ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registrering av familjenamn  (läst 640 gånger)

2003-07-22, 13:37
läst 640 gånger

Bertil Thörnqvist

Inom min egen släkt har jag funnit många olika stavningar på familjenamnet. För att söka i olika register underlättar det om man använder normering. Använder man normering i efternamn?
 
Om så är fallet, vilken skulle då rekommendationen vara för Thörnqvist? Törnqvist? Törnquist? Törnkvist? Engelska: Thornqvist, Tornqvist, Turnquist????

2003-07-22, 22:32
Svar #1

Anna-Carin Betzén

Ett par funderingar:
 
Jag skulle nog normera efternamn från 1800-talet och bakåt, men inte senare. Främst för att (namn)stavningen i allmänhet har varit mer konsekvent i senare tid.  
 
Normering i ditt fall skulle nog snarast innebära att man förenklar och tar bort krusiduller, så jag skulle använda Törnqvist eller Törnkvist (för icke-emigranterna, alltså).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna