ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halvsyskon, ska dom vara med?  (läst 2313 gånger)

2009-06-21, 16:21
läst 2313 gånger

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Hej!
 
Lite nyfiken på hur ni andra gör med halvsyskonen i ert släktträd.
 
Så här är det för mig:
 
I en gren finns då en mor med sin man och sina barn. Modern dör och mannen gifter om sig och får fler barn. ska dessa barn vara med i mitt släktträd? Jag är inte släkt med fadern utan med hans avlivda fru, men dom nya barnen är ju halvsyskon till mina släktingar.
 
Nu finns denna familj lång ifrån mig i släktträdet men jag skulle veta hur ni andra gör.
 
Sedan så passar jag även på att fråga att den nya fruns tidigare barn, dom ska jag väl i alla fall utesluta, eller?
 
jag har antecknat ner dom alla så dom finns med så, men när jag gör upp mitt släktträd vilka ska vara med och inte?
 
Mvh Susanne Seger

2009-06-21, 20:27
Svar #1

Jan Olowson

Hej Susanne!
 
Jag anser att endast de barn som är släkt med dig ska vara med i släktträdet.
Det innebär även att nya hustruns barn inte heller ska vara med.
Men hade det varit så att första hustrun, din släkting, hade blivit änka och gift om sig och fått barn med den mya mannen, så ska de vara med i släkttavlan, detta eftersom hon är din släkting!
 
Mvh Jan Olowson

2009-06-22, 00:42
Svar #2

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Tack Jan! Det var lite så jag själv känner, men det är alltid bra att höra vad andra tycker.
 
Mvh Susanne

2009-06-22, 14:24
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Susanne och Jan, jag håller med er.  
 
Det är ju dessutom skillnad på en släkttavla och en databas. Om man vill ha koll på sina avlägsna släktingars halvsyskon, så visst kan man lägga in dem för ev utskrift som service till den grenen av släkten, om de är intresserade. Det har jag gjort ibland då de visat intresse för min släktforskning och själva uppgivit dessa extrauppgifter. Men generellt så räcker det med uppgifter ändå, så då kan det vara både praktiskt och hänsynsfullt att inte ta med mer än man behöver!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-22, 16:45
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag förstår inte riktigt frågan. Det beror väl helt på hur man själv vill göra, hur man definierar vad mitt släktträd är. Det finns inget rätt eller fel. Bara en fri vilja!
 
T ex beror det kanske lite på om du bara ska ha släktträdet i en databas och titta på själv, eller om du ska skriva ut något på papper och skicka till släktingar. I det senare fallet krävs ju en begränsning av utrymmesskäl. I det första fallet krävs ingen som helst begränsning.

2009-06-22, 22:08
Svar #5

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag håller med Anders, frågan är inte tillräckligt exakt för att kunna besvaras. Ordet släktträd är inte helt enkelt att definiera. Jag använder det själv på min hemsida utan att kunna precisera vad det betyder. Det enda jag kan göra är att redogöra för innehållet på min hemsida. Jag har en länk som heter Melissas släktträd där man kommer in i MinSläkt med min dotter som proband. Där finns många av hennes anfäder liksom många av anfädernas ättlingar. Vilka personer som kommer med beror på flera faktorer:
 
1. Släktskap; personer som är släkt med mig eller min sambo kommer med stor sannolikhet med.
 
2. Geografi; ingifta personer från Valbo eller Hedesunda kommer med viss sannolikhet med då dessa ofta vid djupare efterforskning visar sig vara avlägsna släktingar.
 
3. Namn; personer med släktnamn kommer lättare med än de med patronymikon av den enkla anledningen att de är lättare att hitta. Även kändisar och bekanta kommer med, till exempel Stöveln Öberg som var min sexmänning.

2009-06-23, 10:49
Svar #6

Carl Szabad

Susanne! Liksom Anders förstår jag inte riktigt vad du menar. Släktträd är inget begrepp som är enkelt definierbart. En uppställning med föräldrar, far- och morföräldrar och deras föräldrar i sin tur kallas antavla. En uppställning av alla avkommor till en person bak i tiden kallas ättlingaverk eller stamtavla.
 
Om man gör ett ättlingaverk för någon ana till fadern i det här fallet så kommer båda hans hustrur med. I en antavla för ett av faderns barn ingår alltså bara den aktuella modern för det barnet.

2009-06-23, 11:39
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ser att jag kanske uttryckte mig oklart. De halvsyskon som man är släkt med dvs har blodsband ska givetvis vara med! Det var de övriga jag yttrade mig om.
 
Sedan blir det ju automatiskt skillnad på vad som kommer med i utskriften av antavlor resp stamtavlor om man använder ett släktforskningsprogram, precis som Carl uppger.
 
En intressant synpunkt Jimmy kommer med om vad som styr vilka som kommer med.
 
Ofta roar jag mig med att skriva in alla led till släktforskare jag kommit i kontakt med och är avlägset släkt med, men inte alla andra släktled. Även de avlägsna släktingar jag kommit i kontakt med på annat sätt kommer med.
 
Jag har till exempel valt att inte mata in alla ättlingar till mina anor från tryckta sockenböcker på Gotland där stora delar av socknen i så fall skulle komma med! Liksom många andra omfattande släktsammanställningar av olika slag.  
 
(Om alla till exempel följde alla sina anor så långt tillbaka som möjligt och sedan tog med alla deras ättlingar i DISBYT, så skulle det ju bli otroliga mängder, men inte utgöra någon egen släktforskning! Men den dagen kanske kommer när man gör så också!)
 
Sedan spelar väl slumpen in vilka grenar man råkar följa först.
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-06-23 11:40)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-24, 09:55
Svar #8

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Susanne!
Som de andra skriver, stamträd är svårdefinierat.
Men på något sätt förstår jag din fråga.
Jag hade skrivit med den avlida hustruns makes nya barn med den nya hustrun och även de barn hon hade innan detta äktenskap. Däremot är det inte säkert att jag hade skrivit in resterande ättlingar till dessa barn eftersom blodsband saknas.  
När du sedan gör en utskrift på stamtavlan kommer inte dessa halvsyskon med, men du har dem ju i systemet om det skulle komma upp en fråga hur familjekonstellationen såg ut vid tidpunkten.  Detta har jag bett Dis (eftersom jag använder disgen) försöka lösa till nästa upplaga eftersom det finns flera familjer i dagens läge som har samma typ av familjekonstellationer och som ev. tillhör en nära släkting. Dessa personer vill ju gärna att alla i familjen ska synas i familjekonstellationen och i stamtavlan trots att de inte är blodsband.
 
Så på din konkreta fråga om vilka som egentligen ska var med---mmhh-- de flesta tar nog bara med rena blodsband. Sedan finns det de som skriver in alla ungar och på så sätt vidgar sitt familjeträd.... men  bisyskonen/halvsyskon/extrasyskon/platssyskon kommer inte att synas i en ren utskrift för blodsband.
 
Då är antavla mycket lättare att bygga --det är ju bara att skriva in föräldrarna bakåt i tiden och deras ungar, samt markera vilket barn som är ens anfader/moder
Puh  dags för nästa uppgift

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna