ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseorter och tilltalsnamn  (läst 1543 gånger)

2007-07-08, 22:43
läst 1543 gånger

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Hej!
 
Jag har samlat en del material och börjar nu att titta på att mata in det i något program. Har testat Legacy 6.0 som är gratis, men med ens uppträdde två metodfrågor vad gäller inmatning.  
1. När man ska mata in födelseort, är det då den plats som man blir skriven på, d.v.s. oftast där man växer upp. Eller är det orten där man fysiskt verkligen föddes, barnmorskans eller sjukhusets ort?
2. När det gäller att mata in namn hittar jag ingen möjlighet att ange vilket som är tilltalsnamnet - brukar det gå, eller finns det något sätt som är praxis, att t.ex. med hjälp av GEMENER ange vilket som är tilltalsnamn?
 
M.v.h. Andreas

2007-07-09, 17:16
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Födelseort är den ort som födseln är kyrkobokförd på. Principerna för vilken ort som räknas som födelseort har varierat under åren, men kyrkobokföringsorten är alltid rätt.
Sedan kan man skriva en kommentar om var födseln fysiskt faktiskt ägde rum, om det nu är på ett annat ställe.
 
Sedan slutet på 1940-talet anses födsel ha ägt rum där modern är kykrobokförd, oavsett var den fysiskt ägt rum. Korrekt blir då att skriva t.ex. Anna, född 04 juli 1995 i Vasa, Göteborg, Göteborg&Bohus län och som kommentar Anna föddes på Kvinnokliniken på Sahlgrenska sjukhuset.
Problemet är ju litet innan Andra världskriget, eftersom de flesta barn föddes hemma fram tills dess (i alla fall på landet, i städerna hade sjukhusförlossningar blivit vanligare under 1930-talet). Barnmorskan kom alltså för det mesta hem till folk, så var banrmorskan höll hus spelar vanligen ingen roll - fast visst kunde man undantagsvis få hyra in sig hos en barnmorska (t.ex. för att dölja födseln av ett uä barn).
 
Samma princip gäller för vigslar och dödsfall.
 
När det gäller tilltalsnamn är det inte så många program som klarar av det. Särskilt inte amerikanska (Legacy är ju en översatt programvara), eftersom man i USA inte kan föreställa sig att det första förnamnet inte är tilltalsnamn. Så man får hitta på egna lösningar på denna problematik, t.ex. som Du är inne på, att använda versaler (jag antar att det är vad Du menar, gemener betyder dock små bokstäver).
Detta är ju också ett problem som försvinner ganska snabbt - så sent som ungefär fram till 1860/70-talet kallades folk gärna för båda sina namn om de nu hade två förnamn (Maria Christina tilltalades Maja-Stina). Och på 1700-talet är ju flera förnamn ovanliga, i alla fall bland allmogen.
 
Ingela

2007-07-09, 17:39
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
De stora svenska programmen har standard för och funktioner för markering av tilltalsnamnen.
 
hälsningar,
Eva
 
PS. Bindestreck användes väl inte i namnen?

2007-07-09, 20:54
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Ingela Martenius gör oftast kunniga inlägg som jag gärna läser med intresse. Vanligtvis är jag överens, men inte i det här fallet. Det hon beskriver ovan är inte födelseort utan födelsehemort. Begreppet torde ha tillkommit i slutet av 1940-talet. Innan dess var det i folkbokföringen (real) födelseort som gällde. I Anbytarforums barndom pågick en givande debatt i ämnet, som kanske ännu kan ge något utbyte.

2007-07-10, 22:42
Svar #4

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Tack för tipset om att använda kyrkobokföringsorten + kommentar om ev. annan ort - så får det bli när jag väl fastnar för något program, jag är inte riktigt nöjd med något jag hittat ännu. Fullständiga släktkartor, där alla inmatade personer visas verkar ovanligt (men det hör väl till en annan diskussion).
 
Angående namn, verkar det svårt att registrera bra och entydligt. Det blir nog till att använda kommentarsfältet där också + någon lösning med VERSALER :-), asterisker eller dylikt.
 
Det verkar i alla fall vara vanligt bland de namn som fortfarande finns i folkminnet (sent 1800-tal ->), att de inte överensstämmer helt med namnet som står i kyrkoboken - och i synnerhet när det gäller dessa namn vill man ju att de kända varianterna kommer ut i rapporter och listor från programmet.  
 
En person kan ju vara känd under sitt efternamn, en annan under ett öknamn, och en tredje under en mer eller mindre vedertagen förändring av det verkliga namnet. Förnamn + i Xgården är en annan vanlig konstruktion, åtminstone in på 1900-talet. Fast då är jag väl inne på något annat än tilltalsnamn... och namnalternativ brukar nog finnas i programmen.
 
Märkligt det här med att amerikanare inte kan tänka sig annat än första namnet som tilltalsnamn, och att de inte ens infört stöd för markering av tilltalsnamn i sina släktforkningsprogram. Med alla emigrerade svenskar från slutet av 1800-talet och in på 1900-talet bör det väl finnas gott om fall där de har lika stort behov för det som vi.
 
Hälsningar Andreas

2007-07-11, 18:44
Svar #5

Lennart Andersson

Kan inte amerikanare ha annat än första namn som tilltalsnamn? Jag kom att tänka på den gamle FBI-chefen J. Edgar Hoover.
 
/Lennart

2007-07-11, 22:07
Svar #6

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Visst förekommer det, även om det verkar anses lite udda, eller t.o.m. uppmärksamhetssökande. Wikipedia skriver (under Middle name) att Many people are not known by their first forename. This is often referred to as being 'known by the middle name'. och där finns en lista över (kända) sådana personer.

2007-09-09, 18:17
Svar #7

Utloggad Linnea Dunér

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • linneachristina.wordpress.com
Man kan skriva de namn som inte är tilltalsnamn (inom parentes), fast det ser rätt fult ut, särskilt om tilltalsnamnet står i mitten, liksom det ser fult ut när man använder VERSALER.
Man kan skriva tilltalsnamnen  s å h ä r  men då går det inte att söka på de namnen.
 
Jag söker också bättre sätt...

2013-10-20, 15:40
Svar #8

Pär-Ola Palm

Snubblade in på den här tråden för jag har samma fundering, jag tänker som så, tilltalsnamn skriver man med inledande versal, resterande av namnen skriver man helt med gemener.

2013-10-20, 22:40
Svar #9

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Att skriva de andra namnen inom parentes är inte alltid så bra om man sedan byter program, en del program söker (medvetet) inte på text inom parentes.

2013-10-20, 23:33
Svar #10

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Att skriva namn enbart med gemener är varken lättläst eller korrekt språkbruk.

2013-10-21, 10:33
Svar #11

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Varför inte hellre kursivera tilltalsnamnet?

2013-10-21, 12:19
Svar #12

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Många använder dataprogram för att lagra information. Då går det inte att kursivera tilltalsnamnet.
I en del program finns det funktioner för att markera tilltalsnamnet. I t.ex. Min Släkt skriver man en * efter tilltalsnamnet. Vid utskrifter är tilltalsnamnet understruket.
Det finns ett problem med detta. när man exporterar en GED-fil följer asterisken med och ställer till problem, men det är enkelt att köra ett script som tar bort dem.
Sören Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna