ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur anges platser, finns det en """"standard""""?  (läst 4707 gånger)

2012-04-08, 23:11
läst 4707 gånger

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Hej,  
 
Jag har hållit på ett bra tag nu med min släktforskning hemma vid datorn, jag använder Min Släkt och har drygt 1400 personer registrerade.
 
Nu börjar det bli störande rörigt med angivandet av platser. Jag börjar alltid med församlingens namn och länsbeteckning men sen blir det rörigt, mer ju längre jag håller på. Jag har inte riktigt förstått det här med rotar och om det är viktigt att ange.  
 
Som ett par exempel här, det blir ju att till slut vet jag inte om det är olika ställen eller... något måste göras!
 
Ukna (H), Kisbäcken Kasinge Rote
Ukna (H), Kasinge nr 1, ägorna, Kisbäcken
Fläckebo (U), Nyby
Fläckebo (U), Sätra Rote, Nyby
Fläckebo (U), Björntorp
Fläckebo (U), Vevde Rotes soldattorp, Björntorp
Götlunda (U), Stora Sätra
Götlunda (U), Krämplinge Rote, Stora Sätra
 
Med hopp om ordning på torpet, Tove

2012-04-09, 11:20
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej,
 
För min del har det blivit i formatet:
Hus, Gård, Socken, Län, Land
 
Jag använder MyHeritage och kartfunktionen där har lite svårt att hänga med om man inte tar med Land och allt då utskrivet. Annars så har Kisa tex blivit helt felplacerat (i Polen eller Afrika om jag minns rätt).
 
Jag har inte använt mig av länsbokstaven då många kanske inte förstår vad den betyder nu mer och speciellt inte utländska släktforskare.
Helst skulle man ju vilja ha en valbar platsfunktion i programmet så att det kunde bli lättare att få in uppgifterna rätt då många annars har så olika sätt att beskriva samma sak. Givetvis förstår jag att det inte går att få in varje hus men typ ned till Socken borde vara möjligt idag oavsett land, sedan kan man ju få skriva resten med fritext.
 
Anders

2012-04-09, 14:12
Svar #2

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Hur hanterar du det här med att gränser ändras, t.ex. Sockengränser, Ändring av Gårdsnumrering p.g.a. avsöndring eller delning av mark?

2012-04-09, 14:39
Svar #3

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej,
 
Så långt har jag inte kommit att jag fört in sådana saker. Jag har bara gått på de uppgifter som står i FB,HFL,VB och DB. För min del så är tillhörighet vid angiven tidpunkt det som gäller. Det blir ju konstigt i de fall en gård/socken förs över till annan socken/län. I fallet med socknen får man väl ha med socknen i båda.
 
/Anders

2012-04-09, 16:42
Svar #4

Carl Szabad

Län är ganska opraktiskt att använda. Landskap är bättre. Bara under de senaste 15 åren har många län bytt namn, medan landskapen varit stabila i hundratals år.

2012-04-09, 18:34
Svar #5

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Anders!
I programmet Disgen kan du lätt bygga upp strukturer med byar och gårdar. Alla församlingar finns, så det är bara att hänga på dina egna uppgifter.
 
Då får du en snygg struktur. Och det är lätt att lägga in personer som bor på samma gårdar om du t ex hittar dem i Sveriges befolkning-skivorna, eller i SCB utdrag.

2012-04-09, 19:09
Svar #6

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Men i DISBYT har det i många år gått bra med gård/by, socken,län
 
men nu menar Sten-Sture att Disgen har något ännu bättre. Hur ska DIS ha det??

2012-04-09, 19:10
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Länsbokstaven har gått bra i DISBYT även för den, som inte slutit Disgen till sitt hjärta. Och varför göra det?

2012-04-09, 19:18
Svar #8

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Om man ska använda landskap istället för län så undrar jag varför AD och Genline t ex anger församlingen i län, det är väl därför jag använt dem, men visst vore det bättre med landskap, känns mer naturligt, så vi får väl trycka på för en förändring, så att man kan välja själv. Mina geografikunskaper är inte så lysande så att bläddra i kartboken är inget förstahandsval  
 
Men för att återgå till det här med rote. Bör man ange den eller inte? Är det en hjälp för att geografiskt lokalisera en by eller torp? Dev var väl lite si och så med att ange roten i HL, var hela socknen med i någon rote, eller fanns det gårdar som stod utanför?

2012-04-09, 19:31
Svar #9

Carl Szabad

Anledningen att AD, Genline och SVAR använder län beror säkert på att de refererar till själva källmaterialet i stället för till den geografiska placeringen av orten. I AF, som vi just nu använder för diskussionen, har det ända sen starten 1998 varit landskap som övergriper socknen, just av stabilitetsskäl. Och den som har någon av förbundets/SVARs befolknings-cd eller Sveriges dödbok kommer också att upptäcka att samtliga har landskap angivna, vid sidan om länet.
 
Man behöver inte bläddra i kartboken, Socken-Sök i Rötter ger svar på både landskap och härad.

2012-04-09, 21:00
Svar #10

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
I AD kan man välja landskap eller län.

2012-04-09, 22:11
Svar #11

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Jag har AD. Hur gör man för att välja mellan län och landskap? Jag hittar ingenstans att ändra.

2012-04-09, 22:23
Svar #12

Carl Szabad

Under knappen Avancerade sökalternativ.

2012-04-09, 22:45
Svar #13

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Oj nu hittade jag den :D
Men det här med Rote, ska man strunta i den eller är det bra om den finns med?

2012-04-09, 22:51
Svar #14

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Strunta du i rotarna, de ändrades alldeles för ofta!

2012-04-09, 22:54
Svar #15

Carl Szabad

Den typ av rote som kan vara nödvändig att ta med är den militära roteringen. Där delar ett antal gårdar på en soldat eller båtsman som går för sin rote. Du får sätta in honom på samma nivå som byn eftersom nästa större är socknen. Kyrkorotar fyller ingen funktion i det här sammanhanget, så de behöver du inte ta med.

2012-04-09, 23:24
Svar #16

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Det jag tänker på och har reggat ibland och ibland inte är väl den miltära roten trodde jag, men jag har nog inte haft någon koll.  Den hade alltid en koppling till den lokala ryttaren etc trodde jag. Jag har nog inte tänkt på att det fanns en kyrklig rote...eh??  Jag tycker att det är invecklat och blandar ihop korten ibland tror jag.
Jag har ännu inte börjat med detta att sätta kött på benen på mina familjer, just nu jagar jag syskon och ev nya föräldrar som dyker upp, så sen kommer jag att få bättre koll på den lokala geografin och ta reda på gårdarna och hur det kan ha varit. Jag har inte riktigt tiden att läsa in mig så bra ännu

2012-04-10, 09:19
Svar #17

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hej Tove!
 
Nej, jag tycker inte att du skall bland in rote också. De kunde vara föränderliga. Däremot när du kommer till soldater kan du ha med rote. Här är det en fördel, som Carl anger ovan. Om du vill läsa mer om rotesystemet så får du en länk här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rote
   
Mvh/nils-Eric

2012-04-10, 16:51
Svar #18

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Jag håller med Carl om att landskapsbeteckningar har många fördelar - men det har län också. Fördelen med landskap är att vi trots allt tänker i landskap. Vem säger att jag är jönköpingslänare? Nej, då är du smålänning. Nackdelen är att det inte finns några generellt accepterade förkortningar. Jo, det finns förkortningar, jag har sett dem hos andra forskare - HÄL för Hälsingland och VÄR för Värmland, men det är knappast välkända och vitt spridda förkortningar.
 
Just det är fördelen med länsbokstäverna. Själv använder jag länsbokstäver (även om jag ångrat det ibland och funderat på att ändra till HÄL och VÄR), men det blir ett j-a jobb att göra det.
 
När jag forskar för kompisar och vänner (små snabbjobb på 4-6 generationer) brukar jag skriva ut landskapsnamnet, för att göra det lättförståeligt.
 
Hälsningar,
Gunilla

2012-04-10, 20:03
Svar #19

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Tack för alla förslag.  
Jag ska nog se till att ange rote för mina soldater och strunta i de andra. Får sätta igång och städa i Platser.  
 
Sen det där med landskap tål att tänka på, det är ju som sagt mest naturligt, men eftersom jag började med länen så blir det ett jättejobb att ändra. Ska kanske invänta pensionen  Förkortningar för landskapen verkar också lite krystade, då får det nog bli hela ordet, annars så blir det lika obegripligt som ev länsbeteckningarna upplevs av en del.
 
Mvh Tove

2012-04-11, 17:05
Svar #20

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 09:32
    • Visa profil
Jag brukar skriva in t.ex så här. Då är det lätt att leta vad som finns och det finns en logik(för mig i alla fall).
 
Alfshög (N)
Alfshög, Fors (N)
Alfshög, Fors, Dahlsgård(N)
 
Gäller det utlandet så skriver jag så här
USA
USA, Alabama
USA, Alabama, Mobile
/Yvonne

2012-04-11, 22:47
Svar #21

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, så gör jag också, dvs  
Församling, by, gård /Länsbokstav  
 
Ibland känns det lite ologiskt eftersom man har från stor till liten och så länet sist. Men det ger väldigt bra möjlighet till att sortera och göra register som är sökbara och där grannar kommer intill varandra.  
 
ANNIKA

2012-04-12, 00:32
Svar #22

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Logiskt sett tycker jag att man ska skriva det från det minsta till det största, det vill säga gård/ort,församling,län,land tex.
Exempel i Sverige: Aringsås Gärdesgård,Aringsås församling,Kronobergs län/(G),Sverige.
Exempel i USA: Orlando,Orange County,Florida,USA.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida,USA

2012-04-12, 11:41
Svar #23

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
I programmet Min släkt blir det enligt mitt tycke prydligare och mer lättöverskådligt om församling kommer före gård, då man kan ha flera gårdar inom samma församling. Då samlas dessa gårdar efter varandra i kolumnen för Platser, istället för att bli utspridda. Det är viktigt att ha ett kommatecken mellan varje post (församling, gård), något i stil med Annikas förslag.
Kolumnen platser som jag avser är den som bildas när man gör en html-export.

2012-04-12, 16:31
Svar #24

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Jag har ju Min Släkt och det blir lättöverskådligt att ha församling först, sen hade jag fått det lite stökigt, ibland kom en stor gård först och det lilla torpet sen, ibland tvärtom, och en Rote här och där..
 
Däremot så kan man ju om man skriver ut ändra ordningen så att torpet och gården skrivs ut före församlingen. om man varit noga med kommatecknen  
 
Byta namn på gårdarna osv går jättelätt under Verktyg, Objekt, Platser

2012-04-14, 13:47
Svar #25

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Carls poäng om att landskap är mer beständiga än län är enligt min uppfattning helt rätt. Jag tror dock många underskattar problemet med att ange länstillhörighet. Här är ett exempel som jag stötte på när jag gick igenom mantalslängder för Salems socken i nuvarande Stockholms län under 1600-talet:
Uppsala län -1640  Stockholms län 1640-1646  Uppsala län 1646-1651  Stockholms län 1652-1653  Uppsala län 1654-1688  Södermanlands län 1689-1719 Stockholms län 1720-  
Däremot har ju Salem hela tiden legat i landskapet Södermanland.
 
Län är och har hela tiden varit en administrativ indelning av landet, som använts i den statliga förvaltningen bla för skatteuppbörden, snarare än en geografisk indelning. Den har följdaktligen ändrats när man behövt ändra på den statliga administrationen. Det blir då ganska självklart att länsbeteckningar för en länsindelning gällande en viss tidpunkt under sent 1900-tal är olämpliga som geografisk angivelse, särskilt när det gäller förhållanden flera hundra år tidigare.  Gissningsvis är också därför som t.ex. Svensk ortnamnslexikon (utgivet av Språk- och folkminnesinstitutet, 2003) använder sig utav socken, härad/skeppslag och landskap (gällande 31.12.1951; dvs denna indelning är inte helt beständig heller, men den är mer beständig än länsindelningen) för att ange geografisk lokalisering. Och det kan ju vara lämpligt att göra som de sakkunniga på området.  
 
Länstillhörigheten kan dock som exemplet visar vara bra att känna till, men måste då dateras. Då ger den användbar information om bl.a. vilket landskontors arkiv man ska söka material i. Att använda sig av dagens länsbeteckningar kan i det sammanhanget vara grovt missvisande.
 
Användning av länstillhörigheten i vissa datorprogram mm tycker jag är väldigt märklig. Särskilt när det gäller källhänvisningar verkar det konstigt att man ska gruppera kyrkoarkiven under län (som Disgen gör)  istället för för under de arkivinstitutioner som rent fysiskt huserar kyrkoarkiven (dvs landsarkiven). Lyckligtvis kan man som Disgen-användare själv ändra på det. I ADOnline är väl knappast detta ett problem eftersom man länkar uppgifterna till NAD och det finns tydligt angett vilken NAD-referenskod kyrkoarkivet har (och därmed vilket landsarkiv det tillhör).
//Michael Lundholm

2012-04-14, 17:26
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nja, att använda landsarkiven är väl heller inte särskilt beständigt.
När Värmlandsarkiv blev landsarkiv för Värmland flyttades hela värmlandsbeståndet från Göteborg till Karlstad.

2012-04-14, 17:43
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
När det gäller källhänvisningar finns det i NAD ett utvecklat system för att ange var en arkivhandling hör hemma. Självklart ska man utgå från det i konstruktionen av källhänvisningar till handlingar som förvaras inom de arkiv som ligger under NAD. Och det kan göras på lite olika sätt, men innefattar när det gäller kyrkoarkiven landsarkiven som arkivinstitutioner.  Det underlättar ÄVEN om arkivväsendet ändrar sin organisation i framtiden. Men att använda ett hemsnickrat system som bygger på länsindelningen (som inte har något med arkivväsendet att göra) leder bara till förvirring.  Men det är diskussion som kanske inte hör hemma här, även om den är värd att föra.
//Michael Lundholm

2012-04-14, 20:15
Svar #28

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tillägg: Argumentet mot länsindelningen i platsangivelser är ju inte att länsindelningen har ändras, utan att den har ändrats mycket mer än landskapsindelningen. Jag ser därför inte att möjligheten att arkivorganisationen kan ändras i framtiden är ett argument mot att använda den arkivindelning som finns i NAD idag som grund för källangivelser.
//Michael Lundholm

2021-02-17, 10:36
Svar #29

Utloggad Peter Modin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-11-25, 17:22
    • Visa profil
Så om jag förstår detta rätt så landar vi på Hus, Gård, (Rote), Socken, Landskap, Land?

I och med att staten har övertagit ansvaret att "hålla rätt" på folk har man då i samma stund ändrat till Adress, Län/Region, Land?

2021-02-17, 10:50
Svar #30

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Problemet med dessa adress-standard är att när man gör ett ortsregister för sökning mm blir det svåröverskådligt med gård/adress först. Men skulle ju vilja ha ett register med församling (el liknande) först och gården på slutet.
 


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna