ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registrering av dokument, bilder....  (läst 707 gånger)

2002-12-25, 19:02
läst 707 gånger

H P Wiehen

Jag har haft lite svårt att hitta något relevant område för min fundering varför jag framställer den här. Jag har samlat på mig en del dokument och bilder som efter en tid har blivit så många att jag har börjat tappa överblicken. Jag hoppas nu att någon som har varit med om detsamma har kommit på ett fiffigt sätt att dels registrera och dels förvara allt material. Hur märker resp. registrerar man dokumenten konsekvent så att man lätt hittar alla som hänför sig till en viss person? Eftersom formatet på dokument och bilder tydligen kan variera i det oändliga, jag har inte funnit något lämpligt förvaringsalternativ heller ute i handeln. Som sagt, om någon har kommit på något bra sätt för arkivering tar jag gärna del av det.

2002-12-26, 10:30
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Varför inte märka dokumenten med släkttavlans nummer, eller numret i släktforskarprogrammet. Det är ju ett unikt nummer som bara den personen har.  
Relaterar bilderna eller dokumenten till flera personer så går det ju att fylla på med flera nummer, men bestäm först vem som är huvudföremålet på dokumenten och hänvisa sedan till det numret på de andra personerna.

2002-12-26, 22:24
Svar #2

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Tveksam om släkttavlenumret är unikt, beror väl på val av proband. När det gäller dataprogrammen så gäller det att veta mycket väl hur det interna numret sätts, och ev förändringar vid borttag av t ex dubbla personer, samt vad som händer om du måste flytta personer eller läsa in backup:er vid systemkrascher eller liknande.
Jag har inget förslag på ett alldeles unikt nummer tyvärr, men det borde väl finnas några id?er bland alla släktforskare!

2002-12-26, 22:43
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns ingen anledning att göra det knepigare än vad det är!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna