 23:37
Svar #6

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Sonia skrev något intressant också. Kan man alltså hitta papper och sånt från adoptionen? Det har jag inte haft en tanke på innan, men det vill jag ju absolut göra om sådana möjligheter finns. Wow! Var hittar man sådana domböcker, är det landsarkivet man skall gå till då? Finns de inscannade?
 
Min pappa kom till utanför äktenskapet och fadern vägrade erkänna sitt faderskap så modern blev ensam med barnet och det blev bökigt och besvärligt och i ca treårsåldern (har jag för mig att pappa sagt) adopterade hon bort honom till en arbetskollega. Först flera år senare kommer hon och ringer på och vill träffa sitt barn (som då känner sig sviket och inte vill träffa henne). Fadern vägrade kännas vid honom överhuvudtaget. Så så ser min pappas historia ut.  
 
Faktorerna som att se vilka sjukdomar som funnits i släkten har jag inte heller tänkt på faktiskt. Vad bra, då har jag någonting som motiverar mig att forska i den biologiska släkten också!

2010-03-25, 08:12
Svar #7

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag tror inte att det går att hantera dubbla föräldraanor i ett släktträd, jag kör med två släktträd ett primärt och ett med endast adoptionssläkten.
 
Min pappa föddes och adopterades i Stockholm, jag har fått massor av intressant information från stadsarkivet i Stockholm och Västerås angående adoptionen.

2010-03-25, 09:16
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har hjälpt en del att hitta sina biologiska föräldrar och att reda ut vad som hände. Det kan ofta ge en förklaring som gör att man förstår varför barnet adopterades bort. På den tiden pratade man inte om mindre bra saker, men nu kan det ge väldigt mycket att få reda på vad som verkligen hände.

2010-03-25, 13:11
Svar #9

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Är inte adopterad men har växt upp i en fosterfamilj sedan födseln. Då jag började släktforska blev det ju på min fosterfamilj i första hand, men då jag senare fick se att det fanns en tidigare gjord släktutredning av en biologisk farbror til mig på den sidan så har jag naturligtvis använt mig av det också, och sedan även på min biologiska mammas familj. För mig har det aldrig varit fråga om att utesluta någon sida, för som det nämndes här ovan så har vi ju fått det dubbelt på ett sätt.  
 
Så i mitt släktforskningsprogram har jag en fil på min biologiska familj, en annan på min fostermamma och en tredje på min fosterpappa.

2010-03-26, 06:30
Svar #10

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag har några adopterade barn i min databas och några av dem finns med i båda familjerna. Det adopterade barnet har jag då som två olika personer och antecknade som adopterad eller bortadopterad. Jag använder då bara en större databas.

2010-03-27, 18:32
Svar #11

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Det finns svenska släktforskarprogram var du kan definera barnet som adopterat eller 'äkta'. Samma barn kan på så sätt ha 'flere föräldrar'.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna