ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur bevara och sortera bouppteckningar  (läst 1337 gånger)

2008-01-19, 12:17
läst 1337 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Måste försöka sortera mina numera rätt många bouppteckningar på något sätt - hur gör ni?
 
Har dem i olika Svea-mappar just nu, indelat i mor- och farföräldrar men jag känner att jag behöver/vill ha dem lite mer lättillgängligt och uppdelat (t.ex. sorterat på generationen bakom mor- och farföräldrarna).
 
Funderar på vanlig pärm och plastfickor, hur bra är det? Och kanske ett enklare register till.
T.ex. en pärm med plastfickor för mormors mor och bakåt.

2008-01-20, 10:25
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är ju kopior du har, men du ska ändå vara försiktig med vilka plastfickor du använder. En del klibbar fast i det sot som används för att skapa texten och blir omöjliga efter ett tag. Det ska finnas fickor i material som inte reagerar med texten på papperet.

2008-01-20, 10:59
Svar #2

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Annars kan man ju digitalisera bouppteckningarna genom att scanna in dom i datorn . Sen får man givetvis se till att ha lagringsmedia som håller - minns inte hur länge en CD ska hålla.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-01-20, 11:06
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag köpte arkivkartonger och brunt omslagspapper på den tiden det fanns i Rötterbokhandeln.
 
För även om det är skannat vill man kanske vara rädd om det man fått från landsarkivet?
 
Se även t.ex. Anbytarforum » Övriga ämnen » Arkivkartonger - säker förvaring.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 20 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 20 januari, 2008)

2008-01-20, 13:30
Svar #4

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Tack för era synpunkter och tips.
 
Det är arkivbeständigt material som gäller med andra ord.
Arkivkartonger kan jag få tag i, får nog skaffa några sådana oavsett om jag använder mig av dem just till detta.
 
Scanna in är förvisso ett bra förslag, men inte riktigt det jag är ute efter då det är papperskopiorna jag vill sortera.
Om jag ska stoppa in digitala kopior i datorn så hade jag snarare tänkt använda digitalkameran och fota av kopiorna.
 
Tack för hjälpen!
Susanne

2008-01-20, 22:01
Svar #5

Utloggad Kerstin Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-08-12, 22:35
    • Visa profil
    • www.manait.com
Hej,
 
Jag brukar köpa material från www.museiservice.se när jag behöver arkivmaterial. De brukar också vara
snälla och lämna goda råd om vad man ska använda.  
 
Hälsningar
Kerstin

2008-01-20, 22:13
Svar #6

Utloggad Kerstin Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-08-12, 22:35
    • Visa profil
    • www.manait.com
Hej Susanne,
 
Jag vet inte om det kommer till bouppteckningar eller om du har en bestämd mängd. Om du har en bestämd
mängd är det lättare att sortera efter person och släkt. Men om du vet/tror att det kommer till bouppteckningar så skulle jag bara numrera bouppteckningen och upprätta ett register, på papper eller i Excel. Registret skulle ha följande uppgifter : Nr, Person, År, Släktgren, Förvaring, Notering.
T ex: 1, Nils Nilsson, 1877, Mormors släkt, Pärm 7, svårläst.
 
Man kan använda samma typ av register för scannade bouppteckningar men då är fältet förvaring en länk till det aktuella dokumentet. Om du scannar så tycker jag att du ska använda en scanner eller ett program där du kan få många sidor i samma fil i PDF format. Det är mycket användbart för bouppteckningar. Tja egentligen för allt man scannar.  
 
Om du scannar och säkerhetskopierar till CD/DVD, använd arkivmärkta CD/DVD. De kostar lite mer men bör hålla längre. Billiga CD kan vara förstörda redan efter en månad.  
 
Hoppas du får nytta av detta.
 
Hälsningar
Kerstin

2008-01-20, 23:45
Svar #7

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Tack, Kerstin!
Jag har ett väldigt enkelt register i Excel. Men efter ditt tips så ska jag utöka det med lite mer uppgifter (jag gillar att göra register, har alltid gjort). Plus att jag nog ska numrera bouppteckningarna.
 
Vet inte hur många jag har i dagsläget, men över hundra minst. Mest Dödsbodelägare i för sig, men det är ju viktiga kopior det också.
Dessutom släktforskar jag åt bekanta och har en del bouppteckningar/Dödsbodelägare därifrån.
 
Mvh,
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna