ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur skall jag numrera mina personakter?  (läst 6264 gånger)

1999-01-17, 16:56
läst 6264 gånger

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Har ej kommit på något bra numreringssystem för mina personakter. Förslag mottages tacksamt!

1999-01-17, 19:57
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Anders!
 
Jag tycker att Kekules (eller hur det nu stavas) system är det bästa. Det är lätt att räkna ut vem som är vem om man t ex ska bläddra i papper osv. Fadern har alltid barnets nummer gånger två! Och lika lätt blir det ju då att räkna neråt. Av vad jag sett så är det dessutom det system som används av de flesta.
Lycka till!
 
Mvh/ Lotta

1999-01-17, 20:14
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Frågan är om Anders menar för anfäder (dvs Ansedlar) eller för ättlingaverk (dvs de egentliga personakterna).
 
För ättlingar är ett problem. Ett alternativ är att antingen använda en siffra för varje barn i en barnaskara och sedan lägga till ett nummer efter för deras barn. Men då är problemet att om någon får flera än nio barn. Ett alternativ är att sätta en bokstavskombination (som liknar siffrorna) ovan, och använda stora för män och små för kvinnor. Tyvärr med många ättlingar blir det väldigt många bokstäver eller siffror. I många andra fall måste man ändra många tabeller om man finner någon som saknas och skall in någonstans i början eller mitten av sitt träd.
 
Vid anor är nog Krekules (som Lotta Johansson nämner) ett av de bästa.
 
MvH
Fredrik Derefeldt

1999-01-17, 20:52
Svar #3

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Tack för era snabba svar! Jag tänkte förtydliga vilka personer i mina akter som jag syftade på. Det är bl.a. alla mina förfäder, och där fungerar Krekules numreringssystem bra. Men jag har även tänkt ha personakter på alla syskonen till mina förfäder, och ev. även på deras barn, och det är då det blir problem med numreringen. Är det någon som kan ge ett konkret förslag (exempel) på en numrering för dessa personer. Tack på förhand!

1999-02-21, 11:43
Svar #4

Carl Szabad

Om man ska försöka numrera personer i två tidsled, först bakåt och sedan framåt, kommer man med nödvändighet att få problem. Kekules system är utmärkt eftersom din mormors mor alltid har nr 15 (om man utgår från dig). Hon kan aldrig få något annat nummer.
 
Gör man däremot en stamtavla får man genast problem om man ska vara helt konsekvent. Man kan använda Tabell-systemet (en föråldrad benämning) som det exempelvis ställts upp i Elgenstiernas ättartavlor. Tabell 1 för stamfaderns familj, tabell 2 för äldsta sonen, tabell 3 för äldsta sonen till honom, etc. Där föredrar jag själv en numrering som går generationsvis, men det är naturligtvis en smaksak. Det innebär att tabell 1 visar stamfaderns familj, tabell 2-5 hans barns (ev endast söners) familjer, tabell 6-11 nästa generations familjer osv. Problemen uppstår när det dyker upp nya familjer mitt i systemet, en son som försvann visar sig senare ha gift sig och skaffat familj på annat håll. Då ruckas alla tabeller med en gång. Eller en familj med barn födda under en period när deras födelsetid inte kunnat bestämmas utan forskningen först långt senare kunnat datera dem.
 
Ska man kombinera dessa system får man än fler problem. Hur numrerar man exempelvis din mormors mors systers barns svärföräldrar, dvs först bakåt i tiden, sedan framåt och så bakåt igen? Den frågan är nog olöslig om man inte ska komplicera det hela så att ingen kan hålla isär begreppen. Enda möjligheten är då att du ger alla dina personer ett löpnummer som inte på något vis är kopplat till deras genealogiska position.

1999-02-22, 10:08
Svar #5

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Man kan kanske tänka sig en numrering av barnen till dina förfäder, baserad på det nummer som förfadern får enligt Kekules numrering. Om du bara ska ha personakter för dina förfäders syskon och deras barn blir problemen med omnumrering till följd av nyfunna barn inte så omfattande med en sådan numrering, eftersom en eventuell omnumrering inte påverkar så många andra personakter.
Exempel:
Din farfarsfar har nummer 8.
Hans barn numreras då 8-1, 8-2, 8-3 etc
Barn till 8-1 numreras 8-1.2, 8-1.2, 8-1.3 etc
Barn till 8-1.3 numreras 8-1.3.1, 8-1.3.2 etc
 
Du måste också bestämma dig för hur du ska hantera det syskon som är din egen förfader, d v s i ovanstående exempel din farfar. Han har ju redan nummer 4 och behöver inte numreras i barnaskaran. Enklast är kanske att hoppa över hans ordningsnummer i syskonskaran, så att alla andra barn får rätt ordningsnummer.
 
Så länge du inte ska numrera så många generationer framåt i tiden borde detta fungera hyfsat.
 
Blir det fler generationer är jag böjd att hålla med Carl - då är det nog bäst att köra med löpnummer och låta datorn hålla rätt på alla siffror...

1999-03-31, 14:10
Svar #6

Olov Fahlander

Hej alla!
Om man sitter med ett stort material av spridda uppgifter, saknas förmodligen massor med släktlänkar som man förmodligen aldrig kommer att kunna säkerställa. Ett system som då fungerar bra, är det som Karl-Erik Gavelin använder i böckerna Åseleborna. Där sker numreringen enligt bostadsort + löpnummer för en familj. Det är naturligtvis en mer godtycklig indelning, men har stora fördelar när det gäller grovsortering. Givetvis går det att kombinera med Kekules system som i sig är genialiskt.

1999-08-17, 22:55
Svar #7

Göran Johnson

En tillämpning av det system som Fredrik D nämner den 17 januari (att sätta en bokstavskombination och använda stora för män och små för kvinnor) tillämpas av Per Andersson i boken Ölmstadsättlingar (13 000). Det är mycket logiskt men ser ändå lite kryptiskt ut med t ex EBD Abb AAC ABC b ur den 13:e generationen.

1999-08-18, 10:00
Svar #8

Jonas Leonardsson

Hej!
Jag tycker att Kekules system är ett yppeligt system. Sedan när det gäller syskon mm gör jag så att dessa får ett löpnummer baserat på vilken släkt de tillhör enligt följande system:
FF0001: syskon mm på farfars sida
FM0001: syskon mm på farmors sida
MF0001: syskon mm på morfars sida
MM0001: syskon mm på mormors sida
 
Detta har jar funnit vara relativt bra
 
Jonas

2000-09-09, 21:28
Svar #9

Björn Nilsson

Jag har ett förslag på numreringsystem för ättlingar som baseras på det man använder för Anfäder. Lämpligtvis så används Kekules (kunde inte karln hetat något lämpligare).
Förklaring:
 
1 = proband
2 = far
3 = mor
4 = farfar
5 = farmor
 
Mor hade två syskon:
3.1 = Syster (ojämn siffra)
3.2 = Broder (jämn siffra)
 
Syster hade 3 barn:
3.1.1 = Flicka
3.1.2 = Pojke
3.1.3 = Flicka
 
farfar hade en bror
4.2 = Bror
 
o.s.v.

2000-09-10, 00:06
Svar #10

Anna Berg

Hej Björn och andra,
varför inte vara lite logisk och följa det som redan finns officiellt med jämna och ojämna nummer i samhället.  
Tänk på personnumren; tredje siffran i de fyra sista talar ju om könet:
jämn siffra för kvinnor ( ex 2,4,6)
Ojämn för män (ex 1, 3, 5)  
ex inom socialtjänsten ( i Stockholm) så används siffror så på bl a  nyfödda som ännu inte fått sina sista fyra siffror och man måste skriva in dem i ett datasystem. Man skriver t ex 001/ för en pojke och 002/ för en flicka. Mycket enkelt för då vet man könet innan det finns ett namn på ett barn.

2000-09-10, 21:32
Svar #11

Björn Nilsson

Hej Anna
Naturligtvis skall det vara så. Det var bara en tankevurpa för min egen del. Det var så jag tänkte men det blev fel...

2000-09-10, 21:38
Svar #12

Björn Nilsson

Hej Anna igen
Jag ändrar mig:
Kekules system har jämna nummer för män och ojämna för kvinnor. Det kan jag inte göra något åt... Så det var det jag utgick ifrån. Då kan det verka konstigt att blanda två olika system ?

2000-10-27, 05:14
Svar #13

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jag kodar anornas barn med gemener. Att använda siffror blir ett problem när det är mer än 9 barn. Jag utgår alltså från Kekules system och lägger där till en gemen för varje generation. ffff:s barn blir alltså 16a, 16b, 16c etc. ffff:s barnbarn 16aa, 16ab, 16ba etc. Jag brukar då lägga en lucka i alfabetet där fff kommer in som ju har nr 8. Problem blir det dock om nyupptäckta barn dyker upp mellan redan kodade. I stort tycker jag dock detta system fungerar bra. Det blir ju rätt många bokstäver om jag går långt ner i sidogrenarna; t ex en 8-männing till mig får 8 bokstäver i sin betckning.
Jag har sedan försökt utveckla systemet till att ange nya giften med versaler. En andra hustru till ffff får alltså beteckning 16B, en tredje 16C etc. Sedan kan man om man vill lägga in denna versal i barnens beteckningar för att därmed ange vilket gifte de tillhör.

2001-05-25, 16:37
Svar #14

Utloggad Roger Jarl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:14
    • Visa profil
Om det kan vara till hjälp för någon, så har jag gjort ett Javascript som beräknar släktskap från Kekules system. Det kan hittas här:
http://www.algonet.se/~rjl/kekules.htm

2001-05-30, 22:43
Svar #15

Utloggad Roger Jarl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:14
    • Visa profil
Nu finns en gratis Windows-version för Kekules omvandling. Gå in på min hemsida http://www.algonet.se/~rjl/
Klicka på Program och sedan på Kekules omvandlare.

2001-09-29, 17:34
Svar #16

Helena Henriquez

I min släkt finns det fosterbarn,adoptivbarn och halvsyskon samt flera giftermål med samma person.Jag undrar hur jag skall numrera dessa personer i Kekules system ?
Dessutom undrar jag om det är menat att man skriver ut ansedlar på alla personer som finns i släkten eller bara på huvudpersonerna dvs far,mor,farfar,farfarsfar osv?
Kan nån tipsa mig.

2002-01-06, 00:43
Svar #17

Gösta O L Olson

Numrering i släktforskning
Se system GOLO, sifferspråket som talar om
din släkt, i klartext.
Se vidare min hemsida:
http://medlem.tripod.spray.se/goloanor
Stig på.....Gösta OL   2002-01-06

2002-01-06, 13:32
Svar #18

Leif Svensson


2002-01-06, 13:33
Svar #19

Leif Svensson


2002-01-06, 22:25
Svar #20

Gösta O L Olson


2002-01-06, 23:39
Svar #21

Leif Svensson

Nu gick det lättare med /index.html
Leif

2002-03-20, 16:15
Svar #22

Karl Johansson

En liten fundering:
 
Överallt tycks släktforskare prisa Kekules system. Håkan Skogsjö nämner i något inlägg att det var Svenska Antavlors förtjänst att detta genialiska system blev allmänt i Sverige.
 
Det jag då upplever är förvåning. Hur skulle man ha numrerat sina anfäder på ett logiskt vis om inte på detta? Att utesluta nummer för huvudpersonen kan väl i bästa fall kallas småttigt. Ingår man i en antavla så gör man!
 
När jag började släktforska hade jag inte läst mycket, inte gått någon kurs, men när jag skulle katalogisera resultaten var det självklart att numrera anorna enligt Kekules system. Man skrev en etta före första personen, en tvåa framför andra, osv. Saknades farfadern hoppade man över nr 4 och hoppades kunna fylla i det senare. Tänk bara tanken att man hade suttit och övervägt: Hur ska jag numrera anorna nu då? Ska jag sätta en trea framför huvudpersonen och en tolva före modern? Hmm...
 
Antingen är det onda frön som såtts i forna tider och givit släktforskarkåren en sådan känsla av befrielse när de äntligen utrotats.
 
Eller det kanske mer ska beskrivas som lättnaden över hur skönt det blir efter det att då man i två timmar ha slagit sig själv i huvudet med en träsko, plötsligt slutar.
 
I annat fall måste jag vara geni som lyckats tänka ut ett sådant genialiskt system som Kekules alldeles på egen hand utan bildning i vare sig genealogi eller kombinatorik.

2002-03-20, 18:02
Svar #23

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hur gör man förresten om man börjar nysta upp ättlingar, och det plötsligt visar sig att släktträden går ihop igen. Det jag menar är om min FFFFFF:s Barnbarns barn gifter sig med varandra, T.ex hans Sons Sons Dotter gifter sig med hans Dotters Dotters Son. Hur i hela friden kan man betäckna detta.Och dem dessutom får barn.Detta kan ju ställa till det med extremt många siffror, och bokstäver.
MVH Per Göthe

2002-03-20, 22:51
Svar #24

Leif Svensson

Till Karl Johansson
Det finns minst ett 10-tal olika system att numrera sina anor, innan Kekule blev så vanlig
använde många och även gör så idag, Hagers system.
 
Då börjar man med proband, generation 2 blir
I:1 och I:2 dvs genearationssiffra plus nummer för far och mor.  
Generation 2 blir II:1, II:2, II:3, III:4.
Så fortsätter det med
8
16
32
64
osv
 
Mvh
Leif Svensson

2002-03-21, 05:24
Svar #25

Bernhard Granholm (Bkvg)

Kekul? von Stradonitz var tysk kemist och professor vid universitetet i Bonn. Hans system är genialt på så sätt att man direkt får personens generation och benämning om man uttrycker numret enligt det binära talsystemet. Nedanstående tabell åskådliggör detta för de första 16 personerna. Man ser att värdet av den första siffran av personens nummer i binär form ger generationsnumret uttryckt i exponent av två (2 upphöjt till noll är 1, 2 upphöjt till ett är 2, 2 i kvadrat är 4 etc). Övriga siffror ger personens släktskap till probanden (noll = f, ett = m). Med hjälp av moderna kalkylatorer bör det inte vara någon svårighet att göra omräkningar.  
 
Sedan uppkommer problem för hur man skall numrera syskon, kusiner, 3-männingar etc. Det har jag ett system för, men tar inte upp plats här för detta. Men när t ex kusiner gifter sig, så får man ju in personen på två ställen i antavlan med olika nummer. Man kan ju till och med få vederbörande i två olika generationer om t ex en tre-männing gifter sig med en fyr-männing.
 
 
Pers     Digit Binär Exp
p          1     1     0
f          2    10     1
m          3    11     1
ff         4   100     2
fm         5   101     2
mf         6   110     2
mm         7   111     2
fff        8  1000     3
ffm        9  1001     3  
fmf       10  1010     3
fmm       11  1011     3
mff       12  1100     3
mfm       13  1101     3
mmf       14  1110     3
mmm       15  1111     3
ffff      16 10000     4
 
(Tvyärr kommer inte talen i kolumnerna under varandra i tabellen)

2002-03-21, 12:03
Svar #26

Karl Johansson

Till Bernhard:
 
Då antalet förfäder fördubblas för varje generation bakåt i tiden gäller att om man så numrerar sina anor på det mest naturliga sätt, går det inte att kommma ifrån att om man dubblerar en persons nummer, får man numret för dennes fader. Det vill till skarpsinne att knixa till ett system så att inte exponenten av tvåan märks av. Är det ingen som kommit på något snyggt system att göra förhållandet mellan ana och dess föräldrars nummer godtyckligt (utan att blanda in romerska siffror)?

2002-03-21, 16:08
Svar #27

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Man skulle möjligen kunna använda rommerska siffror framför anans nummer för att beteckna vilken generation det är. I varje generation skulle man möjligen kunna börja om från 1. Då slipper man i alla fall få extremt höga tal i generation 10.I stället för 1024 skulle man få X 1. Som exempel. Det blir ännu värre om man på något håll skulle nå generation 15.
XV 1=32728 (obs räknat i all hast i huvudet).
Kan vara fel på någon siffra. Men det saknar betydelse.Kan låta dumt men har man (o)lyckan att nå så många generationer bakåt i tiden kan det bli problem med talen.Det blir ännu värre ju längre bak man kommer, men dem rommerska generationssiffrorna sätter gränserna.
MVH Per

2002-03-21, 17:57
Svar #28

Leif Svensson

Det blir väldigt många siffror hur man än gör,
det kan tex bli: LVII:138414772189167627
 
Hälsningar
 
Leif Svensson

2002-03-22, 12:11
Svar #29

Rolf Ek

Kommentar: Om Kekule är 65535 så är Hager XV 32767
så det blir i princip lika oöverskådligt med Hager även i det fallet (om man tittar på mmmmmmmmmmmmmmm istället för fffffffffffffffff).
 
Själv skulle jag föreslå:
 
nr**********************proband
 
n***********************rot
17^(n!+1)***************fader
18^(n!+1/(17^n!+1))******moder
 
osv, med förslagsvis -1 som nummer på antavlans utgångsperson.

2002-03-22, 13:08
Svar #30

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Håhåjaja - jag hoppas att ingen nybörjare har följt debatten, då lär det väl vara slutforskat direkt...
Det blir väl inte bättre av mitt inlägg kanske:
Jag ställer mig frågan - varför numrera personakterna över huvud taget? Själv har jag ca 300 000 släktingar i mina papper, men ingen personlig numrering på varje personakt. För att hålla ordning på släktskap och gemensam förfader märker jag den person jag är släkt med enligt Hagers system, d.v.s. mormors morfar blir IV 15, för hans barnbarn i en sidogren skriver jag då II,IV 15. Då ser jag vilken nivå släktskapet ligger på, och följdaktligen är 0,IV 15 alltså mina fyrmänningar.
Det blir alltså många personakter som får samma släktskapsbeteckning. För att hålla ordning på själva lapparna sorterar jag in dem geografiskt i pärmar, ner till hemman för de socknar där jag har mycket släkt. Inom hemmanen har jag sorterat i kronologisk ordning på fadern i familjen.
Detta fungerar bra för mig, helt säkert inte så bra för andra forskare med andra mål för sin forskning. Därför anser jag att man ska hitta på sitt eget system - det håller förmodligen bäst.

2004-04-14, 20:44
Svar #31

Gösta O L Olson

Är du intresserad av bra system i din släktforskning?Då är du välkommen till min hemsida  http://medlem.spray.se/goloanor/
Där visazr jag min metod härledningsnumrering.
Systemet bygger på berättande siffror som  
talar om släktskapet och samtidigt är regi-
streringsnummer vid olika utskrifter

2004-10-26, 10:48
Svar #32

Gösta O L Olson

Jag har nu en ny adress till min hemsida
http://goloanor.com
Där visas System GOLO, numreringsmetoden
som talar om släktskapet. I klartext.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna